Οργανωμένες εταιρείες επικοινωνίας και προβολής στα social media αναλαμβάνουν παραγγελίες για δουλειές που ξεκινούν από την προβολή μηνυμάτων και φτάνουν μέχρι τη δολοφονία χαρακτήρων.

Γράφει ο Κώστας Δημητράκος 

Ούτε πέντε ώρες είχαν περάσει από την έναρξη της φωτιάς στην Πεντέλη, την Τρίτη 19 Ιουλίου, όταν στο twitter είχε αρχίσει να ανεβαίνει στη λίστα με τα δημοφιλέστερα hashtags το #mitsotaki_paraitisou. Την επόμενη μέρα το κομματικό έντυπο του ΣΥΡΙΖΑ ανήρτησε στο site του με υπερηφάνεια την είδηση με τίτλο «Twitter / “Μητσοτάκη παραιτήσου” – Χιλιάδες μηνύματα για τις καταστροφικές φωτιές». Μέσα στο κείμενο ανέφερε ότι τα σχετικά μηνύματα ήταν περισσότερα από 4.000 (!). Μία ακόμα φορά είχε πάρει μπρος ένας μυστηριώδης μηχανισμός που είναι κάτι πολύ πιο οργανωμένο από αυτό που έχουμε συνηθίσει να λέμε «ο στρατός με τα τρολάκια» ή τα «tweets των 0,60».

Κι όμως. Σύμφωνα με πληροφορίες του «tomanifesto», δεν είναι μόνο οι κομματικοί μηχανισμοί που συντηρούν αυτήν την κατάσταση με την ταχύτατη δημιουργία συγκεκριμένων hashtags και την ανάλογη διασπορά μηνυμάτων στα social με συγκεκριμένο πολιτικό μήνυμα. Συγκεκριμένες και οργανωμένες εταιρείες επικοινωνίας και προβολής στα social media αναλαμβάνουν επίσης συγκεκριμένες παραγγελίες για δουλειές, που ξεκινούν από την προβολή μηνυμάτων μέχρι τη δολοφονία χαρακτήρων.

Είναι μια περίεργη διαδικασία που έχει ξεκινήσει δύο – τρία χρόνια πριν από το 2015, όταν μεταξύ των στόχων του ΣΥΡΙΖΑ συμπεριλαμβάνονταν η δημιουργία και η ανάπτυξη του «κινήματος των πλατειών» καθώς και των «Αγανακτισμένων», όπου η Αριστερά συνυπήρξε με την Ακροδεξιά, με την οποία και συγκυβέρνησε.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τουλάχιστον δύο εταιρείες, μία στο κέντρο της Αθήνας και μία με έδρα στα βόρεια προάστια, και οι οποίες έχουν ιδιαίτερη σχέση με στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ που συντόνιζαν από τότε το επικοινωνιακό παιχνίδι, αναλάμβαναν και συνεχίζουν να αναλαμβάνουν τέτοιες παραγγελίες από συγκεκριμένους πελάτες.

Πώς περιγράφεται ο τρόπος δουλειάς τους; Οι πελάτες είναι ενημερωμένοι για τις χρεώσεις στα τιμολόγια της εταιρείας, οι οποίες εξαρτώνται από τέσσερις βασικούς παράγοντες:

* Τον αριθμό των #hashtags που επιθυμεί ο πελάτης να στηθούν και να διακινηθούν.

* Το πλήθος των υπό διακίνηση μηνυμάτων εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος. Αυτό εξηγεί και το γεγονός ότι για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα το #hashtag που έχει παραγγελθεί γεμίζει αδιάκοπα με σχετικά μηνύματα και η «τροφοδοσία» του πέφτει απότομα από την ώρα που θα λήξει το χρονικό διάστημα που έχει συμφωνηθεί.

* Το πλήθος των fake accounts που ο πελάτης επιθυμεί να διακινήσουν το ή τα μηνύματά του. Πρόκειται δηλαδή για μια συνδυαστική χρέωση που προκύπτει από την απάντηση στο ερώτημα: «Πόσοι χρήστες θέλετε να διακινήσουν πόσα μηνύματα ο καθένας και για πόσες ώρες».

* Το είδος του μηνύματος, το οποίο αυξομειώνει τη δυσκολία στην ορθογραφία, στη σύνταξη και στην πιθανή απάντηση που θα χρειαστεί να δώσει ο χειριστής του fake account. Αν και σε σχεδόν όλες τις περιπτώσεις ο πελάτης έχει δώσει στην εταιρεία μαζί με το μήνυμα και λίστα με έτοιμες απαντήσεις σε πιθανά ερωτήματα που μπορεί να προκύψουν.

Ανάλογα, λοιπόν, με τις επικοινωνιακές και πολιτικές επιδιώξεις του πελάτη, καθημερινά διαμορφώνονται από την πλευρά του τα μηνύματα που θέλει να διακινήσει. Τα συντάσσει ο ίδιος ή ενημερώνει την εταιρεία από την οποία αναμένει τις προτάσεις της. Συναποφασίζεται το τελικό μήνυμα του οποίου το ύφος μπορεί να κυμαίνεται από ένα πολιτικό επιχείρημα μέχρι ένα… κράξιμο. Και έτσι δουλεύει ένας ολόκληρος μηχανισμός.

Είναι περισσότερο από σαφές ότι ο αριθμός των εταιριών για τις οποίες διαθέτουμε σχετικές πληροφορίες είναι πιθανώς μεγαλύτερος. Και ότι ουδεμία από αυτές διαφημίζουν ανοιχτά ότι πωλούν τέτοιου είδους υπηρεσίες.

Την ύπαρξη μηχανισμού που «δίνει τη μάχη στο Internet» την έχει παραδεχθεί και ο ίδιος ο Αλέξης Τσίπρας όταν το 2012 είχε δώσει συνέντευξη στον Σταύρο Θεοδωράκη και τον είχε ξεναγήσει στα γραφεία του κόμματος στην Κουμουνδούρου. Ο ίδιος ο Σταύρος Θεοδωράκης είχε κάνει τότε μια δήλωση, η οποία ουδέποτε έχει διαψευσθεί: «Στις εκλογές του 2012 είχα πάρει μια συνέντευξη από τον κ. Τσίπρα στα γραφεία στην Κουμουνδούρου και με πολύ μεγάλη χαρά μού λέει πάμε να σου δείξω τα παιδιά που δίνουν μάχη στο ίντερνετ. Και με πάει σε ένα υπόγειο της Κουμουνδούρου, που ήταν τα τρολ του ΣΥΡΙΖΑ. Δεκάδες πιτσιρικάδες που κάνανε αυτήν τη δουλειά».

Προφανώς από τότε οι δουλειές, όπως αποδεικνύει και η κατάσταση στα social, έχουν μεγαλώσει. Και τα μηχανάκια δεν σταματούν να παράγουν…