Μία πολύ σημαντική λύση που θα διευκολύνει τον τρόπο είσπραξης του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ), Δημοτικών Φόρων (ΔΦ) και Δημοτικών Τελών (ΔΤ) έρχεται να δώσει στους δήμους το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών. Το έργο που σχεδιάζεται ονομάζεται «Ενιαίο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης ΤΑΠ-ΔΦ-ΔΤ και πρόκειται για έναν «κόμβο» μέσω του οποίου θα γίνεται κεντρική διαχείριση των δεδομένων, και δεν θα υπάρχουν πλέον ενδιάμεσα συστήματα.

Μέσω αυτού του σχεδιού, όλα τα τοπικά συστήματα των Δήμων, ανεξαιρέτως, θα συνδέονται αυτόματα με όλα τα πληροφοριακά συστήματα που έχουν τα απαραίτητα δεδομένα, όπως το PAAEY (πάροχοι ενέργειας), ΔΕΔΔΗΕ, ΔΥΠΑ (κοινωνικά), της Εθνικής Πύλης Αναπηρίας (ΑμεΑ), το Μητρώο Πολιτών, το Public Energy Savings κ.ά.

Ειδικότερα, το έργο περιλαμβάνει δύο ενότητες:

-Ανάπτυξη ολοκληρωμένου κόμβου Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ), των δημοτικών φόρων (ΔΦ) και των δημοτικών τελών (ΔΤ) και ανάπτυξη διεπαφών για τη διασύνδεσή του με κεντρικά κυβερνητικά συστήματα και με τοπικά συστήματα δήμων

-Αναβάθμιση, διασύνδεση των τοπικών συστημάτων των δήμων και ενεργοποίηση όλων των δήμων της χώρας στο ολοκληρωμένο πληροφοριακό κόμβο ΤΑΠ-ΔΦ-ΔΤ

Ποια προβλήματα αντιμετωπίζουν οι δήμοι

Μέχρι και σήμερα η είσπραξη των τελών Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ), των δημοτικών φόρων (ΔΦ) και των δημοτικών τελών (ΔΤ) για τα ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα πραγματοποιείται μέσω των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίοι υπολογίζουν και ενσωματώνουν τα σχετικά ποσά στους λογαριασμούς ρεύματος. Αυτό το σύστημα όμως δεν διαλειτουργεί, δεν «συνομιλεί» με άλλους φορείς, παρουσιάζει κενά όσον αφορά στην ασφάλεια δεδομένων και έχει προβληματικά σημεία όπως:

-ασυμφωνίες στα δεδομένα μεταξύ των τοπικών συστημάτων των δήμων και της εφαρμογής του ΔΕΔΔΗΕ,

-δυσκολίες στη διαχείριση των μεταβολών συντελεστών (πλασματικά τετραγωνικά) και τετραγωνικών μέτρων,

-έλλειψη αυτοματοποιημένης επεξεργασίας των ανείσπρακτων τελών και αδυναμία ελέγχου της εγκυρότητας των υπολογισμών από τους δήμους. Επιπλέον, οι δήμοι αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην παρακολούθηση της απόδοσης των εισπράξεων, στη διαχείριση απαλλαγών και μειώσεων τελών, καθώς και στην ενημέρωση για αλλαγές παροχών και καταναλωτών.

-απουσία ενημέρωσης των υπηρεσιών των ΟΤΑ τόσο για την αλλαγή παρόχων ενέργειας όσο και τη διακοπή των παροχών.

-μη υφιστάμενη δυνατότητα σωστής άσκησης κοινωνικής πολιτικής.

-προσπάθεια συντήρησης ίδιων δεδομένων σε πολλαπλά πληροφοριακά Συστήματα: των δήμων, του ΔΕΔΔΗΕ, του ΥΠΟΙΚ και των παρόχων ενέργειας με αποτέλεσμα τα δεδομένα να μην είναι συγχρονισμένα.

Ποιες λύσεις θα δώσει το νέο Πληροφοριακό Σύστημα

-Διαλειτουργικότητα με κεντρικά συστήματα, αυτόματη άντληση και παροχή δεδομένων με ΠΣ: Τοπικά Συστήματα Δήμων, Τιμές αντικειμενικού προσδιορισμού, Ηλεκτρονικός Φάκελος Μεταβίβασης Ακινήτου, Public Energy Savings, Municipal Payment Platform, data.gov.gr, Μητρώο Πολιτών, Εθνική Πύλη Αναπηρίας, e-Άδειες, κ.ά.

-Αυτόματος υπολογισμός των ΤΑΠ, ΔΤ, ΔΦ και Δυνητικών Τελών και διάθεση τον κόμβο του ΔΕΔΔΗΕ. Σαφής διαχωρισμός του ΔΤ με το ΔΦ.

-Ορθός και έγκυρος υπολογισμός των ΤΑΠ, ΔΤ, ΔΦ, συμπεριλαμβάνοντας όλες τις εξαιρέσεις χωρίς την αναγκαστική χρήση πλασματικών τ.μ.

-Πλήρης διαφάνεια του υπολογισμού, των μειώσεων και των εισπράξεων των ΤΑΠ, ΔΤ, ΔΦ για τους ΟΤΑ και προσωποποιημένη πληροφόρηση για τους πολίτες/επιχειρήσεις.

-Δυνατότητα αυτοματοποιημένης άντλησης πληροφορίας δικαιώματος κοινωνικού τιμολογίου, σύμφωνα με την κοινωνική πολιτική του εκάστοτε δήμου.

-Αυτοματοποιημένη ενιαία άντληση ανείσπρακτων καθώς και εσόδων από τον κόμβο της ΡΑΑΕΥ, άμεση ενημέρωση αλλαγής παρόχου ανά παροχή. Ενημέρωση πολιτών/επιχειρήσεων.

-Διαχείριση Συντελεστών και Ζωνών. Αποφάσεις των δήμων που καθορίζουν Ζώνες, Συντελεστές ΤΑΠ, ΔΤ, ΔΦ, Δυνητικά Τέλη με αυτόματη ενημέρωση για αλλαγές αντικειμενικών αξιών από το ΥΠΟΙΚ.

Όπως είχε αναφέρει ο υπουργός στο πλαίσιο του ετήσιου τακτικού συνεδρίου της ΚΕΔΕ, το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης θα είναι δύο έτη και η συνολική χρηματοδότηση 8.432.000 ευρώ.

Παπαστεργίου: Ψηλά στην ατζέντα η ψηφιακή επανεκκίνηση των Δήμων

Όπως τονίζει στο ΑΠΕ ΜΠΕ ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου «Ως υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχουμε θέσει υψηλά στην ατζέντα μας την Ψηφιακή Επανεκκίνηση των δήμων και των περιφερειών. Σε συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών και τον υπουργό, Θοδωρή Λιβάνιο, έχουμε εξασφαλίσει για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης τα κατάλληλα χρηματοδοτικά και τεχνολογικά εργαλεία ώστε να αναβαθμίσουν τη λειτουργία τους και να προσφέρουν στους πολίτες καλύτερες και αποτελεσματικότερες υπηρεσίες».

Ο υπουργός τονίζει πως «μέσω του συστήματος θα επιτευχθεί ο έγκυρος και διαφανής υπολογισμός των τελών, των μειώσεων και των εισπράξεων. Οι δήμοι θα έχουν πλήρη γνώση τι χρεώνουν και τι εισπράττουν, όπως και οι πολίτες». Σημειώνει ότι με αυτό το έργο μειώνεται χρόνος αλλά και φόρτος εργασίας από τους δήμους, με αποτέλεσμα να ασκούν καλύτερα τα καθήκοντά τους. «Κεντρική Διοίκηση και ΟΤΑ ενώνουμε τις δυνάμεις για να βελτιώσουμε τις συνθήκες διαβίωσης των πολιτών και να ενισχύσουμε τις επιχειρηματικές πρωτοβουλίες», καταλήγει.