Η εικόνα της Θεσσαλονίκης «δεν θυμίζει σε τίποτα την πόλη που ήταν πριν από έναν χρόνο», τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, μιλώντας διαδικτυακά στο 2ο Thessaloniki Investment Forum του CNN Greece.

Όπως υπογράμμισε, στην πόλη εκτελούνται ή προετοιμάζονται έργα ύψους 3 – 3,5 δισ. ευρώ, τα οποία σε συνδυασμό με τη λειτουργία του μετρό, τις νέες εμβληματικές παρεμβάσεις και την αναβάθμιση των υποδομών οδηγούν τη Θεσσαλονίκη σε μια περίοδο ραγδαίας αναμόρφωσης.

Αναφερόμενος στη διακοπή λειτουργίας της βασικής γραμμής του μετρό για έναν μήνα από τις 10/11, εξήγησε ότι οι δοκιμαστικές διαδικασίες είναι απαραίτητες για την ολοκλήρωση της επέκτασης προς Καλαμαριά με τους πέντε σταθμούς, η οποία θα παραδοθεί στο πρώτο τρίμηνο του 2026. Ζήτησε «λίγη υπομονή», επισημαίνοντας ότι το έργο βρίσκεται πλέον σε φάση πλήρους ωριμότητας.

Σε ερώτηση για την επέκταση του μετρό προς τα δυτικά, απάντησε ότι αποτελεί μέρος του κυβερνητικού σχεδιασμού: «Βεβαίως είναι στα πλάνα», είπε, τονίζοντας ότι η σύνδεση με τις πυκνοκατοικημένες περιοχές θα αυξήσει σημαντικά την επιβατική κίνηση και θα μειώσει τους χρόνους μετακίνησης, όπως συμβαίνει και στην Αθήνα με τη Γραμμή 4.

Ο κ. Δήμας επανέλαβε ότι το μετρό Θεσσαλονίκης παραμένει «το πιο όμορφο μετρό στο οποίο έχω μπει στη ζωή μου», χάρη στον αρχαιολογικό χαρακτήρα των σταθμών — με κορυφαίο παράδειγμα τον σταθμό Βενιζέλου. Σύμφωνα με στοιχεία του ΕΚΕΤΑ, το μέσο έχει ήδη μειώσει την κίνηση στο κέντρο της πόλης κατά 15%.

Για το έργο της υπερυψωμένης λεωφόρου ταχείας κυκλοφορίας (Flyover), ο υπουργός ανέφερε ότι βρίσκεται στο 36%, με δέκα εργοτάξια να λειτουργούν ταυτόχρονα, παρά τις αρχικές ανησυχίες της πόλης.

Το έργο, μια πραγματική ευρωπαϊκή πρωτοτυπία, θα ολοκληρωθεί το πρώτο εξάμηνο του 2027 και θα διπλασιάσει τη δυνατότητα εξυπηρέτησης οχημάτων από 5.000 σε 10.000 οχήματα/ώρα.

Για την επέκταση της Προβλήτας 6 του ΟΛΘ, ο κ. Δήμας σημείωσε ότι αναβαθμίζει καθοριστικά τη θέση της Θεσσαλονίκης ως κομβικού logistics hub για τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, δίνοντας έναν «αέρα νέας πνοής» στον οργανισμό.

Ο υπουργός ανέλυσε και τα υπόλοιπα έργα που ήδη υλοποιούνται ή προετοιμάζονται:

  • 17 νέα βιοκλιματικά σχολεία μέσω ΣΔΙΤ, που παραδίδονται την επόμενη σχολική χρονιά.
  • 80 σχολεία σε όλη την Κεντρική Μακεδονία ανακαινίζονται μέσω του προγράμματος «Μαριέτα Γιαννάκου».
  • Το ThessIntec, το Τεχνολογικό Πάρκο 4ης Γενιάς, προχωρά ως ένα από τα σημαντικότερα έργα για τη Θεσσαλονίκη και τα Βαλκάνια.

Ο κ. Δήμας ανακοίνωσε ότι σύντομα υπογράφεται Μνημόνιο Συνεργασίας με Βουλγαρία, Ρουμανία και Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη σιδηροδρομική σύνδεση των λιμανιών Θεσσαλονίκης – Καβάλας – Αλεξανδρούπολης με Μπουργκάς – Βάρνα – Ρούσε – Κωστάντζα, ανοίγοντας έναν νέο διάδρομο ταχύτερης μεταφοράς εμπορευμάτων προς την κεντρική και βόρεια Ευρώπη.

Ο υπουργός γνωστοποίησε ότι στις 4/12 παραδίδονται τα τελευταία 10 χλμ. του άξονα Πάτρα – Πύργος, υπενθυμίζοντας ότι στις 31/7 παραδόθηκαν ήδη 65 από τα 75 χλμ. Στα μέτρα οδικής ασφάλειας, σημείωσε ότι έχει επιτευχθεί μηδενισμός μετωπικών συγκρούσεων και 80% μείωση στα θανατηφόρα τροχαία.

Για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) ανέφερε ότι:

  • Το δημόσιο έργο Άγιος Νικόλαος – Νεάπολη προχωρά ομαλά.
  • Το τμήμα Νεάπολη – Χερσόνησος μέσω ΣΔΙΤ εξελίσσεται κανονικά.
  • Η παραχώρηση Χανιά – Ηράκλειο έχει ήδη υπογραφεί από τις 9 Μαΐου.
  • Τα εργοτάξια ξεκινούν μέσα στον επόμενο μήνα σε Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο.

Το φόρουμ διοργανώθηκε από το CNN Greece, σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, υπό την αιγίδα του υπουργείου Ανάπτυξης και του υφυπουργείου Μακεδονίας – Θράκης, με τη στήριξη του Οργανισμού Τουρισμού Θεσσαλονίκης.