Η βενζίνη είναι το τελευταίο είδος που βρίσκεται σε έλλειψη στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ακολουθεί άλλες ελλείψεις, όπως σε ανθρακικό για την παρασκευή αναψυκτικών, την εξαφάνιση ορισμένων ειδών μπίρας από τις παμπ, την έλλειψη μιλκ σέικ από τα 1.250 καταστήματα ΜcDonald’s και εντείνει τις ανησυχίες ότι δεν θα υπάρχουν αρκετές γαλοπούλες για να καλύψουν τη ζήτηση των Χριστουγέννων.

Αν και η λέξη Βrexit σπανίως αναφέρεται πλέον στο Ηνωμένο Βασίλειο (ΗΒ), ούτε καν από την αντιπολίτευση, οι Βρετανοί βιώνουν τις επιπτώσεις της αποχώρησης από την ΕΕ που είχαν «μασκαρευτεί» μέχρι σήμερα λόγω του κορωνοϊού.

Η έλλειψη οδηγών για τα φορτηγά

Ο πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον θα κριθεί από την αντιμετώπιση των ελλείψεων, οι οποίες οφείλονται κυρίως στην ανεπάρκεια οδηγών φορτηγών, επάγγελμα που ασκούσαν πολλοί ανειδίκευτοι εργάτες
από την ΕΕ. Αυτοί αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τη χώρα λόγω του Βrexit και της απόφασης του Λονδίνου να «ανακτήσει τον έλεγχο» των συνόρων και να δέχεται μόνο λίγους μορφωμένους μετανάστες. Ο Τζόνσον υποστηρίζει ότι καύσιμα υπάρχουν στα λιμάνια και στα διυλιστήρια, απλώς δεν υπάρχει ποιος να τα μεταφέρει στα βενζινάδικα. Γι’ αυτό έθεσε σε ετοιμότητα τον στρατό για να οδηγήσει βυτία με καύσιμα αν χρειαστεί και αποφάσισε να εκδώσει 5.000 προσωρινές τρίμηνες βίζες σε οδηγούς φορτηγών από την ΕΕ και 5.500 σε εργάτες εκτροφείων πουλερικών, όμως είναι πολύ αμφίβολο αν θα τους βρει.

Οι οδηγοί φορτηγών, συνήθως από την Ανατολική Ευρώπη, δεν πρόκειται να εγκαταλείψουν τις μόνιμες δουλειές που έχουν σήμερα για να πάνε για τρεις μήνες στο ΗΒ. Δεν έχουν κανέναν λόγο. Το επάγγελμά τους -το τελευταίο από τα επαγγέλματα πρώτης ανάγκης που ανέδειξε ο κορωνοϊός μετά τους κούριερ και τους υπαλλήλους σουπερμάρκετ – είναι σε έλλειψη στην ΕΕ (αν και όχι τόσο μεγάλη όσο στο ΗΒ, όπου υπολογίζεται ότι λείπουν 100.000 νταλικέρηδες, παρά το γεγονός ότι ο μισθός τους έχει αυξηθεί κατά 25%). Επίσης, το ότι πληρώνονται με το χιλιόμετρο και όχι με την ώρα, άρα δεν τους συμφέρει να χάνουν χρόνο σας τεράστιες ουρές που σχηματίζονται στο Ντόβερ λόγω του Βrexit , και η αύξηση της φορολογίας τους λόγω Βrexit καθιστούν εντελώς ασύμφορο το επάγγελμα για έναν ξένο στο ΗΒ.

Το επιχειρηματικά μοντέλο

Η Συνομοσπονδία Βρετανών Βιομηχάνων κατηγορεί την κυβέρνηση ότι προχώρησε στο Βrexit χωρίς να λάβει υπ’ όψιν της ότι το επιχειρηματικό μοντέλο στη χώρα βασιζόταν στην ευκολία πρόσληψης ξένων εργατών και χωρίς να δώσει τον χρόνο στις επιχειρήσεις να περάσουν σε άλλο επιχειρηματικό μοντέλο. Τα εκτροφεία πουλερικών, για παράδειγμα, έχουν τεράστιες ελλείψεις εργατών εδώ και μήνες, σε βαθμό που δεν μπορεί να καλυφθεί η χριστουγεννιάτικη ζήτηση για γαλοπούλες. Η αλυσίδα Νandos αναγκάστηκε να κλείσει προσωρινά ένα μέρος των καταστημάτων της τον Αύγουστο διότι διαταράχθηκε ο εφοδιασμός τους με κοτόπουλα.

Στο ΗΒ δεν υπάρχουν εργάτες πουλερικών για να αντικαταστήσουν τους 7.000 που αποχώρησαν από τη χώρα λόγω του Βrexit. Οι οδηγοί φορτηγών λιγοστεύουν καθώς ο μέσος όρος ηλικίας των βρετανών νταλικέρηδων είναι σχεδόν τα 55 χρόνια και όλο και περισσότεροι αποσύρονται από το επάγγελμα λόγω των άσχημων συνθηκών.

Στα βυτία καυσίμων η έλλειψη είναι μεγαλύτερη διότι όπως το έθεσε ένας πρώην οδηγός βυτίου, «γιατί να οδηγώ μια κινούμενη βόμβα 44.000 λίτρων εύφλεκτου υλικού ενώ μπορώ να βγάλω τα ίδια χρήματα μεταφέροντας κούτες με τσιπς στα σουπερμάρκετ;». Ως αποτέλεσμα, οι ουρές στα λίγα βενζινάδικα που διαθέτουν καύσιμα στο ΗΒ είναι τεράστιες, οι οδηγοί «πλακώνονται» μεταξύ τους σε σκηνές που παρομοιάζονται στον Τύπο με την Αγρια Δύση ή ακολουθούν τα βυτία στον δρόμο για να δουν σε ποιο βενζινάδικο θα ξεφορτώσουν.

Η απότομη αύξηση της κατανάλωσης μετά τα lockdowns έχει αναδείξει ελλείψεις σε οδηγούς φορτηγών σε ολόκληρη την ΕΕ, ιδίως στη Γερμανία και στην Πολωνία. Η διαφορά με το ΗΒ είναι ότι τα μέλη της ΕΕ έχουν μια δεξαμενή 27 κρατών για να αντλήσουν εργατικά χέρια. Στο ΗΒ, η κυβέρνηση όχι μόνο αρνείται ότι οι ελλείψεις οφείλονται στο Βrexit (τις αποδίδει αποκλειστικά στην πανδημία) αλλά και «πουλάει» τις προσωρινές τρίμηνες βίζες που θα εκδώσει ως απόδειξη ότι η χώρα μπορεί πλέον να ασκεί τη δική της μεταναστευτική πολιτική χωρίς να εξαρτάται από τις Βρυξέλλες.

«Κυβέρνηση που έχει χάσει τον έλεγχο»

Οι επικρίσεις όμως είναι πολλές, και όχι μόνο από την αντιπολίτευση. «Αυτό που βλέπουν οι Βρετανοί είναι μια κυβέρνηση που έχει χάσει τον έλεγχο. Και σε μια κυβέρνηση που εξελέγη λόγω της υπόσχεσής της ότι θα ανακτήσει τον έλεγχο, η διαπίστωση αυτή θα φέρει μεγάλε πλήγμα» έγραψαν οι φιλοκυβερνητικοί «Τimes» του Λονδίνου.

Εκτός ΗΒ, η γενική διαπίστωση είναι, όχι χωρίς μια δόση χαιρεκακίας, ότι το Λονδίνο υφίσταται τις επιπτώσεις της απόφασής του να αποχωρήσει από την τελωνειακή ένωση με την ΕΕ στην αρχή του 2021. Απόδειξη ότι στη Βόρεια Ιρλανδία, που έχει παραμείνει τελωνειακό ενωμένη με την ΕΕ, δεν παρατηρούνται ελλείψεις σε καύσιμα ούτε σε άλλα είδη, τα οποία εισέρχονται ελεύθερα από την Ιρλανδία (καθώς το «σύνορο» έχει τοποθετηθεί μεταξύ Βόρειας Ιρλανδίας και υπόλοιπου Ηνωμένου Βασιλείου). «Εργαστήκαμε πολύ σκληρά για να πείθουμε τους Βρετανούς να μην αποχωρήσουν από την ΕΕ. Αποφάσισαν διαφορετικά και ελπίζω ότι θα χειριστούν τα προβλήματα που προκύπτουν από το Βrexit» δήλωσε ο Ολαφ Σολτς, αρχηγός του Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος (SΡD), ο οποίος αναμένεται να διαδεχθεί την Ανγκελα Μερκελ στην Καγκελαρία της Γερμανίας. Ο γάλλος υπουργός Ευρωπαϊκών Υποθέσεων Κλεμάν Μπομ δήλωσε πως «καθημερινά βλέπουμε πόσο μεγάλη απάτη ήταν το Βrexit».
(Πηγή: Το Βήμα της Κυριακής)