Η 25η Απριλίου ήταν μία σημαντική ημέρα για την ιστορία των social media, καθώς ο Elon Musk εξαγόρασε το Twitter έναντι 44 δισεκατομμυρίων δολαρίων επιφέροντας σημαντικές  αλλαγές σε πολλαπλά επίπεδα.

Κανείς δεν ξέρει ακόμα ποιες ακριβώς θα είναι αυτές οι αλλαγές, ούτε καν ο ίδιος ο Elon Musk, ο οποίος δήλωσε πως ακόμα δεν έχει καταλήξει σε κάποιο συγκεκριμένο πλάνο. Παρ’ όλα αυτά υπάρχουν κάποιες ενδείξεις για το πως θα κινηθεί όσον αφορά αυτές τις αλλαγές.

Η μεγαλύτερη από αυτές που θέλει να φέρει ο Elon Musk είναι και ένας από τους λόγους για τον οποίο δημιουργήθηκαν τα social media, η ελευθερία έκφρασης. Είχε διαφωνήσει αρκετές φορές στο παρελθόν με την τακτική του Twitter να «φιμώνει» κάποιους χρήστες με βάση αυτά που έλεγαν, όπως ο Donald Trump, κατανοώντας όμως και τις υποχρεώσεις της εταιρίας απέναντι στους μετόχους και τους διαφημιστές της.

Ο πρώτος στόχος για να μην υπάρχουν επιρροές επετεύχθη, ο δεύτερος όχι ακόμα, σύμφωνα όμως με tweet του επιδιώκει την κατάργηση των διαφημίσεων στην πλατφόρμα (χωρίς να έχει ειπωθεί συγκεκριμένα για όλη τη πλατφόρμα ή μόνο για το Twitter Blue). Αυτό και εφόσον βρεθεί η φόρμουλα, θα φέρει επανάσταση στο χώρο των social media, καθώς είναι το κύριο έσοδο σε όλες οι πλατφόρμες.

Όπως και να ‘χει ο Elon Musk θα πρέπει να κάνει απόσβεση τα 44 δισεκατομμύρια δολάρια και μακροπρόθεσμα να έχει κέρδος, και χωρίς διαφήμιση στην πλατφόρμα αυτό το έργο γίνεται δύσκολο. Για αρχή ίσως χρειαστεί να κάνει περικοπές στα χρήματα που δαπανώνται από την εταιρία, γιατί παρ’ ότι η πλατφόρμα είχε 5,08 δισεκατομμύρια δολάρια κέρδος το 2021 (με 37% αύξηση συγκριτικά με το 2020), είχε και 5,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε δαπάνες.

Όσον αφορά τα κέρδη, μια πρόταση που είχε κάνει ο ίδιος ήταν οι χρήστες του Twitter Blue να κάνουν μία συνδρομή των 3 δολαρίων το μήνα. Το ερώτημα τώρα είναι γιατί ένας χρήστης να δίνει αυτό το ποσό, και τι παίρνει πίσω από το Twitter. Για αυτό δεν έχει δοθεί απάντηση ακόμα, όμως στα σχέδιά του είναι το Twitter Blue να δίνει δυνατότητες που ο χρήστης δεν είχε μέχρι σήμερα στα social media. Σε κάθε περίπτωση είναι ένα μεγάλο ρίσκο γιατί αλλάζει το μοντέλο των social media, τουλάχιστον όπως το ξέραμε μέχρι σήμερα.

Αυτό πέρα από το ό,τι άλλο, αλλάζει το μοντέλο των social media ριζικά, ανοίγει το δρόμο και για την ελευθερία της έκφρασης που είναι και ο κύριος στόχος του. Προφανώς γιατί το Twitter θα αρχίσει να ζητάει από τους χρήστες του επαλήθευση των στοιχείων τους, πράγμα που σημαίνει ότι κηρύσσει τον πόλεμο στα τρολς του διαδικτύου. Εν προκειμένω στα ψεύτικα profiles τα οποία προκαλούν σοβαρά κοινωνικά και πολιτικά προβλήματα, και οι πλατφόρμες μέχρι σήμερα τα κρατούν για να αυξάνουν τα νούμερα τους διαφημιστικά.

Με την αλλαγή αυτού του μοντέλου, αυτός που θα κάνει προπαγάνδα ή θα στοχοποιεί και θα συκοφαντεί προσωπικότητες και ολόκληρες κοινωνικές ομάδες κρυπτόμενος πίσω από ψεύτικους λογαριασμούς, θα έχει πλέον ονοματεπώνυμο, όπως είναι δηλαδή και στη κανονική ζωή εκτός διαδικτύου, δημιουργώντας έτσι ένα ανάχωμα για τη Δημοκρατία απέναντι στον λαϊκισμό και τα πολιτικά άκρα.

Εν κατακλείδι, όλα αυτά και εφόσον γίνουν όντως με αυτό το τρόπο θα χρειαστούν χρόνο, είναι όμως μία θετική εξέλιξη που περιμέναμε χρόνια μιας και το μοντέλο των social media όσον αφορά τον κοινωνικό και πολιτικό τους αντίκτυπο παρουσίαζε σοβαρά προβλήματα χωρίς ουσιαστικές λύσεις.

Αναμένουμε πλέον τις επίσημες ανακοινώσεις.

*Ο Παύλος Παυλίδης είναι Σύμβουλος Επικοινωνίας και Στρατηγικής. Ακολουθήστε τον στο Twitter