Οι προκύπτουσες τεχνολογίες έχουν δώσει στους εργαζομένους πολλές βολικές εναλλακτικές από τον παραδοσιακό τρόπο εργασίας. Το Zoom έχει μεταμορφώσει το απόμακρο και υβριδικό εργασιακό περιβάλλον ,όμως η ανάπτυξη του metaverse θα μπορούσε να είναι η απόλυτη αλλαγή του παιχνιδιού. Η ικανότητα να φοράς ένα ζευγάρι γυαλιά και να μπαίνεις σε έναν νέο εικονικό κόσμο δεν είναι απλά μία συναρπαστική ιδέα για λόγους διασκέδασης και παιχνιδιού,η έννοια /ιδέα του metaverse έχει βαθιά σχέση με την εικονική πραγματικότητα και την παιχνιδοποίηση. Ψηφιακοί κόσμοι όπως Fortnite, Roblox, και Minecraft έχουν δισεκατομμύρια χρήστες και οικονομίες που συναγωνίζονται μικρές χώρες.

Τι ρόλο θα παίξουν αυτοί οι κόσμοι και το metaverse στο εργασιακό μέλλον; Κατανόηση του metaverse Το metaverse συχνά περιγράφεται ως η νέα έκδοση του internet — ένας κοινός ,εικονικός χώρος ο οποίος είναι αδιαλείπτως συνδεδεμένος και ενεργός. Επομένως ,πώς αυτό θα διαφέρει από ένα online chatroom; Ο όρος metaverse προέρχεται από τη νουβέλα Snow Crash, ένα μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας του 1992 στο οποίο ανθρώπινα άβαταρ και software δαίμονες κατοικούν ένα παράλληλο τρισδιάστατο σύμπαν.Ο CEO του Facebook , Mark Zuckerberg έχει δηλώσει ότι το metaverse θα διευρύνει την πιθανότητα για νέες μορφές εργασίας σε αυτό που αυτός ονομάζει “infinite office” και θα αναδιαμορφώσει την ψηφιακή οικονομία.

Πέρυσι το Σεπτέμβριο,το Facebook Connect παρουσίασε μία νέα εργασιακή εμπειρία σε αυτούς που δουλεύουν από το σπίτι:το Infinite Office, το οποίο υποσχέθηκε να κάνει την εμπειρία της δουλειάς από το σπίτι πιο εμβυθιστική. Το 2020, το Facebook έβγαλε στην αγορά τα δικά του ακουστικά εικονικής πραγματικότητας τα Horizon, ένα Oculus για την Επιχειρησιακή πλατφόρμα. Προσεχώς στη beta,το Facebook Horizon θα δώσει την ευκαιρία στους χρήστες του να χτίσουν και να μοιράζονται online κόσμους συνεργασίας στους οποίους θα μπορούν να κοινωνικοποιηθούν ,να παίζουν παιχνίδια ή να δουλεύουν μαζί σε projects. Το Facebook ανακοίνωσε τα Horizon Workrooms, έναν εικονικό χώρο συναντήσεων στον οποίο οι συνεργάτες θα μπορούν να πραγματοποιούν συναντήσεις σε εικονική πραγματικότητα ως άβαταρ ή να επικοινωνήσουν στο εικονικό δωμάτιο από έναν υπολογιστή μέσω βιντεοκλήσης. “Δε θα χρειάζεται να είμαστε φυσικά μαζί για να νιώσουμε παρόντες,να συνεργαστούμε ή να συσκεφτούμε,”είπε ο Zuckerberg .

Το Horizon Workrooms θα επιτρέπει στους χρήστες του να δημιουργήσουν ένα άβαταρ,να συνεργάζονται με άλλους, να κρατάνε σημειώσεις και να αλληλεπιδρούν με τους συνεργάτες τους οι οποίοι θα έχουν video conference στο εικονικό δωμάτιο — όλα αυτά ενώ θα κάθονται στο φυσικό τους,πραγματικό εργασιακό χώρο. Τα Workrooms είναι μέρος των μεγαλύτερων προσδοκιών του Facebook να χτίσει το metaverse.Ο Zuckerberg έχει πει ότι θέλει το Facebook να καθιερωθεί αρχικά ως εταιρία metaverse , ή όπως ο ίδιος περιγράφει, ένα “ενσωματωμένο internet.” “Μπορείτε να το σκεφτείτε λίγο σαν ένα ενσωματωμένο internet Πιστεύουμε ότι αυτό θα αποτελέσει το διάδοχο του κινητού” είπε ο Zuckerberg .

 

Τεχνολογικές εταιρίες σπεύδουν να χτίσουν το metaverse

Ο CEO της Microsoft Satya Nadella πρόσφατα είπε ότι η εταιρία του δουλεύει στο χτίσιμο του “enterprise metaverse.” (επιχειρησιακού ψηφιακού μετασύμπαντος) “Καθώς ο ψηφιακός και φυσικός κόσμος συγχωνεύονται ,οδηγούμαστε σε μία νέα δομή το επιχειρησιακό metaverse,”είπε ο Nadella κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης για τα κέρδη της Microsoft του πρώτου τετάρτου.

Τον περασμένο Απρίλη, τα Epic Games ανακοίνωσαν ένα γύρο χρηματοδότησης της τάξης του ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων για να στηρίξουν τις φιλοδοξίες τους για το metaverse. Η προθυμία με την οποία τεχνολογικές εταιρίες σπεύδουν να κατοικήσουν αυτό το ψηφιακό όριο θα αλλάξει εντελώς το μέλλον στην εργασία και το εργασιακό περιβάλλον. Αντί για κλήσεις στο Zoom , το metaverse σου δίνει την ευκαιρία να αλληλοεπιδράς με τους συνεργάτες σου σε ένα εικονικό περιβάλλον το οποίο μοιάζει με πραγματικό.Μπορείς να αγοράσεις σπίτια,να παίξεις βιντεοπαιχνίδια ,να βρεθείς με φίλους, να παρακολουθήσεις συναυλίες, να ψωνίσεις και να αγοράσεις διάφορα αντικείμενα. Ο Eric Yuan, CEO της εφαρμογής videoconferencing Zoom, είπε ότι πιστεύει ότι η AR(επαυξημένη πραγματικότητα )και η VR (εικονική πραγματικότητα) θα παίξουν σημαντικό ρόλο στο εργασιακό μέλλον,ειδικότερα στην εξ αποστάσεως εργασία. Μέχρι τώρα,το πιο προσβάσιμο σημείο για το metaverse είναι κυρίως μέσω παιχνιδιών με πολλαπλούς παίχτες.

Πολλοί παίκτες του Fortnite έριξαν μία πρώτη ματιά στο proto-metaverse κατά τη διάρκεια της συναυλίας του Travis Scott η οποία πραγματοποιήθηκε πέρυσι, και παρακολουθήθηκε από περισσότερους από 12 εκατομμύρια ανθρώπους και παραμένει το καλύτερο παράδειγμα των δυνατοτήτων του metaverse. “Στο μέλλον,το να δουλεύεις μαζί με άλλους θα είναι ένας από τους κύριους τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι θα χρησιμοποιούν το metaverse,” έγραψε ο Zuckerberg σε μία ανάρτηση στο Facebook. “Δεν είμαστε εκεί ακόμη,” είπε οYuan κατά τη διάρκεια βιντεοσυνομιλίας σχετικά με το εργασιακό μέλλον, “τα ακουστικά είναι πολύ βαριά,δεν υπάρχει οπτική επαφή.” Σύμφωνα με τον Scott Likens, τεχνολογικό ηγέτη της PwC, το μεγαλύτερο εμπόδιο στην ευρεία υιοθέτηση της εικονικής πραγματικότητας στον εργασιακό χώρο είναι η άποψη ότι η τεχνολογία είναι απλά για να παίζουμε και ο φόβος ότι είναι δύσκολο να εφαρμοστεί.

 

Πώς το metaverse/VR θα αλλάξει τον τρόπο που δουλεύουμε; 

Οι άνθρωποι μαθαίνουμε καλύτερα στην πραγματικότητα κάνοντας αυτό που θέλουμε να μάθουμε. Είναι γεγονός ότι οι στρατιώτες, οι χειρουργοί και οι αστροναύτες έχουν εκπαιδευτεί εδώ και δεκαετίες χρησιμοποιώντας εικονική πραγματικότητα. Αυτή η τεχνολογία επεκτείνεται σε γενική χρήση όπου οι εργαζόμενοι θα εργάζονται σε βιομηχανίες όπως η λιανική ,η υλικοτεχνική υποστήριξη και η εξυπηρέτηση πελατών χρησιμοποιώντας ακουστικά εικονικής πραγματικότητας. Σε λιγότερο από 10 χρόνια,η εικονική πραγματικότητα θα χρησιμοποιείται σε 23 εκατομμύρια δουλειές παγκοσμίως – εξ ου ,η είσοδος της ανθρωπότητας στο metaverse. Ιδέες τύπου Metaverse ίσως βοηθήσουν τους ανθρώπους να οργανώσουν τον τρόπο με τον οποίο εργάζονται και ευρύτερα-την κοινωνία,με έναν πιο παραγωγικό τρόπο. Κοινά πρότυπα και πρωτόκολλα τα οποία φέρνουν τους εικονικούς κόσμους και επαυξημένες πραγματικότητες μαζί σε ένα απλό ,ανοικτό ψηφιακό μετασύμπαν θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους ανθρώπους να συνεργάζονται και να μειώσουν τον μέχρι πρόσφατα απαιτούμενο κόπο.

 

Τι πρέπει να περιμένουν οι εργαζόμενοι από το metaverse;

 Ασύγκριτη άνεση στους εργαζομένους. Δεν θα υπάρχει ανάγκη μετακίνησης καθώς όλες οι αλληλεπιδράσεις θα έχουν ψηφιακές εναλλακτικές ισάξιες σε αποτελεσματικότητα.

 Νέες εργασιακές ευκαιρίες.Επαγγέλματα τα οποία προηγουμένως απαιτούσαν προσωπική αλληλεπίδραση ξαφνικά θα έχουν εικονικές επιλογές,που σημαίνει ότι το ελεύθερο επάγγελμα και η εξ αποστάσεως εργασία θα αυξηθούν.

 Ο έλεγχος από τη διοίκηση ίσως να προκαλέσει ανησυχία. Ανάλογα με τους κανονισμούς που βρίσκονται σε ισχύ,οι ανώτεροι μπορούν να έχουν πρόσβαση σε οτιδήποτε κάνει ο εργαζόμενος.Η εισβολή στην ιδιωτικότητα του εργαζόμενου θα πρέπει να ελεγχθεί και οι εργαζόμενο ίσως θελήσουν να το γνωρίζουν αυτό καθώς οι κανονισμοί είναι στα αρχικά στάδια.

 

Πώς θα βγάλουν κέρδη οι εταιρίες;

Το περασμένο φθινόπωρο,η συνάντηση κορυφής Global HR Summit έδειξε πώς οι εμβυθιστικές τεχνολογίες μπορούν να κάνουν εφικτή την ψηφιακή μεταμόρφωση.Το τριήμερο γεγονός παρουσίασε 50 ομιλητές οι οποίοι φορούσαν ακουστικά Oculus Quest ενώ εικονικοί συμμετέχοντες σε αυτήν τη συνάντηση είχαν την επιλογή να χρησιμοποιήσουν τα δικά τους ακουστικά για μία εμβυθιστική εμπειρία ή απλά να χρησιμοποιήσουν τους φορητούς υπολογιστές τους.Τα ακουστικά δόθηκαν στους 50 ομιλητές ,και παρατηρήθηκε ότι τα κόστη ήταν σημαντικά λιγότερα από το να πληρωθούν τα αεροπορικά εισιτήρια των ομιλητών ,ξενοδοχεία ,και άλλα σχετιζόμενα με τη σύσκεψη έξοδα. Οι εταιρίες θα χρειαστεί να περάσουν τις στρατηγικές μάρκετινγκ για να στεγάσουν μία κοινή ,εικονική οικονομία.Θα χρειαστεί επίσης να κάνουν έρευνα αγοράς στους δικούς τους πελάτες στο metaverse. Ενώ θα υπάρχουν διαφημίσεις στο metaverse,οι εταιρίες μπορούν στην πραγματικότητα να αποτελέσουν μέρος της δημιουργίας του ίδιου του metaverse , σύμφωνα με την Cathy Hackl, τεχνολογική φουτουρίστρια και ομιλητή με εμπειρία στην επαυξημένη πραγματικότητα και την εικονική πραγματικότητα στο metaverse. Εταιρίες οι οποίες ήδη χρησιμοποιούν το metaverse Η εταιρία βιντεοπαιχνιδιών Roblox Corporation ήδη χρησιμοποιεί την έννοια του metaverse στα βιντεοπαιχνίδια της. Η Nvidia Corporation, εταιρία επεξεργασίας γραφικών, ανέπτυξε το Omniverse, το οποίο ουσιαστικά είναι ένα ψηφιακό μετασύμπαν για τους μηχανικούς. Η εταιρία Facebook αγόρασε τα ακουστικά εικονικής πραγματικότητας Oculus VR και δημιούργησε τον εικονικό κόσμο /χώρο συναντήσεων Horizon έχοντας στο μυαλό της το metaverse. Η Fastly, υπηρεσία cloud computing , επίσης χρησιμοποιεί το metaverse.

 

Σε ποιόν ανήκει το metaverse;

Δεν υπάρχει ούτε μία πλήρης πλατφόρμα η οποία να έχει δημιουργηθεί ακόμα,όμως πάρα πολλοί τεχνολογικοί γίγαντες επενδύουν και δουλεύουν για τη δημιουργία των δικών τους metaverses. “Αυτό το metaverse πρόκειται να είναι πολύ πιο διάχυτο και ισχυρό από οτιδήποτε άλλο. Αν μία κεντρική εταιρία αποκτήσει τον έλεγχό του,θα γίνει πιο ισχυρή από οποιαδήποτε κυβέρνηση και θα είναι σαν ένας Θεός στη Γη”είπε ο Tim Sweeney, CEO των Epic Games. Πολλοί πιστεύουν ότι το metaverse είναι αναπόφευκτο,όμως είναι εφικτό; Ένα παγκόσμιο ψηφιακό μετασύμπαν θα χρειαζόταν δεκαετίες δομικής ανάπτυξης και δισεκατομμύρια δολάρια για να γίνει πραγματικότητα.

 Νέοι τρόποι δημιουργίας,ανταλλαγής και πληρωμής ψηφιακών αγαθών και υπηρεσιών θα χρειαστεί να αναπτυχθούν.

 Ο εξοπλισμός θα πρέπει να βελτιωθεί, τα γυαλιά εικονικής πραγματικότητας είναι τεράστια και καθόλου πρακτικά και θα χρειαστεί να συρρικνωθούν σε μικρότερα γυαλιά VR . Απειλές στην ιδιωτικότητα, δικαιώματα ιδιοκτησίας και η περιβαλλοντική ζημιά που προκαλείται από τη μαζική δύναμη computing που είναι απαραίτητη για τη διατήρηση των εναλλακτικών ψηφιακών κόσμων είναι θέματα που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν. Το 2020, η Microsoft και το Harvard Business Review Analytic Services κυκλοφόρησαν το Mixed Reality: A New Dimension of Work, το οποίο διαχώρισε το ρόλο και τη σημασία της αναμεμειγμένης πραγματικότητας στον εργασιακό χώρο σε μία κλίμακα βιομηχανιών που συμπεριελάμβανε : κατασκευές,μηχανική,οικοδομή ,λιανική πώληση,άμυνα και εκπαίδευση. Η έρευνα έδειξε ότι το 68% των εταιριών πιστεύουν ότι η αναμεμειγμένη πραγματικότητα είναι σημαντική στην εκπλήρωση των στρατηγικών στόχων τους,και σχεδόν το 90%εξερευνούν,δοκιμάζουν ή αποδοκιμάζουν την αναμεμειγμένη πραγματικότητα. Το να γίνει η εικονική πραγματικότητα τάση στον εργασιακό χώρο ίσως να μην είναι πολύ μακριά.

 

Πότε το metaverse θα γίνει τάση;

Με τη χρήση της εικονικής πραγματικότητας, το εργατικό δυναμικό θα μεταμορφωθεί. Οι εργαζόμενοι δε θα πρέπει πλέον να επιλέξουν ανάμεσα στην εξ αποστάσεως εργασία ή την φυσική τους παρουσία στον εργασιακό τους χώρο επειδή το γραφείο θα είναι διαθέσιμο παντού. Όμως,παρά τις καινοτομίες του Facebook και άλλων μεγάλων τεχνολογικών εταιριών,η βιομηχανία αντιμετωπίζει πληθώρα προκλήσεων οι οποίες χρειάζεται να συζητηθούν και να επιλυθούν πριν το metaverse γίνει τάση. Τα ακουστικά για ολόκληρο το προσωπικό μιας εταιρίας θα είναι σημαντικό έξοδο,μόνο το Oculus Quest 2 299 δολάρια , και τα ακουστικά είναι ακόμη βαριά,ογκώδη και άβολα,καθόλου πρακτικά. Η τεχνολογία δεν είναι τόσο πρακτική όσο μία τηλεφωνική κλήση ή μία βιντεοσύσκεψη,και κάποιοι χρήστες θα μπορούσαν ενδεχομένως να βιώσουν πονοκεφάλους και ναυτία από τη χρήση αυτών των συσκευών. Τα ερωτήματα σχετικά με το πώς οι τεχνολογικές εταιρίες θα διαχειριστούν θέματα ασφάλειας και ιδιωτικότητας στο metaverse, καθώς επίσης και το αν οι άνθρωποι θα θέλουν πραγματικά να ζήσουν μεγάλο μέρος της ζωής τους ή να δουλεύουν μέσα σε μία εμβυθιστική εικονική προσομοίωση,παραμένουν. Η εικονική πραγματικότητα και τοVR/the metaverse μπορούν να βελτιώσουν την εξ αποστάσεως εργασία βοηθώντας τους εργαζόμενους να νιώθουν μέλη της ομάδας.Οι άνθρωποι μπορούν να αλληλεπιδρούν με τους συνεργάτες τους, να παρακολουθούν συνεντεύξεις, να βρίσκουν νέες δουλειές, να επικοινωνούν με πελάτες και να χτίζουν επιχειρήσεις. Το metaverse δε χρειάζεται να μας απορροφά πλήρως, μπορεί απλά να προσφέρει νέες, συναρπαστικές ευκαιρίες για όλους.

 

*O Έρολ Ούσερ (Erol User) είναι πρόεδρος και CEO της USER HOLDİNG. Επιχειρηματίας και φιλάνθρωπος, πρόκειται έναν από τους καινοτόμους παίκτες της επιχειρηματικής τουρκικής σκηνής. Η USER HOLDİNG είναι επενδυτική τραπεζική εταιρεία που προσφέρει συμβουλευτικές υπηρεσίες τόσο σε τουρκικές όσο και διεθνείς εταιρείες.