Σχόλια στη διαβούλευση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον Μακροχρόνιο Μηχανισμό Αποζημίωσης Επάρκειας Ισχύος, κατέθεσαν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις WWF Ελλάς και Greenpeace Ελλάς.

Οι δυο οργανώσεις διαπιστώνουν, μεταξύ άλλων, τα εξής:

  • Ενώ δηλωμένος στόχος είναι η εξασφάλιση επάρκειας ισχύος, πραγματικός στόχος του μηχανισμού είναι η ενίσχυση ρυπογόνων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής από ορυκτά καύσιμα (λιγνίτη, πετρέλαιο και φυσικό αέριο). Στον συγκεκριμένο μηχανισμό και στη χρονική στιγμή στην οποία αυτός δημοσιοποιείται, κοινό μυστικό είναι ότι το υπουργείο δίνει μια αγωνιώδη προσπάθεια για να εξασφαλίσει δικαιώματα επιδότησης της νέας γιγάντιας μονάδας «Πτολεμαΐδα V» μέσα από τον μηχανισμό, πριν ξεκινήσουν να ισχύουν τα νέα όρια εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα.
  • Σε αντίθεση με τον νέο κανονισμό για την εσωτερική αγορά ενέργειας (αναδιατύπωση), ο οποίος αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή στην αρχή του 2020, ο υπό διαβούλευση μηχανισμός δεν θέτει όριο στις εκπομπές CO2.
  • Δεν περιλαμβάνεται επαρκώς η εξέταση εναλλακτικών τρόπων εξασφάλισης επάρκειας ισχύος, όπως οι τεχνολογίες αποθήκευσης και ανταπόκρισης στη ζήτηση.
  • Κίνδυνος διαστροφής της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει», καθώς από τη μεθοδολογία που περιγράφεται φαίνεται πως η τιμή άσκησης ενδέχεται να έχει ως αποτέλεσμα τη μετακύλιση του κόστους σε φορολογούμενους και καταναλωτές.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, έκθεση της Greenpeace έχει αποδείξει ότι τα κράτη μέλη που εφαρμόζουν μηχανισμούς ενίσχυσης της διαθεσιμότητας ισχύος τείνουν συστηματικά σε υπερβολική εκτίμηση των αναγκών του συστήματος, με αποτέλεσμα οι επιδοτήσεις να καταλήγουν να συντηρούν συμβατικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που εντείνουν την κλιματική κρίση, παρά την αποδεδειγμένη υπερεπάρκεια ισχύος σε επίπεδο ΕΕ.

Όπως έχει διαπιστωθεί από έκθεση του WWF Ελλάς για τις ελληνικές επιδοτήσεις στα ορυκτά καύσιμα, οι επιδοτήσεις μέσω του προηγούμενου συστήματος διασφάλισης ισχύος φτάνουν τα 3,8 δισεκ. ευρώ στο διάστημα 2006-2014, εκ των οποίων τα 2,9 δισεκ. ευρώ ενίσχυσαν τη λειτουργία μονάδων ορυκτών καυσίμων. Οι λιγνιτικές μονάδες έχουν λάβει περίπου 1,4 δισεκ. ευρώ, οι μονάδες φυσικού αερίου 1,35 δισεκ. ευρώ και οι μονάδες με καύσιμο μαζούτ περίπου 180.000 ευρώ.

Το κείμενο που κατατέθηκε από τις δυο οργανώσεις είναι στα αγγλικά, καθώς ο υπό διαβούλευση μηχανισμός είναι επίσης στα αγγλικά. Αξίζει να σημειωθεί ένα εξαιρετικά προβληματικό σημείο στη διαδικασία διαβούλευσης: εκτός από τον πολύ περιορισμένο χρόνο για την κατάθεση σχολίων, το email στο οποίο το υπουργείο καλεί τους ενδιαφερόμενους να αποστείλουν σχόλια δεν λειτουργεί.