Ενώ τα περιβαλλοντικά κοινωνικά και κυβερνητικά κριτήρια παραμένουν ένα εξαρτώμενο πλαίσιο και δεν μπορούν να εφαρμοστούν παγκοσμίως, είναι πολύ σημαντικό να εξισορροπηθούν αυτοί οι παράγοντες με την πραγματική παγκόσμια αγορά μέσω μίας τεχνολογικής αγνωστικιστικής προσέγγισης.
Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής στη Γλασκόβη για τις ομιλίες σχετικά με το κλίμα αυτό το μήνα καλά θα κάνουν να θυμούνται ότι η κλιματική πολιτική και οι επιλογές ενεργειακής τεχνολογίας προκαλούν αλλαγές στον πραγματικό κόσμο όταν ευθυγραμμίζονται με τις βάσεις της αγοράς ,τη φυσική των ενεργειακών τεχνολογιών, και τις συνεργασίες παραγωγού-καταναλωτή πάνω στις οποίες βασίζεται η επένδυση στην ενέργεια και το εμπόριο.
Οι καθοδηγούμενες- από την πολιτική -προσεγγίσεις που έχουν υπογράφει στην Συμφωνία του Παρισιού ή από την Ευρωπαϊκή Ένωση ίσως οδηγήσουν, όμως δεν θα αντικαταστήσουν την φυσική και οικονομική δυναμική της αγοράς των διασυνδεδεμένων ενεργειακών συστημάτων τα οποία αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ανθρώπινης οικονομικής ζωής. Η κλιματική ουδετερότητα διασφαλίζει την ευημερία των ανθρώπων περιορίζοντας τις εκπομπές αερίων και όχι τις αγορές, τις τεχνολογίες και τις συνεργασίες με τις οποίες ζούμε.
Στις 14 Ιουλίου του 2021, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έθεσε επί τάπητος ένα σύνολο προτάσεων οι οποίες δίνουν τη δυνατότητα στην Ευρωπαϊκή Ένωση να μειώσει τις εκπομπές αερίων τουλάχιστον κατά 55 % σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990 μέσα στα επόμενα εννέα χρόνια. Όταν υιοθετηθούν αυτές οι προτάσεις το “Fit for 55” πακέτο για το κλίμα, την ενέργεια, την χρήση της γης ,την συγκοινωνία και τα μέτρα για τη φορολογία θα θέσουν την Ευρωπαϊκή Ένωση σε πορεία για να γίνει η πρώτη ουδέτερη κλιματική ήπειρος στον πλανήτη μέχρι το 2050, καθώς ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ανακοίνωσε την παρουσίαση της Green Deal της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις 11 Δεκεμβρίου του 2019. Στις 29 Ιουλίου ο στόχος να μειωθούν οι εκπομπές κατά 55 % μέχρι το 2030 και να επιτευχθεί κλιματική ουδετερότητα μέχρι το 2050 τέθηκε σε ισχύ αφού προηγουμένως το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και Συμβούλιο υιοθέτησε τον πρώτο Ευρωπαϊκό Κλιματικό Νόμο’.
Το εγερτήριο σάλπισμα για δράση υπονοεί μία αξιοσημείωτη αύξηση στο επίπεδο της κλιματικής φιλοδοξίας από τα μέλη της και επίσης παρουσιάζει νέες προϋποθέσεις στους Ευρωπαϊκούς εμπορικούς εταίρους. Οι προτάσεις του Fit for 55 συμπεριλαμβάνουν όχι λιγότερες από 13 νομοθετικές διατάξεις με σκοπό της βελτίωση και την εξάπλωση των μέτρων για την μείωση του διοξειδίου του άνθρακα σε διαφόρους τομείς και κατά μήκος των εξωτερικών εμπορικών συνόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ένας νέος μηχανισμός προσαρμογής θα ορίσει συγκεκριμένη χρήση των επιτευγμάτων της, θα δώσει κίνητρα στις επενδύσεις ,και θα ενισχύσει την οικονομική εμπορική πολιτική σε μία καινούργια κλιματική διάσταση. Αυτή η εισφορά στον άνθρακα θα αποτρέψει τη ζημία λόγω οικονομικού ανταγωνισμού με την επιβολή κόστους στις αγορές του εξωτερικού οι οποίες δεν υιοθετούν μέτρα με παρόμοιο αποτέλεσμα και ανταμείβοντας τους εμπορικούς εταίρους οι οποίοι ανταποκρίνονται στο κάλεσμα για την προστασία του κλίματος με πιο ευνοϊκή πρόσβαση στην αγορά. Με την πλήρη εφαρμογή, μετά από μία μεταβατική περίοδο, αυτές οι προτάσεις θα σταθεροποιήσουν την κλιματική ηγεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις παγκόσμιες αγορές ενώ-παράλληλα-θα προστατεύονται οι βιομηχανίες της, οι ικανότητες της και οι θέσεις εργασίας.
To The National Recovery and Resiliency Plans ήδη αναμένει την εφαρμογή των προτάσεων της Πράσινης Συμφωνίας Fit for 55. Οι υποβολές αιτήσεων των χωρών μελών της για να αποκτήσουν πρόσβαση στα 900 δισεκατομμύρια ευρώ τα οποία προορίζονται για αυτό το σκοπό από το NextGenerationEU σχέδιο ανάκαμψης και ο επταετής προϋπολογισμός .υποδηλώνουν την ανάθεση περίπου του 40% των διαθέσιμων κεφαλαίων σε επενδύσεις σχετικές με το κλίμα και ένα 20 % σε ψηφιακές ευκαιρίες για να επαναλειτουργήσουν καλύτερα ενώ βρίσκονται στη διαδικασία προσπάθειας να ξεπεραστούν οι επιπτώσεις της πανδημίας του COVID-19 .
Πέραν της προσπάθειας περιορισμού και προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή από την πλευρά της σωστής διακυβέρνησης των κοινών θεμάτων σε παγκόσμιο επίπεδο και της συνετής διαχείρισης ρίσκου, τα άλλα οφέλη της δράσης για το κλίμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμπεριλαμβάνουν:
- Την αύξηση της στήριξης αυτού του έργου ανάμεσα στους νεώτερους πολίτες, οι οποίοι θεωρούν τις τέσσερις θεμελιώδεις ελευθερίες της Ένωσης όπως ακριβώς δίνονται, όμως βλέπουν μελλοντικές αβεβαιότητες να ελλοχεύουν.
- Τη βελτίωση της συνοχής ανάμεσα στα διαφορετικά κράτη μέλη της, τώρα που η οικονομική ενσωμάτωση σε θεμελιώδεις αρχές αξιών και διακυβέρνησης από τα ανθρώπινα δικαιώματα μέχρι το νομικό συναγωνισμό έχει συμφωνηθεί και η εφαρμογή όλων γίνεται πράξη και
- Τη διασφάλιση της ηγεσίας της σε έναν περίπλοκο κόσμο δεσμεύοντας τους διεθνείς εταίρους- στα θέματα που αφορούν το κλίμα-του εξωτερικού εμπορίου και των επενδυτικών σχέσεων με αμοιβαία πρόσβαση στην αγορά ως το καινούργιο “βραβείο”.
. Συλλογισμοί οι οποίοι κάλλιστα θα μπορούν να εφαρμοστούν σε άλλους οργανισμούς ενσωμάτωσης και κυβερνήσεις. Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι παγκόσμιος ηγέτης στη μετάβαση προς την κλιματική ουδετερότητα, και αποφασισμένη να αφυπνίσει την παγκόσμια φιλοδοξία και να ενισχύσει την παγκόσμια ανταπόκριση στην κλιματική αλλαγή, χρησιμοποιώντας όλα τα μέσα και εργαλεία στη διάθεση της συμπεριλαμβανομένης της κλιματικής διπλωματίας που καθορίζει ο Ευρωπαϊκός Κλιματικός Νόμος (European Climate Law).
Η παρουσίαση της Πράσινης Συμφωνίας( Green Deal) της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η ενσωμάτωσή της στον Κλιματικό N0po(Climate Law και Fit for 55 proposals)0pxovTai σε μία περίοδο μεγάλων αλλαγών σε πολλά μέρη του κόσμου.Αυτές περιλαμβάνουν την αλλαγή των συλλογικών αντιδράσεων των κυβερνήσεων στις -άνευ προηγουμένου-επιπτώσεις της πανδημίας υπό την προεδρία της Σαουδικής Αραβίας των G20 το 2020, και την απότομη αλλαγή από τον κλιματικό σκεπτικισμό στη δράση για το κλίμα από τις Ηνωμένες Πολιτείες το 2021.
Κάτι τέτοιο ενέπνευσε μία νέα ‘ενεργειακή και κλιματική αλληλεγγύη’ με σκοπό να διατηρηθεί η σταθερότητα των αγορών και να επιταχυνθεί μία πιο αποτελεσματική και βιώσιμη ανάκαμψη σε μία εποχή όπου οι ενεργειακές τιμές και επενδύσεις ήταν σχετικά χαμηλές. Όμως ,όταν η Ιταλική Προεδρία των G20 φιλοξένησε τους υπουργούς Ενέργειας και Κλίματος στη Νάπολη στις 23 Ιουλίου φέτος, η ομοφωνία δεν ήταν ξεκάθαρη. Η Διάσκεψη Climate Conference of Parties (COP26) των Ηνωμένων Εθνών η οποία θα λάβει χώρα στη Γλασκόβη στις αρχές Νοεμβρίου με την Ιταλία ως συνδιοργανωτή θα δώσει περαιτέρω ενδείξεις για το αν η ενεργειακή και κλιματική αλληλεγγύη μπορούν να αντέξουν την αύξηση τιμών η οποία είναι επακόλουθο ης οικονομικής ανάκαμψης.
Το αν θα σημειωθεί πρόοδος στο COP26 είναι καίριας σημασίας, όμως η δύναμη της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν εξαρτάται από την επιτυχία αυτή. Οι άλλες χώρες θα πρέπει να αποφασίσουν το πότε θα επιδιώξουν μία ανεξάρτητη πολιτική ή θα ευθυγραμμιστούν με τους συμμάχους τους, και αν θα παίξουν το ρόλο του πρωτοπόρου ή του ακολούθου στις απότομες καμπύλες που βρίσκονται μπροστά μας. Καθώς οι πινακίδες στο δρόμο για τις μηδενικές εκπομπές αερίων είναι πολύ λίγες ,τα μάτια όλων θα στραφούν από το COP26 στη Γλασκόβη στο Fit for 55 στις Βρυξέλες. Πόσο γρήγορα το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα υιοθετήσουν τις 55 προτάσεις του Fit For 55 της Επιτροπής;
Επομένως, η ευθυγράμμιση της κλιματικής πολιτικής και των επιλογών της ενεργειακής τεχνολογίας με τα θεμελιώδη των αγορών, τη φυσική των ενεργειακών τεχνολογιών ,και τον διεθνή διάλογο θα είναι ζωτικής σημασίας. Οι μηχανισμοί της τιμής του άνθρακα που καθοδηγούνται από την πολιτική και οι βιώσιμες τεχνολογικές επιλογές της Ευρωπαϊκής Ένωσης που διέπονται από τα Ευρωπαϊκά όργανα της Πράσινης Συμφωνίας ίσως γίνουν οδηγοί ,όμως δεν θα αντικαταστήσουν τη δυναμική της αγοράς των ενεργειακών συστημάτων .
Το ίδιο θα μπορούσε να ειπωθεί και για την Ευρωπαϊκή ταξινομία-ορολογία η οποία καθορίζει το ‘περιβαλλοντικά βιώσιμο’ για να διαμορφώσει μεγαλύτερη προβλεψιμότητα και να κινητοποιήσει την κλιματική επένδυση. Η τράπεζα The Peoples Bank της Κίνας ήταν η πρώτη η οποία έδωσε οδηγίες σχετικά με την πράσινη χρηματοδότηση το Σεπτέμβριο του 2016 και η πράσινη χρηματοδότηση συμπεριλήφθηκε στο ανακοινωθέν των G20 υπό την προεδρία της Κίνας, όμως η Κίνα είναι περισσότερη πρακτική σχετικά με το ποιες τεχνολογίες είναι επιλέξιμες. “Δεν έχει σημασία αν μία γάτα είναι μαύρη ή άσπρη, αρκεί να απορροφά τον άνθρακα” για να παραφράσουμε τον Deng Xiaoping-Δεν είναι η ενεργειακή τεχνολογία αλλά η λειτουργικότητά της που καθορίζει τη βιωσιμότητα.
Ενώ τα περιβαλλοντικά κοινωνικά και κυβερνητικά κριτήρια παραμένουν σε εξαρτημένο πλαίσιο και δε μπορούν να εφαρμοστούν παγκοσμίως, είναι πολύ κρίσιμη η εξισορρόπηση αυτών των παραγόντων με τον πραγματικό κόσμο της παγκόσμιας αγοράς μέσω μίας τεχνολογικής αγνωστικιστικής προσέγγισης. Μία αυστηρή εφαρμογή των περιβαλλοντικών ή των κοινωνικών κριτηρίων είναι οπισθοδρομική και φθίνουσα με το κλείδωμα σε λιγότερο βέλτιστες λύσεις οι οποίες θα κρατήσουν το στόχο της διατήρησης του κλίματος και της βιώσιμης ανάπτυξης ανέφικτο για όλους.
Οι φιλόδοξοι στόχοι της μείωσης των ρίπων του άνθρακα γίνονται -ρητορικά -ανέφικτοι χωρίς την πλήρη δύναμη των αγορών, τεχνολογιών, και συνεργασιών ως οργανωτικές αρχές. Καθώς αναμένουμε τις διαπραγματεύσεις και την υιοθέτηση αυτών, θα πρέπει επειγόντως να πατήσουμε σε έναν διάλογο που να αφορά τον πραγματικό κόσμο και να ενισχύσουμε την αλληλεγγύη για να διατηρήσουμε την παγκόσμια συνοχή γύρω από τις αρχές που θα διέπουν αυτές τις πολιτικές αλλαγές.
*O Έρολ Ούσερ (Erol User) είναι πρόεδρος και CEO της USER HOLDİNG. Επιχειρηματίας και φιλάνθρωπος, πρόκειται έναν από τους καινοτόμους παίκτες της επιχειρηματικής τουρκικής σκηνής. Η USER HOLDİNG είναι επενδυτική τραπεζική εταιρεία που προσφέρει συμβουλευτικές υπηρεσίες τόσο σε τουρκικές όσο και διεθνείς εταιρείες.