Τα στοιχεία του φακέλου για τις προς υπογραφή συμβάσεις προμήθειας 300 λεωφορείων φυσικού αερίου, κατέθεσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.

Ο κ. Σταϊκούρας παρουσίασε τον φάκελο της -προς υπογραφή- σύμβασης του υπουργείου, αφού πέρασε τον προσυμβατικό έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο και ενημέρωσε ότι δρομολογείται η προμήθεια 100 αρθρωτών αστικών οχημάτων 18 μέτρων, συμπιεσμένου φυσικού αερίου και επίσης, η προμήθεια 200 αρθρωτών αστικών οχημάτων 12 μέτρων, φυσικού αερίου. 

Ο υπουργός ανακοίνωσε ότι προχωρούν οι διαδικασίες για την προμήθεια 250 ηλεκτρικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, εκφράζοντας την εκτίμηση ότι έως το τέλος Απριλίου (αναλόγως των εξελίξεων στην Ερυθρά Θάλασσα) η διαδικασία θα έχει ολοκληρωθεί. Ειδικότερα, τόνισε ότι στόχος της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου είναι η δρομολόγηση προμήθειας 1.300 νέων λεωφορείων σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, έως το τέλος της τετραετίας, τα οποία πρόκειται να αναβαθμίσουν τις αστικές συγκοινωνίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και όπως είπε χαρακτηριστικά, «θα τον πετύχουμε».

«Σήμερα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κάνει ένα ακόμα βήμα προς την επίτευξη ενός τριπλού στόχου: την αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών, την ενίσχυση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας και τις υψηλού επιπέδου προσφερόμενες υπηρεσίες δημοσίων μεταφορών προς τους πολίτες» τόνισε ο κ. Σταϊκούρας και περιέγραψε την κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο στόλος των λεωφορείων τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη, ύστερα από τη δύσκολη για τη χώρα υπέρ-δεκαετία της δημοσιονομικής προσαρμογής. 

Ενδεικτικά ανέφερε τον γερασμένο στόλο (που προσεγγίζει τα 19 χρόνια στα λεωφορεία και τα 22 στα τρόλεϊ), τις συχνές βλάβες, την αδυναμία πρόσβασης ατόμων με αναπηρία σε πολλά λεωφορεία και (σε 485 από τα 1.582 λεωφορεία, δηλαδή στο 31% του στόλου, δεν υπάρχει πρόσβαση σε Άτομα με Αναπηρία). 

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών είπε ότι στόχος είναι η δρομολόγηση της προμήθειας 1.300 νέων λεωφορείων σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, τα οποία πρόκειται να αναβαθμίσουν τις αστικές συγκοινωνίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ ήδη προχωρούν οι διαδικασίες για τρία τμήματα του διενεργηθέντος -από το 2021- ηλεκτρονικού διαγωνισμού, για την προμήθεια 550 νέων λεωφορείων. 

Αφού ενημέρωσε την Επιτροπή για τα στοιχεία του φακέλου, είπε ότι εκ του αποτελέσματος καταδεικνύεται ότι στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «εργαζόμαστε με επιμονή και μεθοδικότητα, για την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων, την αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών και τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών». 

Πράσινες μεταφορές 

Κατά την τοποθέτησή της η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τις Μεταφορές, Χριστίνα Αλεξοπούλου, είπε ότι μια ακόμη δέσμευση της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη υλοποιείται: «Η προμήθεια συνολικά 300 νέων λεωφορείων CNG αποδεικνύει ότι γυρίζουμε σελίδα στις Μεταφορές, βελτιώνοντας την καθημερινότητα των συμπολιτών μας. Η εντολή του πρωθυπουργού ήταν να αναπτύξουμε και να υλοποιήσουμε στρατηγικές, οι οποίες θα ενθαρρύνουν την ομαλή στροφή προς πιο βιώσιμους τρόπους μεταφοράς. Και αυτό κάνουμε». Υπενθύμισε ότι μέχρι την ερχόμενη άνοιξη τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, ενώ μέχρι το 2027 θα έχει ανανεωθεί σχεδόν συνολικά ο στόλος, με 1.300 λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, τα οποία -το τονίζω- θα είναι προσβάσιμα για όλους. 

«Η επιλογή των λεωφορείων CNG δεν ήταν τυχαία, καθώς προσφέρουν σημαντικά περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα. Συγκεκριμένα, χαρακτηρίζονται ως καθαρά οχήματα, σύμφωνα με την ισχύουσα Ευρωπαϊκή Οδηγία 2014/94/ΕΕ και κατά συνέπεια, είναι απολύτως σύμφωνα με το κείμενο θεσμικό και νομικό πλαίσιο. Ανήκουν στην τελευταία ενημερωμένη κατηγορία εκπομπών αερίων της ΕΕ για τα λεωφορεία (EURO 6e) με σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη σε σχέση με τον υφιστάμενο στόλο αρθρωτών (18m) diesel της ΟΣΥ. Ταυτόχρονα, τα συγκεκριμένα λεωφορεία διαθέτουν αρκετά συγκριτικά πλεονεκτήματα. Για παράδειγμα, θα είναι άμεση η εισαγωγή τους στον λειτουργικό στόλο της Αθήνας, χωρίς να δημιουργηθούν ζητήματα στο παρεχόμενο συγκοινωνιακό έργο. Επίσης, δεν υπάρχουν ανάγκες για επιπρόσθετες δομές υποδοχής, ενώ είναι σημαντικό να τονιστεί ότι θα καλύψουν ένα σημαντικό κομμάτι των επιχειρησιακών αναγκών, σε μεγάλες γραμμές κορμού, αφού δεν έχουν ζητήματα επάρκειας αυτονομίας» εξήγησε σχετικώς. Τέλος, η κ. Αλεξοπούλου υπογράμμισε ότι η μετάβαση προς τις πράσινες μεταφορές δεν είναι απλώς μια τάση, αλλά ένας αναγκαίος εκσυγχρονισμός που οφείλουμε να υιοθετήσουμε, επιλογές όπως τα ηλεκτρικά λεωφορεία αλλά και τα ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσωπεύουν τον δρόμο προς μια πιο βιώσιμη, καθαρή και αποτελεσματική κινητικότητα.