Ενα περιστατικό την περασμένη Παρασκευή, όταν χύθηκε τσιμέντο από βαρύ όχημα στο οδόστρωμα στο ύψος της Νεραντζιώτισσας με αποτέλεσμα να κλείσουν οι δύο λωρίδες, έκανε απροσπέλαστη την Αττική Οδό, δημιουργώντας μεγάλο μποτιλιάρισμα που εκτεινόταν από το ύψος των Σπάτων έως και την έξοδο στη Μεταμόρφωση.

Ήταν οι ώρες αιχμής της κίνησης και οι καθυστερήσεις στο ρεύμα προς Ελευσίνα ήταν άνω των 30΄από Κάντζα έως Κύμης, 5΄-10΄στην έξοδο για Λαμία και 20΄-25΄από Πλακεντίας έως Κηφισίας στην Περιφερειακή Υμηττού. Αντίστοιχη εικόνα υπήρχε και στο ρεύμα προς αεροδρόμιο, με καθυστερήσεις 10΄-15΄από Μεταμόρφωση έως Κηφισίας και 5΄-10΄στην έξοδο για Λαμία.

Η κυκλοφοριακή συμφόρηση όμως στην Αττική Οδό και οι ώρες ταλαιπωρίας των οδηγών και των επιβατών είναι πλέον μία καθημερινή κατάσταση, που δεν προκαλείται από έκτακτα συμβάντα και ατυχήματα. Είναι μία ρουτίνα στις μετακινήσεις και στις μεταφορές στην Αττική.

Εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα κινούνται καθημερινά στην Αττική Οδό. Ο αυτοκινητόδρομος –το καμάρι του 2001– που εξυπηρετεί όλο το λεκανοπέδιο και συνδέει τα άκρα της πόλης, από την Ελευσίνα στο Μαρκόπουλο, τη Λεωφόρο Κατεχάκη και τον Κηφισό, αποδεικνύεται… λίγος για να καλύψει χωρίς μεγάλες καθυστερήσεις τις μετακινήσεις, είτε στις μεγάλες εξόδους είτε στις εβδομαδιαίες ώρες αιχμής. Τότε είναι που γίνεται μία πραγματική… κόλαση στο τιμόνι.

Το ένα μετά το άλλο «σπάνε» τα ρεκόρ των καθυστερήσεων στην άνοδο του Κηφισού (Λαμία) στο ρεύμα της Αττικής Οδού προς Ελευσίνα.

Το… αμάρτημα του Κηφισού

Από τον Κηφισό διέρχονται καθημερινά περί τα 100.000 οχήματα και τα τελευταία χρόνια στο άκουσμα της λέξης και μόνο οι οδηγοί βιώνουν τη… μεγάλη ανατριχίλα, καθώς έχει ταυτιστεί με την ταλαιπωρία, το μποτιλιάρισμα και τις μεγάλες καθυστερήσεις. Κατά καιρούς εμφανίζονται διάφορες μελέτες συγκοινωνιολόγων που προσπαθούν να βρουν λύση στο μεγάλο πρόβλημα, όμως, μέχρι στιγμής, όποιο μέτρο έχει ληφθεί αποδεικνύεται αναποτελεσματικό.

Από κάθε λωρίδα του δρόμου περνούν σχεδόν 2.000 οχήματα ανά ώρα. Από αυτά τουλάχιστον το 10% είναι φορτηγά, όταν στην υπόλοιπη Αττική το αντίστοιχο ποσοστό είναι μόλις 3%. Από τη στιγμή που το μέσο μήκος κάθε φορτηγού αντιστοιχεί σε τρία επιβατικά μπορεί να αντιληφθεί ο καθένας γιατί ο Κηφισός «κοκκινίζει» τις ώρες αιχμής. Σύμφωνα με στοιχεία της Περιφέρειας Αττικής, οι χειρότερες ώρες στον Κηφισό είναι από τις 15:00 μέχρι τις 18:00, ενώ από την Τετάρτη έως την Παρασκευή ο οδικός άξονας είναι συνήθως απροσπέλαστος.

Το παράδοξο είναι ότι στο ρεύμα προς Λαμία προβλέπεται μόλις μια λωρίδα κίνησης, σε αντίθεση με την έξοδο για Πειραιά που έχει δύο λωρίδες, ενώ λίγα μέτρα πιο κάτω υπάρχει πινακίδα παραχώρησης προτεραιότητας (STOP) αφού στην ίδια γέφυρα συγχωνεύεται και η έξοδος προς Λαμία, από την άλλη κατεύθυνση της Αττικής Οδού (προς Μαρκόπουλο).

Αν σε αυτό το… παράδοξο προστεθεί η υψηλή κίνηση φορτηγών, λεωφορείων και άλλων βαρέων οχημάτων που κινούνται πιο αργά και καταλαμβάνουν περισσότερο χώρο, το κυκλοφοριακό έμφραγμα είναι αναπόφευκτο. Και μπορεί μέχρι πριν μία πενταετία αυτή η… παράλειψη να μην είχε τόσο αρνητική επίδραση στην καθημερινότητα του πολίτη και η Αττική Οδός να διευκόλυνε τις μετακινήσεις, αλλά με την αύξηση του αριθμού των οχημάτων που τη χρησιμοποιούσαν έγινε και αυτός ο αυτοκινητόδρομος μία γνώριμη προβληματική οδική αρτηρία του λεκανοπεδίου.

Σχέδιο με στόχο τη μείωση της κίνησης κατά 20.000 οχήματα ημερησίως

Το καλοκαίρι του 2026 αναμένεται να «δοκιμαστεί» μία ακόμη παρέμβαση της Πολιτείας για να αντιμετωπιστεί η κατάσταση… έκτακτης ανάγκης για τον οδηγό που περνάει από τον Κηφισό, με την κίνηση πολλές φορές να ξεκινάει από την Κηφισιά και να φτάνει μέχρι το Φάληρο.

Προβλέπεται οι εμπορευματικές μεταφορές να μετακομίσουν από τον Ελαιώνα, όπου είναι άναρχα εγκατεστημένες, και να μετεγκατασταθούν, με τρόπο σύγχρονο και οργανωμένο, στη Φυλή. Σύμφωνα με τις μελέτες που βρίσκονται στα χέρια του αρμόδιου υπουργού Μεταφορών και Υποδομών, Χρήστου Σταϊκούρα, με το έργο αυτό ο Κηφισός θα «ελαφρύνει» κατά 20.000 οχήματα καθημερινά.

Τις πρωινές ώρες αιχμής, περίπου 10.000 φορτηγά και άλλα οχήματα από τη Βόρεια Ελλάδα και άλλες περιοχές κατεβαίνουν τον Κηφισό ή ανεβαίνουν, αντίστοιχα, ερχόμενα από την Πελοπόννησο, και μπαίνουν στον χώρο του Ελαιώνα φέρνοντας αγροτικά, κτηνοτροφικά και άλλα πολλά προϊόντα. Τις μεσημεριανές ώρες αιχμής αποχωρούν, επιστρέφοντας ή συνεχίζοντας το μεταφορικό τους έργο στην επαρχία.

Συνολικά 390 μεταφορικές εταιρείες, που έχουν από ελάχιστα έως δεκάδες φορτηγά, χρησιμοποιούν τον χώρο του Ελαιώνα ως κόμβο για το μεταφορικό τους έργο. Ετσι, η εθνική οδός επιβαρύνεται με κίνηση από 20.000 οχήματα καθημερινά μόνο λόγω της ύπαρξης του μεγαλύτερου κέντρου μεταφορών στην Ελλάδα στο συγκεκριμένο σημείο.

Κατά συνέπεια, αν τα 20.000 κάνουν χρήση άλλων διαδρομών, αυτό θα σημάνει αυτόματα τη μείωση κατά 20% του κυκλοφοριακού και τη σημαντική ανακούφιση των υπόλοιπων οδηγών.

Το ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη ανακοινώσει την έναρξη δημόσιου διεθνούς διαγωνισμού, με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, για την ανάπτυξη του επιχειρηματικού πάρκου στη θέση «Σπηλιές» του δήμου Φυλής. Ο φάκελος εκδήλωσης ενδιαφέροντος από κάθε υποψήφιο πρέπει να έχει υποβληθεί μέχρι τις 17 Ιουνίου. Ο επενδυτής που θα επιλεγεί θα αναλάβει τη χρηματοδότηση, τον σχεδιασμό, την αδειοδότηση, την ανάπτυξη, την κατασκευή, τη λειτουργία, τη συντήρηση και τη μακροχρόνια εκμετάλλευση του επιχειρηματικού πάρκου του δήμου Φυλής, σε μια συνολική έκταση 412 στρεμμάτων.

Στόχος είναι το επιχειρηματικό πάρκο να αποτελέσει ένα σύγχρονο, «πράσινο» και καινοτόμο εθνικό κέντρο μεταφορών και logistics, που θα υποστηρίζει συνολικά και αποτελεσματικά τις ανάγκες της εθνικής αγοράς εμπορευματικών μεταφορών, ενώ παράλληλα θα αναβαθμίσει ριζικά την περιοχή της Δυτικής Αττικής.

Η εκτίμηση για τη χρονική διάρκεια ολοκλήρωσης του έργου είναι 18 μήνες. Συνεπώς το αργότερο μέχρι το φθινόπωρο του 2026 θα είναι έτοιμο προς παράδοση και χρήση.

Η κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών σχεδιάζουν μια συνολική πολιτική βιώσιμης αστικής κινητικότητας, η οποία δίνει έμφαση στις λεωφορειολωρίδες, που θα επιτηρούνται αυστηρά, στα καινούργια λεωφορεία, όπως τα ηλεκτρικά, και στη χάραξη νέων ποδηλατοδρόμων.

Ζητούμενο είναι αν αυτή η παρέμβαση θα αλλάξει στην πράξη την καθημερινή περιπέτεια του πολίτη ή θα προστεθεί στη μακρά λίστα των… αγαθών προθέσεων.