Στην Πάρο και στη Νάξο σεργιανίζει το μυαλό σου (ή και σε κάποιο από τα υπόλοιπα αγαπημένα νησιά), αλλά μια ματιά στην τσέπη σου συγκριτικά με τις χρεώσεις των ακτοπλοϊκών για μια απλή μετάβαση μάλλον θα σε πείσει πως στα... μαγικά νησιά θα μας ταξιδεύει πλέον μόνο η φωνή του Γιώργου Νταλάρα.

Η διαδρομή με επιστροφή για Νάξο, για έναν επιβάτη με ΙΧ, φτάνει τα 335 ευρώ. Δίχως αυτοκίνητο μειώνεται λίγο παραπάνω από 100 ευρώ! Και στις δύο περιπτώσεις εννοείται πως τα εισιτήρια αφορούν θέσεις καταστρώματος –κοινώς όποιος πρόλαβε. Ούτε καμπίνα ούτε καν αριθμημένες.

Το αντέχεις αν ταξιδεύεις single. Δεν ισχύει όμως το ίδιο για τις οικογένειες, που οφείλουν να προγραμματίζουν. Μόνο τα εισιτήρια, δίχως ΙΧ, κοστίζουν λίγο παραπάνω από 400 ευρώ, ενώ αν πρόκειται για αριθμημένες θέσεις τότε θα πρέπει να προστεθούν περί τα 40 ευρώ. Αν τώρα –οικογένεια γαρ– το ΙΧ είναι απαραίτητο, τότε προσθέτουμε άλλα 232 ευρώ. Για «μεσαίου μεγέθους» αυτοκίνητο, όπως σημειώνεται. Σύνολο 672 ευρώ. Και οι τιμές αυτές είναι οι χαμηλότερες στη γραμμή Πειραιάς-Νάξος.

Αν προορισμός είναι η Πάρος, τότε το κόστος θα είναι λίγο μικρότερο, 632 ευρώ. Σχεδόν, δηλαδή, όσο ο βασικός μισθός: 705,96. Προσθέστε και αυτό: σύμφωνα με καταγγελίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, οι ναυτιλιακές παίζουν παιχνίδια αλλάζοντας τις τιμές από τη μια μέρα στην άλλη, αναλόγως αν υπάρχει ανταγωνισμός. Στο δρομολόγιο Σαντορίνη - Ιος, με ώρα αναχώρησης στις 10 το πρωί, η μια ακτοπλοϊκή εταιρεία κοστολογεί το δρομολόγιο στην οικονομική θέση του ταχύπλοου που έχει στη γραμμή στα 44,70 και η άλλη στα 45 ευρώ. Την επόμενη μέρα όμως, που στη συγκεκριμένη γραμμή μένει μόνο μία εταιρεία, το εισιτήριο κοστίζει 64,70 ευρώ. Δηλαδή 20 ευρώ ακριβότερα, για την ίδια διαδρομή, την ίδια ώρα.

Οι τιμές διαφοροποιούνται ανάλογα με το λιμάνι επιλογής αλλά και τον προορισμό, σε όλες όμως τις περιπτώσεις το κόστος αποδεικνύεται δυσβάσταχτο για μια μέση οικογένεια, η οποία μάλλον είναι καταδικασμένη να πεταχτεί μέχρι τη... Σαλαμίνα για βουτιά, αν κατοικεί στο Λεκανοπέδιο, διαφορετικά στην πλησιέστερη παραλία του τόπου διαμονής.

Ανεπαρκείς προσφορές

Κάπως έτσι, η επίσκεψη σε ένα από τα νησιά της χώρας μετατρέπεται σε άπιαστο όνειρο. Οι προσφορές που ανά περιόδους γίνονται δεν επαρκούν, ούτε φυσικά μια οικογένεια μπορεί να κανονίσει τις διακοπές της την τελευταία στιγμή. Μέσα σε πέντε χρόνια, τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια στη χώρα μας έχουν αυξηθεί –σύμφωνα με την Eurostat– κατά 38,1%, όταν ο μέσος όρος αυξήσεων στην υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Eνωση είναι μόλις 10,5%. Μάλιστα φορείς της αγοράς εκτιμούν ότι μέχρι τον Αύγουστο θα σημειωθούν και νέες ανατιμήσεις.

Σε non paper του υπουργείου Ναυτιλίας αναφέρεται ότι στα συμβατικά πλοία οι τιμές είναι σταθερές έως και μειούμενες. Ομως σε 2-3 περιπτώσεις παρατηρήθηκε απότομη αύξηση τιμών (Σποράδες, Λαύριο - Λήμνος, Ραφήνα - Άνδρος) και με τη συνδρομή της Επιτροπής Ανταγωνισμού, εξετάζεται ο έλεγχος για μη τήρηση των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού, αλλά και της νομοθεσίας.

Τα στοιχεία του ρεπορτάζ όμως δείχνουν αυξήσεις από 10 έως και 40% σε σύγκριση με το προηγούμενο καλοκαίρι, με τις μεγαλύτερες ανατιμήσεις να καταγράφονται στα ταχύπλοα και στα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια. Και όλα αυτά παρά τον μειωμένο ΦΠΑ που είναι μόνιμα πλέον στο 13% από 24%.

Οσο ανεβαίνουν οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων τόσο αυξάνονται και τα κέρδη της ελληνικής ακτοπλοΐας, με δύο μόνο ομίλους, το 2023, να έχουν δει αύξηση 56% και 118,6%, σε σύγκριση με το 2022.

Βροχή ελέγχων και προστίμων

Σύμφωνα με ανακοίνωση του αρμόδιου υπουργείου, κατά το χρονικό διάστημα από 7 έως 16 Ιουνίου πραγματοποιήθηκαν σαρωτικοί έλεγχοι στο πλαίσιο παρακολούθησης των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Σε 377 ελέγχους σε Ε/Γ και Ε/Γ-Ο/Γ πλοία, βεβαιώθηκαν επτά παραβάσεις για παράλειψη ενημέρωσης της αρμόδιας Αρχής, σχετικά με μεταβολές των τιμών των εισιτηρίων (άρθρο 44 πργ. 13 του ν.4948/2022).

Παράλληλα, ξεκίνησε η διαδικασία επιβολής διοικητικών κυρώσεων και των προβλεπόμενων προστίμων και σύμφωνα πάντα με το υπουργείο Ναυτιλίας οι έλεγχοι θα συνεχισθούν καθ’ όλη τη διάρκεια της θερινής περιόδου.

Επιπλέον, ο υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης, με επιστολή του στην πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού Αϊρίν Εβελυν Μικέλα Μαίρη Σαρπ, καλεί σε «Ανάπτυξη αμοιβαίας συνεργασίας επί θεμάτων ναύλων εισιτηρίων».