Σημαντική εξέλιξη για τις μεταφορές της Ελλάδας αποτελεί η έγκριση του προγράμματος «Μεταφορές 2021-2027», από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.) με προϋπολογισμό 2,2 δισ. ευρώ, αρμοδιότητας της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Προγραμμάτων ΕΤΠΑ και Τ.Σ. του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται με κοινοτική συμμετοχή ύψους 1,854 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 1,289 δισ. ευρώ προέρχονται από το Ταμείο Συνοχής και τα υπόλοιπα 565 εκατ. ευρώ από το ΕΤΠΑ (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης).
Σχετικά με την αναλογούσα εθνική συμμετοχή, είναι 370 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα η συνολική ΣΔΔ (Συγχρηματοδοτούμενη Δημόσια Δαπάνη) του προγράμματος να ανέρχεται στα 2,224 δισ. ευρώ.
Ο καταμερισμός των χρημάτων
Συγκεκριμένα 760 εκατ. ευρώ προβλέπονται για την ανάπτυξη βιώσιμων αστικών μεταφορών, 688 εκατ. ευρώ για την ολοκλήρωση και αναβάθμιση οδικού δικτύου και τη βελτίωση οδικής ασφάλειας, 485 εκατ. ευρώ για την ολοκλήρωση/ανάπτυξη κεντρικού και προαστιακού σιδηροδρομικού δικτύου, 181 εκατ. ευρώ για τη βελτίωση προσβασιμότητας και συνδεσιμότητας νησιών και 89 εκατ. ευρώ για την ασφάλεια ναυσιπλοΐας και αεροναυτιλίας.
Σύμφωνα με τον υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Γιάννη Τσακίρη, «το πρόγραμμα Μεταφορές 2021-2027 είναι το πέμπτο κατά σειρά τομεακό πρόγραμμα του νέου ΕΣΠΑ που παίρνει το πράσινο φως μέσα σε λίγες εβδομάδες από την Ε.Ε.».
Μέσω του συγκεκριμένου προγράμματος αναμένεται η υλοποίηση μεγάλων παρεμβάσεων, όπως η νέα Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης στο τμήμα Χανιά-Χερσόνησος, η ανανέωση των λεωφορείων σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και σε σημαντικούς δήμους της Περιφέρειας με ηλεκτροκίνητα οχήματα, η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου και ο εκσυγχρονισμός υποδομών σε επιλεγμένα λιμάνια.
Ο κατάλογος των έργων
Το πρόγραμμα δίνει προτεραιότητα στις “πράσινες” μεταφορές, με διάθεση του 64% των πόρων του σε επενδύσεις για:
– Βιώσιμες αστικές μεταφορές: νέες γραμμές μετρό, συρμοί, στόλοι λεωφορείων (34,1%).
– Ανάπτυξη/βελτίωση του σιδηροδρομικού δικτύου: προαστιακός, σιδηροδρομικό ΔΕΔ-Μ, σιδηροδρομικές πολυτροπικές συνδέσεις (21,8%).
– Θαλάσσιες μεταφορές, με χρήση αποκλειστικά “καθαρών” σκαφών για νησιωτική συνδεσιμότητα και διασυνδεσιμότητα (8,1%).
Επίσης, προβλέπει την υλοποίηση 5 έργων στρατηγικής σημασίας, τα οποία είναι τα ακόλουθα:
-Κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας.
-Αναβάθμιση/αναδιάρθρωση δικτύου και ανάπτυξη στόλων λεωφορείων μηδενικών εκπομπών στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
– Ολοκλήρωση κατασκευής της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνας-Πάτρας στο τμήμα Ροδοφάφνη-Ρίο.
– Κατασκευή Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο τμήμα Χανιά-Χερσόνησος.
– Επέκταση, αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός του εθνικού συστήματος VTMIS.