Η Διώρυγα της Κορίνθου επανέρχεται σε πλήρη λειτουργία μετά την ολοκλήρωση των έργων αποκατάστασης και σταθεροποίησης των πρανών που είχαν πληγεί από κατολισθήσεις.
Παράλληλα, η διοίκηση προχωρά σε στρατηγικό σχέδιο δεκαετίας, με στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας, τον ψηφιακό μετασχηματισμό και την ανάδειξη του Ισθμού σε σημαντικό τουριστικό και πολιτιστικό προορισμό.
Για περισσότερα από 130 χρόνια, η Διώρυγα της Κορίνθου αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα θαλάσσια περάσματα της χώρας καθώς συνδέει το Αιγαίο με το Ιόνιο, μειώνοντας σημαντικά τον χρόνο και το κόστος των θαλάσσιων μετακινήσεων.
Με την ολοκλήρωση των απαιτητικών παρεμβάσεων στα πρανή, που είχαν υποστεί ζημιές από τις κατολισθήσεις των τελευταίων ετών, το ιστορικό έργο επιστρέφει στην κανονική του λειτουργία, ενόψει και της κορύφωσης της θερινής τουριστικής περιόδου.
Σήμερα, η Ανώνυμη Εταιρεία Διώρυγας Κορίνθου (ΑΕΔΙΚ), με μοναδικό μέτοχο το Υπερταμείο, έχει την ευθύνη της διαχείρισης του έργου. Κάθε χρόνο περισσότερα από 11.000 πλοία και σκάφη αναψυχής, προερχόμενα από περίπου 70 χώρες, διέρχονται από τη Διώρυγα, επιβεβαιώνοντας τη σημασία της για τη ναυτιλία και τον θαλάσσιο τουρισμό.
Επενδύσεις στην τεχνολογία και νέο αναπτυξιακό πλάνο
Η ΑΕΔΙΚ συνεχίζει να επενδύει στον ψηφιακό εκσυγχρονισμό, καθώς ήδη σχεδόν οκτώ στις δέκα διελεύσεις σκαφών αναψυχής πραγματοποιούνται μέσω ηλεκτρονικής δήλωσης και ψηφιακής πληρωμής.
Παράλληλα, η εταιρεία έχει επεκτείνει τις αρμοδιότητές της, αναλαμβάνοντας τη διαχείριση των λιμενικών εγκαταστάσεων, των βυθιζόμενων γεφυρών στην Ποσειδωνία και τα Ίσθμια, αλλά και των ακινήτων που βρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή του Ισθμού.
Αναφερόμενος στον σχεδιασμό της επόμενης δεκαετίας, ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΕΔΙΚ, Νάσος Μπίκας, δήλωσε: «Στόχος μας είναι να οδηγήσουμε τη Διώρυγα στην επόμενη φάση της ιστορίας της. Πρώτο μέλημα είναι ένας ασφαλής, αξιόπιστος και σύγχρονος θαλάσσιο διάδρομος με τη χρήση νέων τεχνολογιών. Παράλληλα, υλοποιείται σχεδιασμός ανάπλασης για την ανάδειξη του Ισθμού σε διεθνή τουριστικό και πολιτιστικό προορισμό, που θα λειτουργήσει ως μοχλός περιφερειακής ανάπτυξης για την Κορινθία».
Από τον Δίολκο στη σύγχρονη εποχή
Η ιδέα της διάνοιξης του Ισθμού της Κορίνθου εμφανίζεται ήδη από τον 7ο αιώνα π.Χ., όταν ο Περίανδρος επέλεξε να δημιουργήσει τον Δίολκο, καθώς οι τεχνικές δυνατότητες της εποχής δεν επέτρεπαν την κατασκευή της Διώρυγας.
Αργότερα, την προσπάθεια επιχείρησαν ο Ιούλιος Καίσαρας, ο Καλιγούλας και ο Νέρων, χωρίς αποτέλεσμα. Το έργο ξεκίνησε τελικά το 1882 και ολοκληρώθηκε το 1893, δημιουργώντας έναν θαλάσσιο διάδρομο μήκους 6,3 χιλιομέτρων, με πρανή που φτάνουν έως και τα 80 μέτρα.
Με την επαναλειτουργία της, η Διώρυγα αποκτά ξανά κεντρικό ρόλο στην εξυπηρέτηση της ναυσιπλοΐας, ενώ παράλληλα ενισχύει τη δυνατότητα φιλοξενίας yachts και megayachts.
Ταυτόχρονα εφαρμόζονται σύγχρονες πρακτικές περιβαλλοντικής διαχείρισης, σύμφωνα με τα πρότυπα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO).
Όπως σημείωσε ο Νάσος Μπίκας: «Η επιστροφή στην κανονική λειτουργία σηματοδοτεί την έναρξη μιας νέας αναπτυξιακής φάσης», με στόχο την ανάκαμψη των εσόδων και τη δημιουργία νέων οικονομικών δραστηριοτήτων που θα συνδέουν τη ναυτιλία, τον πολιτισμό και την τοπική οικονομία.