Ο Ρότζερ Μίτσελ, διευθυντής του Ινστιτούτου Ψηφιακής Αρχαιολογίας, πιστεύει ότι εάν το Βρετανικό Μουσείο δεχτεί τα 3D αντίγραφά του θα μπορούν να επιστραφούν τα πρωτότυπα στην Ελλάδα.

 

Γράφει ο Φώτης Καρύδας

 

Σε ένα εργαστήριο στην Ιταλία, ο εξειδικευμένος ρομποτικός γλύπτης Ρότζερ Μίτσελ μπορεί με τη βοήθεια ενός ρομπότ να παράγει πιστά 3D αντίγραφα των Γλυπτών του Παρθενώνα που βρίσκονται αυτήν τη στιγμή στο Βρετανικό Μουσείο. Ειδικότερα, σκανάροντας με i-Phone το άλογο της Σελήνης, ένα ξεχωριστό κομμάτι της συλλογής των μαρμάρων, δημιούργησε με τη βοήθεια του ρομπότ ένα πιστό μαρμάρινο 3D αντίγραφό του εξαιρετικής ποιότητας.

Ο Ρότζερ Μίτσελ, διευθυντής του Ινστιτούτου Ψηφιακής Αρχαιολογίας με έδρα την Οξφόρδη, πιστεύει ότι τα αντίγραφά του θα μπορούσαν να είναι η απάντηση σε μια από τις πιο διαβόητες πολιτιστικές διαμάχες της ιστορίας. Αν το Βρετανικό Μουσείο δεχτεί τα αντίγραφά του, λέει, μπορεί να στείλει τα πρωτότυπα στην Ελλάδα.

Το 59% των Βρετανών πιστεύει ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα ανήκουν στην Ελλάδα, σύμφωνα με έρευνα της YouGov τον Νοέμβριο. Η πλειοψηφία των Βρετανών πολιτών αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο η πλειονότητα των ανθρώπων επιθυμεί την επιστροφή και επανένωση των αρχιτεκτονικών Γλυπτών στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης. Θεωρώ λοιπόν πως ήρθε η ώρα για μια ειλικρινή και γενναία απόφαση εκ μέρους της Μεγάλης Βρετανίας, την οποία θα μπορούσε να διευκολύνει εκτός των άλλων και η έλευση των νέων τεχνολογιών.

Επιπλέον, για πρώτη φορά έπειτα από 37 χρόνια συνεχών συστάσεων της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO προς τη Βρετανία, λήφθηκε απόφαση τον Σεπτέμβριο το 2021, που επικυρώθηκε πανηγυρικά από όλα τα συμμετέχοντα κράτη στη Συνέλευση της UNESCO του Μαΐου 2022 στο Παρίσι, που –πέραν του νόμιμου, ορθού και ηθικού χαρακτήρα του ελληνικού αιτήματος– αναγνωρίζει και τον διακρατικό/διακυβερνητικό χαρακτήρα του.

Με αυτό το όπλο στα χέρια του, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε το ζήτημα των Γλυπτών βασικό σημείο συζήτησης στις πρώτες συνομιλίες που είχε ως πρωθυπουργός με τον Μπόρις Τζόνσον τον περασμένο Νοέμβριο στην Ντάουνινγκ Στριτ.

Οπως έχει επισημάνει χαρακτηριστικά και ο γενικός διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης Νικόλαος Σταμπολίδης: «Το ότι θαυμάζουν τα Γλυπτά περισσότεροι επισκέπτες στο Λονδίνο από ό,τι στην Αθήνα δεν αποτελεί σοβαρή δικαιολογία για την παραμονή τους εκεί. Αρκεί να αντιπαραβάλει κανείς την ποσότητα του αριθμού των επισκεπτών με την ποιότητα της ολοκληρωμένης αίσθησης και αισθητικής στο Μουσείο Ακρόπολης, όπου τα μεγέθη και το σύνολο του μνημείου εναρμονίζονται με τον Παρθενώνα που στέκει πάνω στον Ιερό Βράχo της Ακρόπολης».

Τι σημαίνουν άραγε τα Γλυπτά του Παρθενώνα για τη χώρα μας και τον ελληνικό λαό; Σημαίνουν τα πάντα. Αποτελούν την εθνική μας υπερηφάνεια. Ενα σύμβολο αισθητικής και καλλιτεχνικής τελειότητας που σηματοδοτεί το ένδοξο παρελθόν μας αλλά και τα όνειρά μας για ένα λαμπρό μέλλον. Αποτελούν, με κάποιον τρόπο, την ψυχή της πατρίδας μας. Μια χώρας που έχει περάσει τόσο πολλά και έχει καταφέρει να στέκεται όρθια και υπερήφανη μέσα στους αιώνες της ιστορίας.

Ηρθε λοιπόν η ώρα να αποκατασταθεί μια μεγάλη αδικία και έτσι να λάμψει και πάλι το ελληνικό φως πάνω στα Γλυπτά του Παρθενώνα. Οσο γρηγορότερα γίνει η επανένωσή τους τόσο το καλύτερο για την ανθρωπότητα.