Σοκαριστικά είναι τα στοιχεία για τα τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας. Μάλιστα,74 ατυχήματα, 63 νεκροί και 1.295 τραυματίες καταγράφηκαν μόνο τον μήνα Ιούνιο, αποτυπώνοντας μια συνεχιζόμενη «σφαγή» στην άσφαλτο που γίνεται ολοένα και πιο αιματηρή.
Ο σύμβουλος τροχαίων ατυχημάτων Αντώνης Μορφονιός, μιλώντας στο Ertnews, υπογράμμισε: «Κάθε 14 ώρες έχουμε έναν νεκρό στην Ελλάδα από θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα». Όπως ανέφερε, με τα πρόσφατα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η χώρα μας ανέβηκε από την 4η θέση το 2023 στην 3η θέση το 2024 στην Ευρωπαϊκή Ένωση, πίσω από τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία. «Στη Ρουμανία και τη Βουλγαρία υπάρχει μια αυξητική τάση 4%, ενώ ο μέσος όρος στην Ε.Ε. παρουσιάζει μείωση 3%», είπε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Μορφονιός επεσήμανε πως πρέπει να γίνουν αλλαγές στον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ): «Δεν έχει επενδύσει στην αποτροπή. Ο σκοπός του νόμου είναι να αποτρέπει, όμως σήμερα λειτουργεί μόνο ως τιμωρητικός και εισπρακτικός, χωρίς να συμβάλλει ουσιαστικά στη μείωση των τροχαίων». Παράλληλα, υπενθύμισε ότι υπάρχει η ευρωπαϊκή στρατηγική που θέτει στόχο τη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων κατά 50% έως το 2030, αλλά και το όραμα μηδενικού κινδύνου έως το 2050, που ωστόσο δεν φαίνεται να αποδίδει. «Δεν υπάρχει σωστή εκπαίδευση από τα πρώτα χρόνια της οδήγησης», τόνισε.
Άγνοια και ατιμωρησία
«Μετράμε τα νούμερα και τους αριθμούς, αλλά δεν μπορούμε να μετρήσουμε τον πόνο και τις συνέπειες που κρύβονται πίσω από αυτά τα νούμερα», δήλωσε η πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας "Πάνος Μυλωνάς", Βασιλική Δανέλλη Μυλωνά, μιλώντας στην ΕΡΤ. «Γιατί πίσω από αυτούς τους αριθμούς υπάρχουν άνθρωποι, ζωές που χάνονται, όνειρα που σβήνουν, οικογένειες που καταστρέφονται. Τα τροχαία πλήττουν όχι μόνο την κοινωνία, αλλά και την ανάπτυξη της χώρας, αποτελώντας μια σοβαρή τροχοπέδη».
Όπως σημείωσε, τα δύο βασικά προβλήματα είναι η άγνοια και η ατιμωρησία. «Υπάρχει ένα έλλειμμα παιδείας. Δεν υπάρχει ενημέρωση, δεν υπάρχει εκπαίδευση, και δεν μπορούμε να κατηγορούμε τους πολίτες όταν δεν έχουν ενημερωθεί», ανέφερε.
Παράλληλα, τόνισε το ζήτημα της ατιμωρησίας: «Στους δρόμους βλέπουμε απαράδεκτες συμπεριφορές που δεν συναντάμε στο εξωτερικό. Κι όμως, οι ίδιοι συμπολίτες μας συμμορφώνονται όταν ταξιδεύουν εκτός Ελλάδας. Ο νέος ΚΟΚ έχει αυστηρές ποινές, όμως αυτές πρέπει να εφαρμόζονται. Δεν είναι δυνατόν ο καθένας να κάνει ό,τι θέλει στο δημόσιο οδικό δίκτυο».