Για το επόμενο βήμα αναγνώρισης της αξίας φοίτησης στο Λύκειο με την απόδοση του Εθνικού Απολυτηρίου, που ως τίτλος φοίτησης είναι αναγνωρισμένος διεθνώς μιλά σε εκτενές άρθρο του ο υπουργός Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος. «Είναι καιρός να δώσουμε ξανά αξία και περιεχόμενο στο λύκειο με τις πραγματικές γνώσεις και ευκαιρίες που αυτό μπορεί να προσφέρει στα παιδιά μας. Για να συμβεί αυτό πρέπει να ανακτήσει τον παιδαγωγικό του ρόλο», σημειώνει μεταξύ άλλων ο Άκης Σκέρτσος.
Ο υπουργός Επικρατείας, λοιπόν, ξεδιπλώνει με άρθρο του στην «Καθημερινή της Κυριακής» την κυβερνητική στρατηγική για την θεσμοθέτηση του Εθνικού Απολυτηρίου. Ο ίδιος εξηγεί πως «το Εθνικό Απολυτήριο δεν είναι καινούργια ιδέα, καθώς είχε ετοιμαστεί ως σχέδιο νόμου από τον Γιώργο Παπανδρέου, υπουργό παιδείας (1994-1996), και το ‘Νέο Σχολείο’ της Άννας Διαμαντοπούλου (2009-2012). Ενσωματώθηκε στα προγράμματα παιδείας του ΠΑΣΟΚ (2008) και της ΝΔ (2018), ενώ παρόμοιες ιδέες περιείχε και το πόρισμα της Επιτροπής Λιάκου, επί ΣΥΡΙΖΑ (2016)».
«Το γιατί δεν εφαρμόστηκε ποτέ ενώ συζητείται επί τόσα χρόνια πρέπει να μας προβληματίσει», συνεχίζει στο άρθρο του ο υπουργός Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος. «Και η απάντηση έχει να κάνει με την αναγκαία πολιτική συναίνεση που απαιτεί μια τόσο σημαντική και σύνθετη παρέμβαση στη δομή της εκπαιδευτικής κουλτούρας και λειτουργίας», σημειώνει.
«Ιδού πεδίο δόξης λαμπρό, λοιπόν, για να αποδείξουν όλες οι πολιτικές δυνάμεις ότι εννοούν πραγματικά όσα λένε προγραμματικά», υπογραμμίζει ο Άκης Σκέρτσος. «Στην κυβερνητική πρόταση το περιεχόμενο του Εθνικού Απολυτηρίου είναι νέο, καθώς αξιοποιούμε τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες που, πλέον, διαθέτουμε. Οι εξετάσεις στο Λύκειο δεν αυξάνονται. Ο τρόπος διεξαγωγής μόνο αλλάζει. Όλα τα θέματα των προαγωγικών εξετάσεων θα προέρχονται, με κλήρωση, από Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας, και θα συνοδεύονται από οδηγό βαθμολόγησης. Όλα ανοικτά και διαθέσιμα σε όλους, χωρίς τον αιφνιδιασμό των άγνωστων θεμάτων», εξηγεί ο Άκης Σκέρτσος.
«Για την εγκυρότητα της διαδικασίας τα γραπτά των μαθητών μπορούν πλέον να ψηφιοποιούνται και να αποθηκεύονται σε αποθετήριο, ενώ εξωτερικό σώμα έμπειρων βαθμολογητών δύναται να πραγματοποιεί δειγματοληπτικούς ελέγχους. Όλα με κανόνες, με υποστήριξη τεχνητής νοημοσύνης, και ανοικτά σε μαθητές και γονείς. Όπως συμβαίνει σε κάθε άλλη χώρα που εφαρμόζει αντίστοιχα συστήματα», υπογραμμίζει ο Άκης Σκέρτσος.
«Στο βαθμό του Εθνικού Απολυτηρίου μπορούν να συνυπολογίζονται οι επιδόσεις και των τριών τάξεων, ώστε να μην κρίνεται το μέλλον ενός παιδιού σε μια τρίωρη εξέταση, όπως σήμερα, αλλά και χωρίς να εξελιχθεί το σχολείο σε εξεταστικό κέντρο», εξηγεί ο Άκης Σκέρτσος.
Οι βαθμοί τετραμήνου μπορούν επίσης να ‘διορθώνονται’ με βάση την τελική γραπτή επίδοση, ώστε να περιοριστεί η όποια αυθαιρεσία της προφορικής εξέτασης. Θέλουμε κάθε μέρα στο σχολείο να ‘μετράει’. Λίγο αλλά να ‘μετράει’», διευκρινίζει ο Άκης Σκέρτσος.
«Εν κατακλείδι, η θεσμοθέτηση ενός πιο έγκυρου, αξιόπιστου και αδιάβλητου συστήματος αξιολόγησης στο Λύκειο είναι, πλέον, ώριμη. Με το νέο σύστημα διοίκησης, παιδαγωγικής εποπτείας και αξιολόγησης των σχολείων και των εκπαιδευτικών», τονίζει ο υπουργός Επικρατείας.
«Είναι ήδη έτοιμα 166 νέα προγράμματα σπουδών, τα νέα βιβλία, ψηφιακό υλικό και διαδραστικοί πίνακες σε κάθε τάξη, περισσότεροι επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί. Όταν ολοκληρωθεί η εφαρμογή του, σε λίγα χρόνια, το Εθνικό Απολυτήριο μπορεί να καταστήσει περιττές τις πανελλήνιες εξετάσεις. Όμως αυτό δεν είναι της παρούσης και δεν θα αποτελέσει αντικείμενο του διαλόγου που θα ξεκινήσει άμεσα», ενημερώνει ο Άκης Σκέρτσος.
«Ύστερα από 60 χρόνια, μπορούμε να αλλάξουμε σελίδα, να αποκτήσουμε ένα σχολείο ‘που μετράει’ για τους μαθητές του, αναβαθμίζοντας το ‘Απολυτήριο Λυκείου’ σε ‘Εθνικό Απολυτήριο', αποκαθιστώντας το ρόλο και το κύρος του Λυκείου για όλους΄», τονίζει ο Άκης Σκέρτσος. «Διότι χωρίς ποιοτική γνώση μέσα από ένα στιβαρό σύστημα εκπαίδευσης δεν μπορούμε να έχουμε λειτουργική δημοκρατία, ανθεκτική οικονομία ούτε όμως και συνεκτική κοινωνία», καταλήγει στο άρθρο του ο υπουργός Επικρατείας.