Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας στη Βουλή για το αναπτυξιακό νομοσχέδιο, τόνισε πως οι διατάξεις που έχουν περιληφθεί ενισχύουν την ανάπτυξη και στηρίζουν την οικονομία χωρίς να βλάπτουν το περιβάλλον.

Αναφερόμενος στις ρυθμίσεις της αρμοδιότητάς του, σημείωσε πως οι περιβαλλοντικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, είναι διατάξεις που συνεισφέρουν σημαντικά στη βιώσιμη ανάπτυξη, καθώς εκλογικεύουν την περιβαλλοντική αδειοδότηση και τη χωροταξική νομοθεσία.

Στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής που ολοκληρώθηκε σήμερα η β’ ανάγνωση του αναπτυξιακού νομοσχεδίου, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στις μεταρρυθμίσεις που θα καταστήσουν την Ελλάδα περισσότερο εξωστρεφή και φιλικότερη στις επενδύσεις.

Σχετικά με την αδειοδότηση δραστηριοτήτων που ασκούνται εντός επιχειρηματικών πάρκων, είπε ότι με τις διατάξεις ενθαρρύνεται η οικονομική δραστηριότητα, με παράλληλη προστασία του περιβάλλοντος και των φυσικών πόρων και επισήμανε ότι πλέον η Διοίκηση, μετά από επισταμένη έρευνα και τεκμηρίωση, θα ορίζει ποιες δραστηριότητες θα έχουν χαμηλότερη περιβαλλοντική κατάταξη.

Τομή χαρακτήρισε ο υπουργός τη ρύθμιση που προβλέπει ότι η διαδικασία προέγκρισης των Ειδικών Χωρικών Σχεδίων, από υποχρεωτική καθίσταται υποχρεωτική. «Στην πράξη αποδείχθηκε πως η προέγκριση ούτε περισσότερη ασφάλεια δικαίου προσέφερε, ούτε βοηθούσε στον εντοπισμό τυχόν προβληματικών σημείων, αντίθετα προκάλεσε σημαντικές καθυστερήσεις» παρατήρησε.

Σχετικά με τις αλλαγές στην πολεοδομική νομοθεσία, υπογράμμισε ότι για πρώτη φορά υπάρχει πρόβλεψη, πως τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια εκπονούνται σε επίπεδο δημοτικών ενοτήτων. «Σε πλήρη συμφωνία με το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας 2014, προβλέπουμε ότι μπορούν να εγκαθίστανται μόνο βιομηχανίες Α2 κατηγορίας περιβαλλοντικής κατάταξης, όχι όμως σε οποιοδήποτε σημείο της Αττικής. Περιορίζουμε την εγκατάσταση μόνο σε Οργανωμένους Υποδοχείς Δραστηριοτήτων και με τα προτερήματα που έχουν τα επιχειρηματικά πάρκα», εξήγησε.

Παράλληλα, χαρακτήρισε φιλοεπενδυτική πρωτοβουλία την κατάργηση των οχλήσεων και την αντικατάστασή τους από την υπαγωγή των έργων με βάση μόνο την περιβαλλοντική κατάταξη. «Τα έργα Α1 κατηγορίας είναι εκείνα με πολύ σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον, τα Α2 κατηγορίας είναι τα έργα με σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και Β κατηγορίας είναι τα έργα με μη σημαντικές και τοπικές μόνο επιπτώσεις στο περιβάλλον», εξήγησε.

Για τη διαδικασία τροποποίησης ΑΕΠΟ, είπε ότι με τις προωθούμενες διατάξεις απλοποιείται η διαδικασία, για να διαπιστωθεί, εάν μια επιχείρηση που εκσυγχρονίζεται, απαιτεί νέους περιβαλλοντικούς όρους ή όχι και πλέον θα υποβάλλεται μόνο τεχνική έκθεση, η οποία θα περιγράφει τις αλλαγές που επέρχονται στο έργο ή τη δραστηριότητα και η υπηρεσία οφείλει να κρίνει εντός 1 μηνός εάν οι προτεινόμενες αλλαγές δεν απαιτούν τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων. Έτσι οι επιχειρήσεις, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, θα μπορούν να ξεκινήσουν τις εργασίες για εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων τους και από την άλλη, οι υπηρεσίες θα απαλλαγούν από τη μελέτη φακέλων για μετατροπές που είναι προφανές ότι δεν θα οδηγήσουν σε αλλαγή των επιπτώσεων στο περιβάλλον.

Οι Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας

Επισήμανε εξάλλου ότι με ειδική ρύθμιση δρομολογείται η διαδικασία για την απόδοση στη ΔΕΗ του οφειλόμενου ανταλλάγματος για Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας που παρέσχε η εταιρεία την περίοδο 2007-2011, ώστε άμεσα να εισρεύσουν στα ταμεία της τα αντίστοιχα ποσά που υπολογίζονται σε 200 εκατ. ευρώ. Ενημέρωσε, ειδικότερα, την επιτροπή, ότι εξουσιοδοτείται η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) να προσδιορίσει τάχιστα (εντός δεκαημέρου) το ακριβές ποσό που δεν έχει αποδοθεί στην Εταιρεία για τα έτη αυτά, ώστε στη συνέχεια να γίνει η σχετική εκταμίευση από τον Ειδικό Λογαριασμό ΥΚΩ που τηρείται από τον ΔΕΔΔΗΕ. Προβλέπεται επίσης η δυνατότητα κάλυψης του ποσού αυτού από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, με σχετική απόφαση του υπουργού Οικονομικών.

Ανέφερε ότι μεταφέρεται η εποπτεία του Φορέα Διαχείρισης του Πάρκου Τρίτση από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στην Περιφέρεια Αττικής. Πέραν αυτού, προβλέπεται η συμμετοχή και των Δήμων Ιλίου και Αγίων Αναργύρων στη διαχείριση του Φορέα, δια της συμμετοχής εκπροσώπων στη Διοίκησή του.