Η κυβέρνηση δίνει προτεραιότητα σε Παιδεία, Υγεία, Πολιτική Προστασία, Τοπική Αυτοδιοίκηση και Δικαιοσύνη.

Την αισιοδοξία ότι κατά το νέο έτος το Δημόσιο «θα αφήσει πίσω τις χρόνιες παθογένειες», εκφράζει στο «Μανιφέστο» η υφυπουργός Εσωτερικών, Βιβή Χαραλαμπογιάννη, υπενθυμίζοντας τη θέσπιση του συστήματος επιβράβευσης όσων υπαλλήλων «εργάζονται άοκνα και με υψηλό αίσθημα εθνικού συμφέροντος», ενώ ιδιαίτερη αναφορά κάνει στον Ετήσιο Προγραμματισμό Προσλήψεων, που εξασφαλίζει την αρμονική κατανομή των νέων θέσεων εργασίας.

Τι απαντάτε στις αντιδράσεις που προκάλεσε η εφαρμογή του συστήματος μπόνους στο Δημόσιο και η σύνδεσή του με την αξιολόγηση;

Κυρία Κουτροκόη, θα ήθελα αρχικά να σας υπενθυμίσω ότι η παρούσα κυβέρνηση είναι η μόνη κυβέρνηση η οποία θέσπισε για πρώτη φορά σύστημα επιβράβευσης και κινήτρων στον δημόσιο τομέα, προκειμένου να ανταμείψει και υλικά –πέραν της ηθικής αναγνώρισης– εκείνους τους δημοσίους υπαλλήλους, οι οποίοι εργάζονται άοκνα και με υψηλό αίσθημα εθνικού συμφέροντος. Ως εκ τούτου, η πρωτοβουλία μας να θεσπίσουμε περαιτέρω παροχές για τους δημοσίους υπαλλήλους εδράστηκε στην ανάγκη μας για επιδοκιμασία του προσωπικού υψηλής απόδοσης της δημόσιας διοίκησης. Προκειμένου, μάλιστα, να ανταποκριθούμε απέναντι σε αυτόν τον πήχη, διαθέσαμε 20 εκατομμύρια ευρώ ως μπόνους για το Δημόσιο το 2024 και διπλάσιο ποσό, ήτοι 40 εκατομμύρια ευρώ, για το 2025. Για την ανίχνευση, ωστόσο, των πραγματικών δικαιούχων έπρεπε να είμαστε σε θέση να διαπιστώσουμε την απόδοση του εκάστοτε δημοσίου υπαλλήλου σε πραγματικό χρόνο και άρα μέσα από τα ετήσια Σχέδια Ανάπτυξης, όπως αυτά προκύπτουν από το νέο Σύστημα Στοχοθεσίας και Αξιολόγησης. Εξασφαλίζοντας με τον τρόπο αυτό ότι δικαιούχοι του μπόνους θα είναι όσοι πληρούν πραγματικά τις προϋποθέσεις λόγω της υψηλής απόδοσής τους. Υπό αυτήν την έννοια, εισαγάγαμε μια αντικειμενική διαδικασία με ποσοτικά και μετρήσιμα κριτήρια και λόγω αυτού θα σας έλεγα πως η ανταπόκριση των ανθρώπων της διοίκησης απέναντι στο μπόνους ήταν εντυπωσιακή. Αλλωστε, μέριμνά μας υπήρξε προοδευτικά η διεύρυνση των δικαιούχων του μπόνους μέσω της ενσωμάτωσης νέων ομάδων υπαλλήλων, όπως πράξαμε φέτος στην περίπτωση των εργαζομένων των οικονομικών υπηρεσιών στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Το ΑΣΕΠ παραμένει για πολλούς συνώνυμο της καθυστέρησης. Πότε θα δει ο πολίτης ουσιαστική επιτάχυνση στις προσλήψεις;

Νομίζω ότι η επιτάχυνση της έκδοσης των αποτελεσμάτων είναι πιο ορατή από κάθε άλλη φορά, καθώς το ΑΣΕΠ έχει περάσει από το περασμένο καλοκαίρι και επίσημα στην ψηφιακή εποχή. Και αναφέρομαι ειδικά στον φετινό πανελλήνιο ψηφιακό διαγωνισμό, ο οποίος έλαβε χώρα με τη χρήση για πρώτη φορά ψηφιακής πλατφόρμας, με αποτέλεσμα η έκδοση των αποτελεσμάτων να ολοκληρώνεται εντός λίγων ημερών, όταν στην αντίστοιχη περίπτωση απαιτούνταν δύο τρία χρόνια. Αυτή είναι μια μεταβολή ιστορικού χαρακτήρα, κατά τη γνώμη μου, καθώς απελευθερώνονται χιλιάδες υποψήφιοι για μια θέση εργασίας στο Δημόσιο από μια άτυπη «ομηρία» και μια πολύμηνη αναμονή, τη στιγμή που η χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας εξορθολογίζει ακόμη περισσότερο το υφιστάμενο πλαίσιο, ενισχύοντας ορατά την αντικειμενικότητα και την αξιοκρατία. Η πλήρωση θέσεων στις προξενικών αρχών στην περίπτωση του υπουργείου Εξωτερικών, οπότε τα αποτελέσματα εκδόθηκαν πριν κλείσει μήνας από την υποβολή των αιτήσεων, είναι ένα μόνο χαρακτηριστικό παράδειγμα της δραστικής επιτάχυνσης που έχει επιτευχθεί μέσα από τη χρήση των νέων τεχνολογιών στην κατεύθυνση της αναβάθμισης ενός σημαντικού θεσμού. Για πρώτη φορά οι θέσεις που έχουν εγκριθεί για το 2026 θα προκηρυχθούν και οι επιτυχόντες θα αναλάβουν υπηρεσία εντός του ίδιου έτους.

Με δεδομένο τον νέο πολυετή προγραμματισμό προσλήψεων, πώς εξασφαλίζετε ότι το Δημόσιο δεν θα μεγαλώσει ποσοτικά, αλλά θα βελτιωθεί ποιοτικά;

Με τη θέσπιση του Ετήσιου Προγραμματισμού Προσλήψεων, ο οποίος εγκρίνεται κάθε Σεπτέμβριο από το Υπουργικό Συμβούλιο, έχουμε τη δυνατότητα να συντάσσουμε τον οδικό χάρτη των προσλήψεων για κάθε χρονιά, με κριτήρια την προτεραιοποίηση των αναγκών, αλλά και την αρμονική κατανομή των νέων θέσεων, ώστε να μην υστερεί κάποιο πεδίο πολιτικής, αλλά και να μη δημιουργηθούν φορείς διαφορετικών ταχυτήτων στο Δημόσιο. Βεβαίως η Παιδεία, η Υγεία, η Πολιτική Προστασία, η Τοπική Αυτοδιοίκηση και η Δικαιοσύνη είναι τομείς που ενισχύονται κατά προτεραιότητα, αφού η ενίσχυση του κοινωνικού κράτους, η εξυπηρέτηση του πολίτη και η ενδυνάμωση των δημοκρατικών θεσμών συνιστούν βασικές αξίες της παρούσας κυβέρνησης. Από εκεί και πέρα, όμως, θέτουμε σε εφαρμογή και το εργαλείο στρατηγικού προγραμματισμού προσλήψεων με χρήση τεχνητής νοημοσύνης που υλοποιήθηκε με πόρους του ΤΑΑ, ώστε να είμαστε σε θέση να εντοπίζουμε σε άμεσο χρόνο τις ειδικότητες υψηλής ζήτησης, τις γεωγραφικές περιοχές με πιο έντονες ανάγκες, αλλά και τυχόν κενά, τα οποία είναι πιθανό να προκύψουν μεσομακροπρόθεσμα λόγω συνταξιοδοτήσεων. Για να ενισχύσουμε, μάλιστα, ακόμη περισσότερο την «προβλεψιμότητα» του εργαλείου, εργαζόμαστε για την περαιτέρω αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης, προκειμένου να είμαστε σε θέση να διαγνώσουμε εγκαίρως πιθανές ελλείψεις και αδυναμίες, αλλά και για να κατανοήσουμε νωρίς τις ανάγκες της νέας εποχής, έτσι όπως αυτές εκφράζονται μέσα από νέες ειδικότητες αλλά και αναπτυσσόμενους κλάδους.

Οι πρόσφατες κινητοποιήσεις των δημοσίων υπαλλήλων δείχνουν ένταση. Υπάρχει περιθώριο συνεννόησης χωρίς να «παγώσουν» οι μεταρρυθμίσεις;

Κρίνοντας από το γεγονός ότι η πλειοψηφία των δημοσίων υπαλλήλων αγκάλιασε το νέο Σύστημα Στοχοθεσίας και Αξιολόγησης, όταν το τελευταίο θεωρείτο επί δεκαετίες «ταμπού», θα σας έλεγα ότι το γεγονός αυτό αποτελεί τον πλέον αξιόπιστο δείκτη ενσωμάτωσης των μεταρρυθμίσεων στη δημόσια διοίκηση και αξιοποίησης αυτών από τους δημοσίους υπαλλήλους στη νέα διοικητική πραγματικότητα. Και επιτρέψτε μου να σας πω ότι η εξέλιξη αυτή οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στο γεγονός ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι αντιλήφθηκαν τον ανθρωποκεντρικό και αμιγώς βελτιωτικό χαρακτήρα του νέου συστήματος. Ενός συστήματος που στοχεύει στο να «αναγνώσει» τις αδυναμίες, αλλά και τα δυνατά σημεία του εκάστοτε υπαλλήλου και να τον ενδυναμώσει μέσα από ένα φάσμα πολλαπλών μορφών εκπαίδευσης (σύγχρονη, ασύγχρονη, on-the-job training, mentoring, coaching κ.λπ.), ώστε και εκείνος με τη σειρά του να ανταποκριθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στα καθήκοντά του. Η διάθεση ψηφιακών και μη εργαλείων, για πρώτη φορά σε αυτό το εύρος και με στόχο τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των δημοσίων υπαλλήλων, υπήρξε ένα από τα βασικά «κλειδιά» για τη μαζική συμμετοχή και την αποδοχή των μεταρρυθμίσεων, όπως οι διαδικασίες Στοχοθεσίας και Αξιολόγησης, παράλληλα με την τεχνολογική συνδρομή στην έκφραση αντικειμενικής κρίσης, την οποία μας εξασφάλισε η εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης.

Τα πρώτα στοιχεία από την αξιολόγηση υπηρεσιών από τους πολίτες δείχνουν πρόοδο αλλά και αδυναμίες στους ΟΤΑ. Ποια θα είναι η άμεση παρέμβασή σας;

Γνωρίζετε ότι ως υπουργείο Εσωτερικών επιθυμούμε από την πρώτη στιγμή να διατηρούμε ανοιχτούς τους διαύλους επικοινωνίας και συνεργασίας με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, σχεδιάζοντας και υλοποιώντας μια σειρά από διαρθρωτικές αλλαγές, όπως ο νέος Κώδικας για την Τοπική Αυτοδιοίκηση που επιμελήθηκε ο υπουργός Εσωτερικών, Θοδωρής Λιβάνιος, εξορθολογίζοντας μετά από δεκαετίες το θεσμικό πλαίσιο. Ταυτόχρονα, όμως, εργαζόμαστε καθημερινά, ώστε να μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τόσο πάγιες, όσο και έκτακτες ανάγκες των Οργανισμών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εγκρίνοντας νέες θέσεις εργασίας, αλλά και παρεμβαίνοντας νομοθετικά, όπως στην περίπτωση της αύξησης στη μοριοδότηση προκειμένου να στελεχωθούν επαρκώς και με δικλίδες ασφαλείας δημόσιες υπηρεσίες σε απομακρυσμένες ή ακριτικές περιοχές. Τις πρώτες μέρες του χρόνου, μάλιστα, θα ανοίξουμε έκτακτο κύκλο για υποβολή αιτήσεων για νέες προσλήψεις ανταποδοτικού χαρακτήρα.

Με την είσοδο της τεχνητής νοημοσύνης στο Δημόσιο, πώς διασφαλίζετε διαφάνεια και εμπιστοσύνη από εργαζομένους και πολίτες;

Ξέρετε, στο υπουργείο Εσωτερικών αποχαιρετούμε το 2025 με μια πανευρωπαϊκή πρωτιά αναφορικά ως προς τις εκπαιδεύσεις δημοσίων υπαλλήλων στην τεχνητή νοημοσύνη. Μια πρωτιά που προέκυψε από την έρευνα των ευρωπαϊκών κέντρων δημόσιας διοίκησης, αποτυπώνοντας την προσπάθειά μας να ενσωματώσουμε την αιχμή της τεχνολογίας στη διοικητική καθημερινότητα, από τις πρώτες κιόλας χώρες σε επίπεδο ΕΕ. Με τη συνδρομή του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης έχουμε υπερβεί τις 39.000 εκπαιδεύσεις υπαλλήλων στη χρήση εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης, ενώ σε λίγο ολοκληρώνεται ο αριθμός των 250.000 πιστοποιημένων εκπαιδεύσεων στο προσωπικό της δημόσιας διοίκησης, εξοπλίζοντάς το με νέες δεξιότητες. Ηδη, η εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης στο Σύστημα Στοχοθεσίας και Αξιολόγησης, ο πλήρως ψηφιακός πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός ΑΣΕΠ, το νέο εργαλείο στρατηγικού προγραμματισμού προσλήψεων με χρήση τεχνητής νοημοσύνης, το νέο Σύστημα Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού στο Δημόσιο, και βεβαίως η ψηφιακή πύλη mitos.gov.gr, όπου έχουμε καταγράψει όλα τα βήματα για πάνω από 4.100 διοικητικές διαδικασίες, αποδεικνύουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Διοίκησης, επιταχύνουν τους χρόνους και βελτιώνουν αισθητά την εξυπηρέτηση του πολίτη. Και, παράλληλα, αφαιρούν αχρείαστη γραφειοκρατία, καθιστούν πιο δυναμική την εργασία του δημοσίου υπαλλήλου, αλλά και πιο σφαιρική τη θέασή του απέναντι στο κοινωνικό, τεχνολογικό και οικονομικό γίγνεσθαι, εγχώρια και παγκόσμια. Γιατί στρατηγικός μας στόχος ήταν και παραμένει και για το 2026 ένα νέο, σύγχρονο και αποτελεσματικό Δημόσιο, που θα αφήσει πίσω χρόνιες παθογένειες, υποστηρίζοντας τις ανάγκες του σήμερα, το νέο παραγωγικό μοντέλο της χώρας και πάνω απ’ όλα την εθνική αναπτυξιακή προσπάθεια.