Η Γαλλία, η Ιταλία και η Τσεχία συγκαταλέγονται μεταξύ οκτώ χωρών που πιέζουν για τη μείωση των νέων ορίων εκπομπών της ΕΕ για τα αυτοκίνητα, λέγοντας ότι είναι «υπερβολικά φιλόδοξα και μη ρεαλιστικά για τις αυτοκινητοβιομηχανίες».

Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ετοιμάζονται να διαπραγματευτούν τον κανονισμό Euro 7, ο οποίος από το 2025 θα αυστηροποιήσει τα όρια εκπομπών των οχημάτων για ρύπους όπως τα οξείδια του αζώτου και το μονοξείδιο του άνθρακα.

Σε ένα κοινό έγγραφο, το οποίο εστάλη σε άλλα μέλη της ΕΕ και ήρθε εις γνώση του Reuters, οι οκτώ χώρες δήλωσαν ότι κάποια μέρη του νόμου, συμπεριλαμβανομένων των περιορισμών στις εκπομπές, θα πρέπει να καταργηθούν εντελώς.

«Είμαστε αντίθετοι σε οποιουσδήποτε νέους κανόνες για τις εκπομπές καυσαερίων (συμπεριλαμβανομένων νέων απαιτήσεων δοκιμών ή νέων ορίων εκπομπών) για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά», αναφέρεται στο έγγραφο, το οποίο υπογράφουν η Γαλλία, η Ιταλία, η Τσεχική Δημοκρατία, η Βουλγαρία, η Ουγγαρία, η Πολωνία, η Ρουμανία και η Σλοβακία.

Οι χώρες δήλωσαν ότι τα όρια αυτά θα αναγκάσουν τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να επενδύσουν στη βελτίωση των επιδόσεων των εκπομπών καυσαερίων, χρήματα που θα ήταν προτιμότερο να δαπανηθούν για την ανάπτυξη οχημάτων μηδενικών εκπομπών.

Συνολικά, οι χώρες αυτές θα είχαν αρκετές ψήφους για να μπλοκάρουν την πρόταση.

Η Κομισιόν λέει ότι οι κανόνες - οι οποίοι ισχύουν μόνο για τα νέα οχήματα, όχι για εκείνα που κυκλοφορούν ήδη στους δρόμους - είναι απαραίτητοι για να μειωθούν οι επιβλαβείς για την υγεία εκπομπές και να αποφευχθεί η επανάληψη του λεγόμενου σκανδάλου Dieselgate, όπου οι εταιρείες εξαπάτησαν τους κανόνες.

Ο νόμος θα αυστηροποιήσει επίσης τις δοκιμές εκπομπών, απαιτώντας από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να χρησιμοποιούν συστήματα παρακολούθησης της ρύπανσης επί του οχήματος.

Χώρες όπως η Ιταλία και η Τσεχία φιλοξενούν μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες και η στάση των κυβερνήσεων ευθυγραμμίζεται με τις επικρίσεις ορισμένων αυτοκινητοβιομηχανιών για το Euro 7.

Η τσεχική αυτοκινητοβιομηχανία Skoda έχει προειδοποιήσει για 3.000 απώλειες θέσεων εργασίας εάν η πρόταση προχωρήσει, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis Carlos Tavares έχει χαρακτηρίσει τμήματα του Euro 7 ως «άχρηστα».

Ο νόμος θα περιορίσει επίσης για πρώτη φορά τη ρύπανση από τα φρένα και τα ελαστικά.

Τα οκτώ κράτη επεδίωξαν και άλλες αλλαγές, συμπεριλαμβανομένων μεταγενέστερων προθεσμιών για το πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι κανόνες.

Η ΕΕ έχει ήδη συμφωνήσει ότι έως το 2035, όλα τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται στο μπλοκ θα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές CO2. Ο νόμος αυτός εγκρίθηκε τελικά φέτος μετά από αντιδράσεις από χώρες όπως η Γερμανία, η οποία πήρε εξαίρεση για τα αυτοκίνητα που κινούνται με ηλεκτρονικά καύσιμα.