Ένα ξεκάθαρο μήνυμα για τον τρόπο με τον οποίο θα λυθούν τα πολύ μεγάλα προβλήματα που δημιουργεί στους ασφαλισμένους ο e-ΕΦΚΑ στέλνει με συνέντευξή του στο Capital.gr, ο Υπουργός Εργασίας, κ. Κωστής Χατζηδάκης.

Τονίζει ότι τα προβλήματα θα λυθούν με εκσυγχρονισμούς υποδομών και εφαρμογή ευρωπαϊκών πρακτικών. Προαναγγέλει, επίσης, την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας από το α΄ εξάμηνο του 2022 και χαρακτηρίζει ως “ουσιαστικό μέρισμα ανάπτυξης” τη διπλή αύξηση του κατώτατου μισθού που έχει προγραμματισθεί για το επόμενο έτος.

Μιλώντας για τις αλλαγές που προβλέπει το νομοσχέδιό του για τον εκσυγχρονισμό του e-ΕΦΚΑ, αναφέρει πως είναι “ευρωπαϊκού πνεύματος” και τον μετασχηματίζουν σε έναν Οργανισμό που θα εκπληρώνει τον σκοπό του, που δεν είναι άλλος από το να υπηρετεί πράγματι, και όχι θεωρητικά, τους πολίτες.

Ο ίδιος επισημαίνει πως το καινούργιο σύστημα ανταμοιβής των καλών υπαλλήλων δεν μπορεί παρά να βρίσκει σύμφωνη την πλειονότητα των εργαζομένων του ΕΦΚΑ, οι οποίοι προσπαθούν, μέσα σε δύσκολες συνθήκες, να κάνουν καλά τη δουλειά τους.

Αναφερόμενος στο νέο Ταμείο Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (ΤΕΚΑ), ο κ. Χατζηδάκης επισήμανε πως σήμερα έχει νομική υπόσταση -καθώς έχουν ολοκληρωθεί όλες οι σχετικές γραφειοκρατικές διαδικασίες- έχει βρεθεί το κτήριο που θα στεγάσει τα γραφεία του, προχωρούν οι διαδικασίες μίσθωσης και ήδη προετοιμάζεται η ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα συνδέει τον ασφαλισμένο με το ΤΕΚΑ, αλλά και η ιστοσελίδα του. Στις αρχές του 2022 ξεκινούν οι διαδικασίες για την επιλογή των ατόμων που θα αποτελέσουν το πρώτο Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου.

Σε σχέση με το νέο ΕΣΠΑ, ο υπουργός Εργασίας, δήλωσε πως θα αφορά σε αξιοποίηση κονδυλίων ύψους περίπου 2,3 δισ. ευρώ, τα οποία, με βάση το σχεδιασμό μας, θα κατευθυνθούν σε προγράμματα για τους πιο αδύναμους συμπολίτες μας, όπως τα προγράμματα κοινωνικής ένταξης των απόρων.

Αναφορικά με το νέο εργασιακό, το οποίο ψήφισε η Βουλή τον περασμένο Ιούνιο, ο κος Χατζηδάκης ανέφερε πως τα δύο μεγάλα πρότζεκτ που έχουμε μπροστά μας είναι  πρώτον, η νέα Επιθεώρηση Εργασίας, η σύσταση της οποίας προχωρά, καθώς ολοκληρώνεται αυτές τις μέρες η διαδικασία επιλογής μελών του Συμβουλίου Διοίκησης, ενώ άμεσα θα τρέξει και η διαδικασία επιλογής Διοικητή της νέας αρχής και δεύτερον, η εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, η οποία θα ξεκινήσει στο α΄ εξάμηνο του 2022 από μεγάλες επιχειρήσεις.

– Την περασμένη εβδομάδα παρουσιάσατε το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του e-ΕΦΚΑ, το οποίο φαίνεται πως αποτελεί τομή για τη λειτουργία ενός δημόσιου οργανισμού. Θα θέλατε να μας παρουσιάσετε τις σημαντικότερες διατάξεις του;

Πρόκειται για την τέταρτη και μεγαλύτερη παρέμβαση που κάνουμε στον ΕΦΚΑ εδώ και 11 μήνες. Πρώτα προχωρήσαμε με τις προκαταβολές στο ύψος των εθνικών συντάξεων μαζί με τα αναδρομικά τους σε 30.000 και πλέον δικαιούχους.

Συνεχίσαμε με το νέο ενιαίο αριθμό εξυπηρέτησης 1555, ο οποίος μέσα σε κάτι παραπάνω από 4 μήνες έχει ξεπεράσει τις 660.000 κλήσεις, εκ των οποίων τα ¾ αφορούν στον ΕΦΚΑ.

Το ποσοστό ανταπόκρισης φτάνει μάλιστα το 96%, με άμεσες απαντήσεις στο 81% και προσπαθούμε, μαζί με τους αναδόχους, να πάμε ακόμη καλύτερα! Τρίτον, έχουμε περάσει μια σειρά από μέτρα για την αντιμετώπιση του εξαιρετικά σοβαρού προβλήματος των εκκρεμών συντάξεων.

Με τα μέτρα αυτά- 3.000 καινούργιοι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, ομάδα συντονισμού στο “πράσινο” κτίριο του ΕΦΚΑ, ηλεκτρονικός “Πύργος Ελέγχου”, κλπ- το 2021 θα είναι χρονιά-ρεκόρ στην έκδοση συντάξεων, καθώς μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου είχαν ξεπεραστεί οι 200.000 αποφάσεις. Ωστόσο, όλα αυτά δεν αρκούν.

Διότι ο ΕΦΚΑ είναι ο “πολυτραυματίας” του Δημοσίου. Μόνος του συγκεντρώνει το 48% των παραπόνων του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα. Και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει, ούτε “δια μαγείας” ούτε με ακινησία! Γι’ αυτό και παρουσιάσαμε το νομοσχέδιο εκσυγχρονισμού του ΕΦΚΑ που ανοίγει το δρόμο για: Την επιλογή διευθυντικών στελεχών και από τον ιδιωτικό τομέα.

Την επέκταση του θεσμού των μπόνους για την επιβράβευση των παραγωγικών υπαλλήλων. Την παράλληλη δημιουργία μηχανισμών ελέγχου και κυρώσεων για όσους δεν κάνουν σωστά τη δουλειά τους.

Τον αποκλεισμό των συνδικαλιστών από τα Πειθαρχικά Συμβούλια. Ένα γρηγορότερο σύστημα προμηθειών. Την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του. Είναι με τέτοιες ευρωπαϊκού πνεύματος αλλαγές που επιχειρούμε να μετασχηματίσουμε τον ΕΦΚΑ σε έναν Οργανισμό που θα εκπληρώνει τον σκοπό του. Που δεν είναι άλλος από το να υπηρετεί πράγματι, και όχι θεωρητικά, τους πολίτες! Και σε αυτό δεν πρόκειται να κάνω εκπτώσεις. Διότι το κακό έχει παραγίνει εδώ και δεκαετίες!

– Δεν σας προβληματίζει η σύγκρουσή σας με τους εργαζόμενους στον ΕΦΚΑ; 

Αυτά που επιχειρούμε να κάνουμε στον ΕΦΚΑ, δεν βοηθούν μόνο τους πολίτες, βοηθούν τελικά και τους υπαλλήλους. Διότι, θα συντελέσουν στην δημιουργία ενός νέου, καλύτερου κλίματος μέσα στον Οργανισμό.

Σκεφτείτε: Η εγκατάσταση 3.000 νέων κομπιούτερς τους τελευταίους μήνες, βοηθά ή όχι τους υπαλλήλους;

Η λειτουργία του νέου ενιαίου αριθμού εξυπηρέτησης 1555 -στο οποίο απευθύνονται πλέον οι πολίτες, αντί στα επιμέρους υποκαταστήματα- κάνει ή όχι καλύτερη την καθημερινότητα των εργαζομένων;

Η επιλογή των πιστοποιημένων δικηγόρων και λογιστών- για να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση του στοκ των συντάξεων- περιορίζει ή όχι τις εκκρεμότητες που έχουν οι εργαζόμενοι;

Χρησιμοποιούμε καινούργιες μεθόδους οι οποίες είναι προς όφελος τόσο των ασφαλισμένων όσο και των εργαζομένων.

Και αυτό συμβαίνει και με το νέο νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ. Το νέο οργανόγραμμα, ο καινούργιος τρόπος επιλογής διευθυντικών στελεχών.

Οι πιο γρήγορες προμήθειες. Και το καινούργιο σύστημα ανταμοιβής των καλών υπαλλήλων δεν μπορεί παρά να βρίσκουν σύμφωνη την πλειονότητα των εργαζομένων του ΕΦΚΑ, οι οποίοι προσπαθούν, μέσα σε δύσκολες συνθήκες, να κάνουν καλά τη δουλειά τους. Διότι, δεν θα γίνουμε πραγματικά Ευρώπη, αν αρνηθούμε τις ευρωπαϊκές πρακτικές.

Και αυτό είναι που επιχειρούμε να κάνουμε με αυτό εδώ το νομοσχέδιο. Αυτοί που διαμαρτύρονται τι, άραγε, αντιπροτείνουν;

Να συνεχίσουμε με την σημερινή απαράδεκτη κατάσταση, την οποία βιώνουν οι πολίτες; Ή απλά και μόνο να κάνουμε προσλήψεις για να αντιμετωπίσουμε το θέμα; Ναι. Προσλήψεις θα κάνουμε. Προσλήψεις οικονομολόγων και εξειδικευμένων στην πληροφορική. Αλλά αν ήταν να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα του Δημοσίου μόνο με προσλήψεις, το Δημόσιο “θα πέταγε” εδώ και δεκαετίες!

– Από την 1η Ιανουαρίου 2022 τίθεται σε λειτουργία το νέο Ταμείο Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (ΤΕΚΑ) βάσει του νόμου για την ασφαλιστική μεταρρύθμιση για τη νέα γενιά. Που βρίσκονται οι διαδικασίες υλοποίησης του σχετικού νόμου, δεδομένου ότι μένουν λίγες μέρες πριν τα “εγκαίνια” του νέου Ταμείου;

Μετά την ψήφιση του νόμου για την επικουρική ασφάλιση το Σεπτέμβριο, η προσωρινή διοίκηση του νέου Ταμείου έπιασε αμέσως δουλειά.

Καταλαβαίνετε βέβαια πως το στήσιμο από το μηδέν, ενός δημόσιου οργανισμού- όπως είναι το ΤΕΚΑ- απαιτεί τιτάνια προσπάθεια η οποία αυτή τη στιγμή λαμβάνει χώρα, τόσο από την Προσωρινή Διοικούσα Επιτροπή, όσο και από τα πρώτα στελέχη που ήδη έχουν ξεκινήσει να δουλεύουν στο Ταμείο.

Σήμερα, το ΤΕΚΑ έχει νομική υπόσταση- καθώς έχουν ολοκληρωθεί όλες οι σχετικές γραφειοκρατικές διαδικασίες-, έχει βρεθεί το κτήριο που θα στεγάσει τα γραφεία του, προχωρούν οι διαδικασίες μίσθωσης και ήδη προετοιμάζεται η ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα συνδέει τον ασφαλισμένο με το ΤΕΚΑ, αλλά και η ιστοσελίδα του.

Στις αρχές του 2022 ξεκινούν οι διαδικασίες για την επιλογή των ατόμων που θα αποτελέσουν το πρώτο Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου. Πρόκειται για μια διαδικασία σύγχρονη και διαφανή, προκειμένου να προσελκύσουμε ανθρώπους κύρους και ικανοτήτων.

Η υπαγωγή των εργαζομένων στην ασφάλιση του Ταμείου και οι αλλαγές στον τρόπο δήλωσής τους, στάδια στα οποία είναι ιδιαίτερα σημαντική η εμπλοκή του ΕΦΚΑ, είναι σε φάση οριστικοποίησης και σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.

– Έχετε δηλώσει πως η δεύτερη αύξηση του κατώτατου μισθού το 2022 θα είναι “αρκετά σημαντικότερη” από την πρώτη, η οποία θα ισχύσει τον Ιανουάριο του 2022. Εκτιμάτε πως ενδεχόμενες πιέσεις στην ελληνική οικονομία από το τρέχον ή κάποιο επόμενο κύμα πανδημίας (πχ λόγω της μετάλλαξης “όμικρον”) θα μπορούσαν να μετριάσουν τις έως τώρα προθέσεις της κυβέρνησης σε σχέση με τη 2η αύξηση στον κατώτατο μισθό; Δεδομένου ότι το θεσμικό πλαίσιο δίνει περιθώριο απόφασης της κυβέρνησης για τον ανακαθορισμό του κατώτατου μισθού έως τον Ιούλιο του 2022, εκτιμάτε ότι υπάρχει περίπτωση (της 2ης) αύξησης του νωρίτερα, πχ στις αρχές του καλοκαιριού ή ακόμα πιο πριν;

Το ακριβές ύψος της αύξησης δεν το γνωρίζουμε ακόμη, διότι δεν έχουμε όλα τα στοιχεία στη διάθεσή μας: πώς θα κλείσει οικονομικά το 2021, τις εισηγήσεις των κοινωνικών εταίρων, κλπ.

Σε κάθε περίπτωση όμως- και την αισιοδοξία αυτή τη δημιουργεί το θετικό έδαφος στο οποίο έχει εισέλθει η οικονομία- οι εργαζόμενοι που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό, θα δουν στις τσέπες τους ένα ουσιαστικό μέρισμα ανάπτυξης.

Μέρισμα το οποίο, μαζί με τη μείωση της ανεργίας από το 17,3% το καλοκαίρι του 2019 στο 13% σήμερα, είναι δύο σημαντικά οφέλη για τους εργαζόμενους από την πολιτική που εφαρμόζουμε! Με άλλα λόγια, βλέπετε ότι η απάντησή μου δεν διαφοροποιείται από προηγούμενες απαντήσεις μου για το θέμα αυτό. Τα συγκεκριμένα ποσοστά και τα χρονοδιαγράμματα θα τα μάθετε στην ώρα τους.

– Έχετε προαναγγείλει νομοσχέδιο για την αλλαγή του “καθεστώτος” της κατάρτισης. Θα μπορούσατε να μας πείτε πότε θα έλθει στη Βουλή και ποιοι θα είναι οι βασικοί άξονές του και πως θα συνδέεται με το πρόγραμμα μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης;

Η πολιτική μας για την κατάρτιση είναι ένα από τα εργαλεία που θα χρησιμοποιήσουμε στην προσπάθειά μας για τον περαιτέρω περιορισμό της ανεργίας και την αύξηση της απασχόλησης. Συγκεκριμένα, 1 δις. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης θα πάνε σε προγράμματα κατάρτισης και επανακατάρτισης των εργαζομένων και των ανέργων που θα δίνουν έμφαση στις ψηφιακές και “πράσινες” δεξιότητες, οι οποίες βρίσκονται σε αυξανόμενη ζήτηση στην αγορά εργασίας.

Θέλουμε, ωστόσο τα χρήματα αυτά να δοθούν με αυστηρότερους όρους από ό,τι στο παρελθόν, ώστε να πιάσουν τόπο. Σε αυτή την κατεύθυνση επεξεργαζόμαστε και το σχετικό νομοσχέδιο, το οποίο θα έρθει πολύ σύντομα στο Υπουργικό Συμβούλιο, χωρίς να μπορώ σε αυτή τη φάση να είμαι πιο συγκεκριμένος.  Θα είναι ένα νομοσχέδιο εκσυγχρονισμού του ΟΑΕΔ, αλλά και του συστήματος κατάρτισης στην Ελλάδα.

Βασικοί άξονές του θα είναι η ποιότητα, η αξιολόγηση και η πιστοποίηση τόσο των παρόχων της κατάρτισης όσο και των καταρτιζομένων. Προχωρούμε σε αυτή την αλλαγή, διότι θέλουμε η κατάρτιση να πάψει να είναι ένα χαρτί χωρίς αντίκρισμα, να αξιοποιηθούν σωστά οι ευρωπαϊκοί πόροι, αλλά και να γίνει η κατάρτιση ουσιαστικό εφόδιο για το μέλλον των εργαζόμενων και των ανέργων!

– Εκκρεμεί το νέο ΕΣΠΑ για την προγραμματική περίοδο 2021-2027. Ποιοι θα είναι οι άξονες της πολιτικής του Υπουργείου Εργασίας; Πόσους ανέργους θα αφορά;

Το νέο ΕΣΠΑ θα αφορά σε αξιοποίηση κονδυλίων ύψους περίπου 2,3 δις. ευρώ, τα οποία, με βάση το σχεδιασμό μας, θα κατευθυνθούν σε: Προγράμματα για τους πιο αδύναμους συμπολίτες μας, όπως τα προγράμματα κοινωνικής ένταξης των απόρων. Προγράμματα για την καταπολέμηση της παιδικής φτώχειας. Το πρόγραμμα “Νταντάδες της Γειτονιάς”, το οποίο ξεκινά πιλοτικά στις αρχές του 2022 και αφορά στη φύλαξη των βρεφών εργαζόμενων γονέων, ηλικίας από δύο μηνών έως 2,5 ετών.

Και στα προγράμματα για τη στήριξη της απασχόλησης και την καταπολέμηση της ανεργίας, στα οποία θα δώσουμε ιδιαίτερο βάρος!

Στο επίκεντρό τους βρίσκονται ομάδες του πληθυσμού με τα μεγαλύτερα ποσοστά ανεργίας, όπως οι μακροχρόνια άνεργοι και γυναίκες.

Ενώ έμφαση θα δοθεί επίσης και στην αντιμετώπιση της ανεργίας των νέων έως 29 ετών που βρίσκονται εκτός εργασίας, εκπαίδευσης ή κατάρτισης, μέσω δράσεων μαθητείας, απόκτησης δεξιοτήτων.

Η οριστικοποίηση των δράσεων θα γίνει στις αρχές του 2022, μετά και την έγκρισή τους από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σε κάθε περίπτωση όμως, είναι εμφανές ότι πρόκειται για ένα πρόγραμμα που έχει στο επίκεντρό του, τους πιο αδύναμους συμπολίτες μας.

Με δράσεις που αν προστεθούν σε εκείνες του Ταμείου Ανάκαμψης, ανέρχονται σχεδόν στα 5 δις. ευρώ και συνιστούν το μεγαλύτερο κοινωνικό πρόγραμμα που έλαβε ποτέ χώρα στην Ελλάδα!

– Τον Ιούνιο περάσατε ένα εργασιακό νομοσχέδιο με σημαντικές παρεμβάσεις, μεταξύ άλλων, στις εργασιακές σχέσεις (πχ δυνατότητα ατομικής διευθέτησης εργασίας), το συνδικαλιστικό νόμο, τη μεσολάβηση-διαιτησία κλπ. Σε ποια φάση εφαρμογής βρίσκεται το νέο Εργασιακό; Ποια είναι τα επόμενα βήματα;

Έχουν ήδη τεθεί σε ισχύ οι συντριπτικά περισσότερες διατάξεις του Νόμου για την Προστασία της Εργασίας: Οι ρυθμίσεις “συμφιλίωσης” της επαγγελματικής και προσωπικής ζωής των εργαζομένων, όπως η άδεια πατρότητας 14 ημερών, η γονική άδεια 4 μηνών και η δυνατότητα του εργαζομένου να διευθετήσει το χρόνο εργασίας του με αίτημά του.

Τα μέτρα κατά της βίας και της παρενόχλησης στην εργασία. Τα νέα δικαιώματα των αυτοαπασχολούμενων στις πλατφόρμες και τα delivery, όπως τα συνδικαλιστικά τους δικαιώματα.

Η αποζημίωση που οφείλουν να καταβάλλουν οι εργοδότες στους εργαζόμενους που απασχολούνται με τηλεργασία, καθώς και η υποχρέωση κάλυψης του κόστους του εξοπλισμού, των τηλεπικοινωνιών κλπ.

Η διεύρυνση της λίστας των περιπτώσεων της άκυρης απόλυσης, η οποία οδηγεί σε επιστροφή του εργαζόμενου στην εργασία του και καταβολή μισθών υπερημερίας.

Η αύξηση της αποζημίωσης -όταν έλεγχοι διαπιστώνουν παράνομες υπερωρίες- από 80% του καταβαλλόμενου ωρομισθίου προηγουμένως, στο 120%.

Οι ρυθμίσεις διαφάνειας στο συνδικαλιστικό κίνημα, ώστε μέσω των ηλεκτρονικών μητρώων να γνωρίζουμε όλοι ποια είναι τα υπαρκτά σωματεία και ποια τα σωματεία-σφραγίδες. Αυτές είναι μερικές από τις προβλέψεις που έχουν ήδη τεθεί σε ισχύ και αποδεικνύουν ότι ο Νόμος για την Προστασία της Εργασίας, συκοφαντήθηκε μεν, αλλά η πράξη θα αποδείξει ότι έχει θετικό περιεχόμενο για τους εργαζόμενους και την οικονομία! Από εδώ και πέρα, τα δύο μεγάλα πρότζεκτ που έχουμε μπροστά μας είναι: Πρώτον, η νέα Επιθεώρηση Εργασίας, η σύσταση της οποίας προχωρά, καθώς ολοκληρώνεται αυτές τις μέρες η διαδικασία επιλογής μελών του Συμβουλίου Διοίκησης, ενώ άμεσα θα τρέξει και η διαδικασία επιλογής Διοικητή της νέας αρχής.

Και, δεύτερον, η εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας που θα είναι εγγύηση για τα ωράρια των εργαζομένων. Η εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας θα ξεκινήσει στο 1ο εξάμηνο του 2022 από μεγάλες επιχειρήσεις και τελικός μας στόχος είναι να καλύψει το σύνολο της αγοράς εργασίας!