Στην Ελλάδα είναι πολλοί εκείνοι που μάχονται για την υστεροφημία τους. Αλλοτε επιτυχώς, άλλοτε όχι. Διότι όλοι κρίνονται από την ιστορία που είναι αμείλικτη. «Ηταν ο καλύτερος κυβερνητικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ» και «πολύ αναλυτικός», λένε κάποιοι συνάδελφοι του πολιτικού ρεπορτάζ που παρακολουθούσαν τις ενημερώσεις των πολιτικών συντακτών την περίοδο 1996-2001.

 

Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΧΙΔΙΡΟΓΛΟΥ

 

Ο Δημήτρης Ρέππας, οδοντίατρος, ιδρυτικό στέλεχος του ΠΑΣΟΚ και έως το 2012 βουλευτής, ήταν όντως στο παρελθόν αναλυτικός στις προσεγγίσεις του και φαίνεται πως προσπαθεί να παραμείνει, καθώς σήμερα εγείρεται σειρά ερωτημάτων. Οι ευθύνες για τα προβλήματα στους σιδηροδρόμους είναι αναμφισβήτητα διαχρονικές και πολλοί κοιτούν πίσω αναζητώντας την άκρη του νήματος.

 

Αρμόδιος (και) για τον ΟΣΕ

Κύκλοι λοιπόν του Δημήτρη Ρέππα έσπευσαν να ενημερώσουν τους δημοσιογράφους για την εκδοχή τους περί του τι έγινε επί των ημερών του στο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Ξανά λοιπόν –έστω έμμεσα– «Πρόσωπο με πρόσωπο με τα Μαζικά Μέσα Ενημέρωσης» (Καστανιώτης, Αθήνα 1999), ο Αρκάς πολιτικός, για να χρησιμοποιήσουμε τον τίτλο του γνωστού βιβλίου του. Αλλωστε, εκείνος ήταν ο αρμόδιος για τον ΟΣΕ υπουργός την περίοδο από τον Οκτώβριο του 2009 έως τον Ιούνιο του 2011.

Οι κύκλοι του μας μιλούν λοιπόν περί του ν.3891/2010, αποκαλώντας τον «νόμο σωτηρίας των ελληνικών σιδηροδρόμων», σκοπός του οποίου, όπως διαβάζουμε, είναι «η αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού τομέα και η διασφάλιση της εφαρμογής όλης της σχετικής με τον σιδηροδρομικό τομέα νομοθεσίας της ΕΕ για την αποτελεσματική εφαρμογή της πολιτικής σχετικά με τον ανταγωνισμό, την απασχόληση, την κοινωνική ασφάλιση καθώς και τις κρατικές ενισχύσεις».

Μας λένε λοιπόν οι κύκλοι του πρώην υπουργού του ΠΑΣΟΚ, του κόμματος επί των ημερών του οποίου μπήκαμε στα μνημόνια με τρομερές συνέπειες για την κοινωνία και την οικονομία, ότι σε συνεργασία με εταιρεία διεθνούς κύρους και συγκεκριμένα την Pricewaterhouse Coopers σχεδιάστηκε το νέο οργανόγραμμα με έμφαση μάλιστα στις υπηρεσίες ασφάλειας, ότι οι εργαζόμενοι στις εταιρείες του ΟΣΕ μειώθηκαν χωρίς να λάβουν χώρα απολύσεις, ότι διατηρήθηκαν στις θέσεις τους όλοι οι εργαζόμενοι που είχαν αντικείμενό τους την ασφάλεια και ότι μετατάχθηκαν εργαζόμενοι που ήταν αποσπασμένοι σε άλλες υπηρεσίες και, χωρίς να προσφέρουν έργο, επιβάρυναν τον ΟΣΕ.

Επίσης, μας λένε ότι στη διαδικασία των μετατάξεων αναφέρεται (άρθρο 16, παράγραφος 6) πως αν σε αυτούς που μετατάσσονται συγκαταλέγονται εργαζόμενοι η μετακίνηση των οποίων θα απειλούσε –κατά την κρίση του διοικητικού συμβουλίου– να προκαλέσει λειτουργικό πρόβλημα στην εταιρεία, αυτό δικαιούται να απορρίψει αιτήσεις ή και να εξαιρέσει συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές, αλλά και κλάδους ή ειδικότητες από τη διαδικασία. Εγινε όμως αυτό ή αποψιλώθηκε η εταιρεία από εργαζομένους με κρίσιμες για τη λειτουργία της ειδικότητες;

Τα ρεπορτάζ του Δεκεμβρίου του 2010 μιλούν για παλιούς μηχανοδηγούς του ΟΣΕ που υπό τις πιέσεις της τρόικας προς την τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ κλήθηκαν να διαλέξουν αν θα γίνουν τραυματιοφορείς, καθαριστές ή φύλακες αρχαιοτήτων. Μάλιστα, δύο μήνες νωρίτερα, ο Τύπος ενημέρωσε για δηλώσεις του προέδρου του Συνδικάτου Σιδηροδρομικών Βορείου Ελλάδας, Γιάννη Βλάχου, σύμφωνα με τις οποίες και βάσει των διεθνών δεδομένων, «ανά χιλιόμετρο δικτύου χρειάζονται πέντε σιδηροδρομικοί… πώς θα λειτουργήσουν 2.500 χλμ. σιδηροδρομικού δικτύου με τους 3.500 υπαλλήλους, που θα απομείνουν μετά τις 2.500 μετατάξεις»;

 

Κατηγορηματική διάψευση

Η εφημερίδα μας επικοινώνησε με τον Νίκο Κιουτσούκη, γενικό γραμματέα της ΓΣΕΕ, επί σειρά ετών πρόεδρο των εργαζομένων του ΟΣΕ και σήμερα υπάλληλο της Hellenic Train ΑΕ, ο οποίος διαψεύδει κατηγορηματικά τα όσα λένε κύκλοι προσκείμενοι στον Δημήτρη Ρέππα, υπογραμμίζοντας ότι επί των ημερών του πολιτικού του ΠΑΣΟΚ στο υπουργείο Μεταφορών έφυγαν από τον Οργανισμό έμπειρα στελέχη με κρίσιμες ειδικότητες, όπως τεχνίτες, κλειδούχοι, σταθμάρχες και μηχανοδηγοί.

Ο Νίκος Κιουτσούκης αναρωτήθηκε μάλιστα στη διάρκεια της συνομιλίας μας γιατί δεν βγαίνει ο πρώην υπουργός να υποστηρίξει δημόσια τα όσα λένε οι κύκλοι του. Και μας μίλησε και για το κλείσιμο του 1/3 του δικτύου του ΟΣΕ την εποχή εκείνη.

Οι κύκλοι του πρώην υπουργού όμως λένε επίσης κάτι άλλο που σήμερα χρήζει προσοχής: ότι ο Δημήτρης Ρέππας (ο οποίος διετέλεσε και υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων την περίοδο 2001-2004 αλλά και υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης την περίοδο 2011-2012) με την κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου ίδρυσαν τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) με ευρύτατες αρμοδιότητες για όλα αυτά τα θέματα των σιδηροδρόμων.

Προσέξτε: ευρύτατες. Φέρει λοιπόν ευθύνη η διορισμένη από τον ΣΥΡΙΖΑ διοίκηση της ΡΑΣ για τα σοβαρότατα προβλήματα ασφάλειας που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη;