Αρχίζει η υλοποίηση μιας από τις σημαντικότερες προσπάθειες μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ, μέσα, όπως αναφέρει η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών & Περιουσίας (Υπερταμείο), από ένα μεγάλο σχέδιο μετασχηματισμού που ξεδιπλώνεται σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, ώστε να λειτουργούν πιο αποτελεσματικά και αποδοτικά για τους πολίτες και τους μετόχους, διατηρώντας τον κοινωνικό τους ρόλο, ως φορέας παροχής της καθολικής υπηρεσίας σε όλη την ελληνική επικράτεια.
Σύμφωνα με το Υπερταμείο, βασικοί άξονες του σχεδίου μετασχηματισμού είναι ο εξορθολογισμός του κόστους, η υλοποίηση ενός μεγάλου σχεδίου εθελούσιας εξόδου εργαζομένων, η αλλαγή του μοντέλου εξυπηρέτησης της αλληλογραφίας, η αναδιάρθρωση του δικτύου, η διαμόρφωση νέας εμπορικής στρατηγικής, ο ψηφιακός μετασχηματισμός με την αναβάθμιση συστημάτων και υπηρεσιών και την αυτοματοποίηση των λειτουργιών στα κέντρα διαλογής, η γενικότερη βελτιστοποίηση των διαδικασιών και βέβαια η διαμόρφωση μιας νέας εταιρικής κουλτούρας.
Διεθνώς, αναφέρεται, η ταχυδρομική αγορά έχει αλλάξει ραγδαία, με συρρίκνωση της αλληλογραφίας, κυρίως λόγω των τεχνολογικών αλλαγών, και την υποκατάστασης από την ηλεκτρονική αλληλογραφία. Στην Ευρώπη, ωστόσο, μετά και το κύμα απελευθέρωσης της ταχυδρομικής αγοράς, η πλειονότητα των Παρόχων Καθολικής Ταχυδρομικής Υπηρεσίας προχώρησαν με προγράμματα μετασχηματισμού, προκειμένου να αλλάξουν τα επιχειρησιακά και λειτουργικά τους μοντέλα και να μειώσουν αντίστοιχα τη βάση κόστους τους, ενώ ανέπτυξαν παράλληλα τις δραστηριότητες που εξυπηρετούν το ηλεκτρονικό εμπόριο και τα δέματα, καθώς και συμπληρωματικές υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας.
Σημειώνεται ότι, τα ΕΛΤΑ είναι από τις παλαιότερες εταιρείες που λειτουργούν στη χώρα πάνω από 190 χρόνια, με 1.300 σημεία παρουσίας που εξυπηρετούν όλη την επικράτεια, συμπεριλαμβανομένων των απομακρυσμένων περιοχών και νησιών. Ο μετασχηματισμός τους αποτελεί τον πρώτο μετασχηματισμό τέτοιου μεγέθους δημόσιας επιχείρησης, σε έναν τομέα όπου οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες έχουν ήδη υλοποιήσει αντίστοιχα προγράμματα.
Κόντρα στη Βουλή
Νέο πεδίο αντιπαράθεσης κυβέρνησης κι αντιπολίτευσης αποτέλεσε στη Βουλή η αναγγελία του Κυριάκου Πιερρακάκη για κατάθεση τροπολογίας στο πλαίσιο του σχεδίου μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ, που θα περιλαμβάνει τον τρόπο καταβολής από το δημόσιο της καθολικής υπηρεσίας για τα έτη 2013-2020 ύψους 180 εκατομμυρίων ευρώ, το πλάνο εθελούσιας εξόδου 2.000 ατόμων από τα 5.500 σε βάθος διετίας και τη διαδικασία των νέων προσλήψεων για τη μείωση του μισθολογικού κόστους, καθώς και τη νέα πολιτική προμηθειών.
«Δεν είναι η τροπολογία στο παρά ένα, τα ΕΛΤΑ είναι στο παρά ένα. Γι’ αυτό πρέπει όσο πιο γρήγορα να προχωρήσουμε το πλάνο μετασχηματισμού, για να αντεπεξέλθουν στις νέες προκλήσεις», υπογράμμισε ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης σύμφωνα με το skai.gr, αποκρούοντας τα ομαδικά πυρά της αντιπολίτευσης περί κακής νομοθέτησης και τροπολογίας «πρόδρομο» της ιδιωτικοποίησης των ΕΛΤΑ, ζητώντας την απόσυρσή της και επανακατάθεσή της με στόχο να περάσει τη βάσανο της ακρόασης φορέων και της εκτεταμένης διαβούλευσης.
Ο κ. Πιερρακάκης, σημείωσε ότι η εταιρία έχει βρει ιδιώτη επενδυτή για να βάλει το 10% στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, τονίζοντας πως η κυβέρνηση με το τέλος του σχεδίου μετασχηματισμού επιδιώκει να πάρει πίσω το δημόσιο τα 100 εκατομμύρια ευρώ κρατικής στήριξης. «Πρέπει να δώσουμε το δικαίωμα στον Έλληνα φορολογούμενο να πει ότι αυτά τα χρήματα θα τα πάρει πίσω», επισήμανε.
Ο Υπουργός τόνισε επίσης ότι στόχος της κυβέρνησης αλλά και της εταιρείας είναι να συνεχίσουν να λειτουργούν όλα τα καταστήματα των ΕΛΤΑ, ώστε να επιτελέσουν το ρόλο τους ως καθολικού παρόχου.
«Η εταιρεία θα πρέπει να σταθεί στα πόδια της. Αν δεν της δίναμε τα εργαλεία θα ήταν έμμεση βοήθεια στον ανταγωνισμό», είπε ο ίδιος.
Η τροπολογία θα κατατεθεί εντός της ημέρας στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών για την περιστολή του λαθρεμπορίου, το οποίο ψηφίζεται αύριο στην Ολομέλεια.