Ο Ακης Σκέρτσος είναι επιφορτισμένος με την υψηλή εποπτεία της κυβερνητικής διαχείρισης της πανδημίας. Είναι ο υπουργός που εξηγεί με διαγράμματα και στοιχεία τις περισσότερες απ’ τις αποφάσεις της πολιτείας για την ανάσχεση της Covid-19.
Μιλώντας στα «ΝΕΑ Σαββατοκύριακο» προσπαθεί να διασαφηνίσει τους λόγους – υγειονομικούς, πολιτικούς και συνταγματικούς – για τους οποίους η κυβέρνηση επέλεξε να επιβάλει τώρα τον υποχρεωτικό εμβολιασμό στους πολίτες άνω των 60 ετών. Κι απαντά στην κριτική της αντιπολίτευσης για το πρόστιμο των 100 ευρώ με κάτι που – όπως λέει -γνωρίζει κι ο 11χρονος γιος του, πως κάθε περιορισμός είναι ατελής χωρίς κύρωση.
Αναλυτικά η συνέντευξη του Ακη Σκέρτσου στην Καρολίνα Παπακώστα:
Η αντιπολίτευση είδε πίσω από τις γραμμές της τροπολογίας για τον υποχρεωτικό εμβολιασμό των 60+ μια παραδοχή αποτυχίας. Η κυβέρνηση τον χαρακτήρισε «έσχατο μέσο».
Κανένα μέτρο που σώζει ζωές δεν μπορεί να παραπέμπει σε αποτυχία, αλλά μόνο σε ευθύνη και ενδιαφέρον. Το δικό μας μέτρο είναι η προστασία της ανθρώπινης ζωής που, σύμφωνα με το Σύνταγμα, αποτελεί βασική υποχρέωση του κράτους και ταυτόχρονα υπέρτατο ατομικό δικαίωμα κάθε κάτω από το οποίο ιεραρχούνται όλα τα υπόλοιπα δικαιώματα.
Μήπως αργήσατε να πάτε στην υποχρεωτικότητα;
Οχι αν σκεφτούμε δύο πράγματα: ότι μιλάμε για ένα ασφαλές και αποτελεσματικό, αλλά καινούργιο εμβόλιο. Κι ακόμη, ότι ο εμβολιασμός αποτελεί μια παρέμβαση στο σώμα κάθε ανθρώπου που προϋποθέτει τη συναίνεσή του. Γι’ αυτό και έπρεπε να εξαντληθούν πρώτα όλα τα υπόλοιπα μέτρα ενημέρωσης, πειθούς και έμμεσων περιορισμών. Είμαστε από τις πρώτες χώρες στον κόσμο που εφάρμοσαν την υποχρεωτικότητα – αρχικά στον χώρο της υγείας και τώρα σε ειδικές ομάδες του πληθυσμού, αφού
δοκιμάσαμε όλα τα υπόλοιπα μέτρα. Αποδείξαμε, έτσι, για άλλη μια φορά ότι ιεραρχούμε υψηλότερα την πολιτική της ευθύνης από την πολιτική της πεποίθησης, άρα και από το όποιο πρόσκαιρο πολιτικό κόστος.
Επομένως, τι απαντάτε στην κριτική των αντιπολιτευομένων;
Ως το μοναδικό κόμμα εξουσίας στην Ευρώπη που έχει εργαλειοποιήσει την πανδημία, ο ΣΥΡ1ΖΑ έχει χάσει παντελώς την αξιοπιστία του. Ασφαλές άνοιγμα τουρισμού, τηλεκπαίδευση, μάσκες, σελφ-τεστ, υποχρεωτικότητα. Η λίστα των τυφλών «όχι» δεν έχει τέλος. Μόλις προχθές έφτασε στο σημείο να καταψηφίσει τις κυρώσεις σε γονείς αρνητές που στερούν τη μόρφωση από τα παιδιά τους. Υστερα από όλα αυτά, δυστυχώς, δεν έχει πια και τόση σημασία τι λέει ο ΣΥΡΙΖΑ. Έχουμε εμπεδώσει ότι είναι απέναντι σε όλα.
Οι επικριτές υποστηρίζουν ότι το πρόστιμο των 100 ευρώ μπορεί να «πείσει» τους οικονομικά ασθενέστερους, αλλά όχι τους εύπορους. Δεν είναι ένα εμπόδιο αυτό για την επιτυχία του μέτρου;
Θεωρώ απολύτως προσχηματικές τις δήθεν ταξικές αναλύσεις περί προστίμων για τρεις λόγους: Πρώτον, τα χαμηλότερα ποσοστά εμβολιασμού σημειώνονται στις φτωχότερες περιοχές και δήμους της χώρας, δηλαδή οι εύποροι έχουν εμβολιαστεί σε μεγαλύτερα ποσοστά από τους οικονομικά ασθενέστερους. Δεύτερον, διότι η συντριπτική πλειονότητα των συνταξιούχων με βάση τα στοιχεία της ΑΑΔΕ έχει μηνιαίο εισόδημα κάτω από 1.000 ευρώ. Και τρίτον, διότι δεν άκουσα έως πρότινος κάποιον να
χαρακτηρίζει μη αναλογικό το τριπλάσιο πρόστιμο των 300 ευρώ που επιβάλλεται εδώ και μήνες στις υπόλοιπες παραβάσεις μέτρων Covid. Εκεί δεν τίθεται ζήτημα αναλογικότητας; Η κύρωση, συνεπώς, είναι εύλογη και αναλογική. Για να το πούμε απλά, με την υποχρεωτικότητα προστατεύουμε τη ζωή των ασθενέστερων, δυστυχώς έχοντας κάποιους, μόνο «κατ’ επάγγελμα» προστάτες τους, απέναντι.
Λένε, ωστόσο, ότι δεν καταφέρατε να πείσετε. Ή πως θα μπορούσατε να επιβάλετε άλλες κυρώσεις.
Αυτοί που ζητούν περισσότερη πειθώ είναι οι ίδιοι που έχουν στήσει εξεταστική επιτροπή για την αναγκαία καμπάνια ενημέρωσης που έγινε στην Ελλάδα, όπως και σε κάθε άλλη χώρα. Είναι οι ίδιοι που μιλούν για «προαιρετικές υποχρεωτικότητες», όταν και ο 11χρονος γιος μου γνωρίζει πως κάθε περιορισμός είναι ατελής χωρίς κύρωση. Και, ταυτόχρονα, είναι οι ίδιοι που προτείνουν άλλες εναλλακτικές ποινές, που όμως είναι κοινωνικά βαρύτερες. Για παράδειγμα, κατ’ οίκον περιορισμό των ανεμβολίαστων και απαγόρευση εισόδου σε συγκοινωνίες και δημόσιες υπηρεσίες. Μέτρα που είναι πολύ πιο επαχθή για την προσωπικότητα, την επιβίωση και την ελευθερία του ατόμου, από τη χρηματική κύρωση.
«Δεν είμαστε ένας λαός που συμμορφώνεται εύκολα στους κανόνες», έχετε πει. Αρα; Πόσες πιθανότητες έχει η υποχρεωτικότητα να αποδώσει καρπούς;
Το συγκεκριμένο μέτρο ακριβώς επειδή είναι στοχευμένο και συνδεδεμένο με αυτοματοποιημένη κύρωση έχει ήδη αποδώσει: Μέσα σε 8 ημέρες, τετραπλάσιοι πολίτες άνω των 60 ετών, για την ακρίβεια περισσότεροι από 85.000, έκλεισαν το ραντεβού τους και προστάτευσαν τη ζωή τους. Είναι, πλέον, η ομάδα με το μεγαλύτερο μερίδιο στα ημερήσια ραντεβού πρώτης δόσης. Και ελπίζω να συνεχίσει έτσι έως τις 15 Ιανουάριου, ώστε να μη χρειαστεί να επιβληθεί κανένα πρόστιμο.
Εχουμε αύξηση 9,3% στο ΑΕΠ στο πρώτο 9μηνο του 2021. Κάποιοι την αποδίδουν στο γενναιόδωρο πακέτο οικονομικής στήριξης ύψους 43 δισ. ευρώ. Στηρίζεται η ανάπτυξη σε επιδοτήσεις;
Η ανάκαμψη οφείλεται στη σημαντική αύξηση των επενδύσεων και πολύ λιγότερο στις κρατικές ενισχύσεις. Μη φτάσουμε στο σημείο να απολογούμαστε και για το γεγονός ότι η Ελλάδα σημειώνει την τρίτη πιο δυναμική ανάπτυξη στην ευρωζώνη και υποδέχεται σημαντικές επενδύσεις. Εχουμε καταφέρει έως τώρα να έχουμε λιγότερες απώλειες στο πεδίο της υγείας και υψηλότερη ανάπτυξη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Μάλιστα η Ελλάδα, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες χώρες του ευρωπαϊκού Νότου που βρίσκονται ακόμη σε αρνητικό έδαφος ως προς την ανάταξη των οικονομιών τους, έχει ήδη υπερκαλύψει την πανδημική ύφεση προσθέτοντας +1,2% στο ΑΕΠ που είχαμε πριν από την έλευσή της αλλά και 200.000 νέες θέσεις εργασίας. Οσο για το αν το πακέτο οικονομικής ενίσχυσης και μεταρρυθμίσεων ήταν σωστά στοχευμένο, η απάντηση ήρθε προχθές από τον φειδωλό γερμανό υπουργό Οικονομικών που χαρακτήρισε τις μεταρρυθμίσεις και την ασκούμενη οικονομική μας πολιτική ως οδηγό για την ποιότητα και τη δυναμική της ανάκαμψης που και η ίδια η Γερμανία θα ήθελε να έχει…