Η στροφή της Ευρωπαϊκής Ενωσης προς άλλες χώρες για να προμηθευτεί φυσικό αέριο, στο πλαίσιο της απεξάρτησής της από το ορυκτό καύσιμο ρωσικής προέλευσης, έχει προκαλέσει συνωστισμό στη Μεσόγειο Θάλασσα από δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) και δεν μπορούν να το ξεφορτώσουν. Η απόφαση της Ευρώπης να απεξαρτηθεί από τις προμήθειες φυσικού αερίου της Ρωσίας, ανέδειξε ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα: την έλλειψη των κατάλληλων υποδομών για προμήθεια LNG διά θαλάσσης.
Οπως αναφέρει το Reuters, επικαλούμενο αναλυτές και πηγές, περί των 35 τάνκερ με φορτία LNG περιφέρονται στις θάλασσες της Ισπανίας προκειμένου να ξεφορτώσουν. Η χώρα της Ιβηρικής Χερσονήσου την εβδομάδα που διανύουμε θα διαθέσει μόλις έξι εγκαταστάσεις για αποθήκευση και επαναφορά του LNG σε μορφή αερίου. Πρόκειται για το ένα πέμπτο των τάνκερ τα οποία αναμένουν να αφήσουν τις προμήθειές τους, ενώ οκτώ εξ αυτών αναμένουν στον Κόλπο του Κάντιθ. Στο σύνολο, η Ισπανία διαθέτει έξι τερματικούς σταθμούς υποδοχής φυσικού αερίου. Και καθώς στη Γηραιά Ηπειρο απουσιάζουν οι εγκαταστάσεις μετατροπής του LNG σε μορφή αερίου όπως και οι αγωγοί που θα μπορούσαν να μεταφέρουν αέριο χερσαία, η μεταφορά του καθίσταται ακόμη πιο δύσκολη. Η Ισπανία έχει τη μεγαλύτερη ικανότητα επαναεριοποίησης στην Ευρωπαϊκή Ενωση, αντιπροσωπεύοντας το 33% του συνόλου του LNG και το 44% της χωρητικότητας αποθήκευσής του.
Η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο προβληματική, μετά τη χθεσινή ανακοίνωση της Enagas, η οποία ούτε λίγο ούτε πολύ δήλωσε ότι θα αναγκασθεί να απορρίψει κάποια φορτία από τη στιγμή που οι προμήθειες που έχει στη διάθεσή της έχουν ξεπεράσει τα επίπεδα της πλήρους δυναμικότητάς της. Μια πηγή ανέφερε στο Reuters ότι το πρόβλημα με τα τάνκερ είναι ιδιαίτερα εμφανές στην Ισπανία, ωστόσο το ίδιο συμβαίνει και στις θάλασσες άλλων χωρών (μικρότερου εύρους βέβαια το πρόβλημα), κάτι που σημαίνει ότι κάποιες δεκάδες ακόμη τάνκερ περιφέρονται φορτωμένα στις θάλασσες της Ευρώπης. Εξάλλου, ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες δεν πωλούν τα φορτία των πλοίων τους, εκτιμώντας ότι η άνοδος των τιμών θα αντισταθμίσει το επιπλέον κόστος που προκύπτει από την παραμονή των τάνκερ στην ανοιχτή θάλασσα.