Η ταλαιπωρία χιλιάδων επιβατών στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» συνεχίζεται μετά την επιλογή των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας να μειώσουν τον αριθμό των πτήσεων υπό έλεγχο από 36 σε 28 ανά ώρα.
Οι καθυστερήσεις είναι πλέον σημαντικές και οι επιβάτες εκφράζουν έντονη δυσαρέσκεια για την εικόνα στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας. Χθες, Παρασκευή, ακόμη και στο πιο αισιόδοξο σενάριο, οι πτήσεις σημείωναν καθυστέρηση 30 με 40 λεπτών, ενώ το απόγευμα τα προβλήματα ήταν εντονότερα. Σύμφωνα με την ΕΡΤ, 266 πτήσεις αναχώρησαν με καθυστέρηση.
Οι ελεγκτές επέλεξαν το συγκεκριμένο μέτρο προκαλώντας αναστάτωση σε επιβάτες και αεροπορικές εταιρείες, με στόχο να πιέσουν για αυξήσεις στις αποδοχές τους.
Δημόσια δηλώνουν πως υπάρχει υποστελέχωση και ότι εργάζονται με πολλές υπερωρίες, ωστόσο –όπως τόνισε και ο Χρίστος Δήμας μέσω ΕΡΤ– το βασικό ζήτημα αφορά τις οικονομικές διεκδικήσεις τους, παρότι ήδη λαμβάνουν υψηλούς μισθούς.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι ετήσιες αποδοχές τους φθάνουν έως και τις 125.000 ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται τα μπόνους, τα οποία –σύμφωνα με την Καθημερινή– ζητούν να ενσωματωθούν στον σταθερό μισθό.
Η αιφνιδιαστική αυτή κίνηση έρχεται τη στιγμή που βρίσκεται σε διαβούλευση το νέο νομοσχέδιο για τον διοικητικό μετασχηματισμό της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Οι ελεγκτές πιέζουν να προχωρήσει η δημιουργία μιας αυτόνομης υπηρεσίας, η οποία θα διαχειρίζεται τα τέλη κυκλοφορίας που εισπράττει η ΥΠΑ από το Eurocontrol.
Ο αρμόδιος υπουργός τόνισε πως στο παρελθόν η χώρα δέχτηκε σοβαρά πρόστιμα και χρειάστηκε να απευθυνθεί στην ΕΕ για να γίνουν οι αναγκαίες αλλαγές ώστε η Ελλάδα να ευθυγραμμιστεί με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς.
Δήμας: Μετατροπή της ΥΠΑ σε ΝΠΔΔ
Μιλώντας στην ΕΡΤ, ο υπουργός Μεταφορών Χρίστος Δήμας αναφέρθηκε στις καθυστερήσεις που προκαλούνται από τους ελεγκτές, επισημαίνοντας:
«Οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας έχουν θέσει συγκεκριμένα ζητήματα, τα οποία δεν σχετίζονται αποκλειστικά με τη μετατροπή της ΥΠΑ. Σε αυτό το σημείο, μάλιστα, έχουμε συμφωνήσει και οι ίδιοι μας είχαν επιβραβεύσει για την ταχύτητα των αλλαγών. Το τελευταίο εξάμηνο έχουμε περάσει κρίσιμες διατάξεις που τους αφορούν, όπως η αυτοτελής φορολόγηση όταν χάνουν την ειδικότητά τους λίγο πριν τη συνταξιοδότηση, κάτι που συνεπάγεται απώλειες εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ για τον καθένα».
Πρόσθεσε ακόμη: «Υπεγράφη κοινή υπουργική απόφαση με το Υπουργείο Οικονομικών για την πρόσθετη αποζημίωση υπερεργασίας, καθώς και για την ωριαία αποζημίωση που λαμβάνουν για εκπαιδευτικούς σκοπούς».
Αναφερόμενος στο σχέδιο αναβάθμισης της αεροναυτιλίας, ο υπουργός σημείωσε ότι υπάρχει ένα «σχέδιο δράσης 364 σημείων» σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ένα από τα βασικά του μέρη είναι η μετατροπή της ΥΠΑ σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου.
«Μέσα σε έναν μήνα συμφωνήσαμε με την DG Move και τον EASA, ενώ ήδη εφαρμόζουμε το σχέδιο δράσης. Κάθε έξι εβδομάδες αποστέλλουμε έκθεση προόδου. Το σχέδιο περιλαμβάνει επτά πυλώνες, ένας εκ των οποίων είναι η αλλαγή καθεστώτος της ΥΠΑ. Σήμερα λειτουργεί ως αυτοτελής υπηρεσία υπό τον Υπουργό, με αποτέλεσμα ακόμα και για ζητήματα όπως η καθαριότητα ή η συντήρηση των περιφερειακών αεροδρομίων να απαιτείται υπουργική υπογραφή. Με τη νέα μορφή, η ΥΠΑ θα αποκτήσει περισσότερη ευελιξία και πιο σύγχρονη διοίκηση».