Ένα πρωτοποριακό έργο για την μετατροπή της Αστυπάλαιας στο πρώτο έξυπνο και πράσινο νησί της Μεσογείου, που θα έχει ενεργειακή αυτονομία, συμφώνησαν σήμερα η Ελληνική Κυβέρνηση και ο όμιλος Volkswagen.

Το έργο περιλαμβάνει α) την σταδιακή αντικατάσταση των συμβατικών ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης οχημάτων στο νησί με ηλεκτρικά, β) την εισαγωγή καινοτόμων υπηρεσιών συγκοινωνίας και μετακίνησης, καθώς και γ) ην παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ, χωρίς αρνητικό οικολογικό αποτύπωμα, σε αντικατάσταση των σημερινών γεννητριών πετρελαίου. Η συμφωνία που υπεγράφη σήμερα από τον Υφυπουργό Εξωτερικών για την Οικονομική Διπλωματία και την Εξωστρέφεια, Κώστα Φραγκογιάννη και τον Dr. Herbert Diess, CEO του ομίλου Volkswagen, επισφραγίζει την εθνική στρατηγική της Ελληνικής κυβέρνησης για προώθηση της “πράσινης οικονομίας” και επιβεβαιώνει την ικανότητα της χώρας να προσελκύει και να υποστηρίζει καινοτόμες επενδύσεις.

Για την Ελληνική κυβέρνηση το εμβληματικό αυτό έργο αποτελεί ένα από τους κεντρικούς πυλώνες περιβαλλοντικής αντίληψης, αλλά και ένα νέο υπόδειγμα κοινωνικής συμπεριφοράς και πολιτισμού της καθημερινότητας. Το πρόγραμμα βασίζεται σε τρεις πυλώνες:

  • ηλεκτροκίνηση που περιλαμβάνει προοδευτική αντικατάσταση όλων των οχημάτων ΙΧ και ΔΧ
  • νέες υπηρεσίες μετακίνησης που αφορούν διαμοιραζόμενα ΜΜΜ και κατά παραγγελία υπηρεσίες συγκοινωνίας και
  • απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα μέσω υβριδικού συστήματος ΑΠΕ

Για την υλοποίησή του συνέβαλαν αποφασιστικά οι αρμόδιοι Υπουργοί κκ Άδωνις Γεωργιάδης, Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Νίκος Παπαθανάσης, Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κος Κωστής Χατζηδάκης, Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κος Θεόδωρος Σκυλακάκης, Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, κος Παναγιώτης Θεοδωρικάκος, Υπουργός Εσωτερικών, και οι κκ Κώστας Καραμανλής, Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και Γιάννης Κεφαλογιάννης, Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών και η κα Αλεξάνδρα Σδούκου, Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών.

Η διάρκεια του έργου έχει αρχικό σχεδιασμό υλοποίησης τα έξι χρόνια. Η Ελλάδα με αυτό το έργο δείχνει την ετοιμότητά της να γίνει διεθνής πόλος έλξης επενδύσεων που αφορούν την έξυπνη βιωσιμότητα και τον κλάδο της ηλεκτροκίνησης.

Ο Πρωθυπουργός της Ελληνικής Δημοκρατίας, Κυριάκος Μητσοτάκης, παρευρέθηκε στην τελετή και δήλωσε «Η Αστυπάλαια μπορεί και θα γίνει μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης, όχι μόνο σε εθνικό αλλά επίσης σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο. Μπορεί να δώσει το παράδειγμα για το πώς μικρές κοινότητες είναι ικανές να επωφεληθούν από την αντιμετώπιση παλιών προβλημάτων με νέες λύσεις». «Η απόφαση της Volkswagen να έρθει στην Ελλάδα για την υλοποίηση αυτού του έργου αποτελεί επίσης ψήφο εμπιστοσύνης στις αναπτυξιακές προοπτικές της Ελλάδας αλλά και στη σοβαρότητα αυτής της κυβέρνησης, στη δυνατότητά της να κάνει πράξη ένα σύνθετο έργο.
Όπως γνωρίζετε πριν από έναν μήνα η Microsoft ανακοίνωσε έργο αξίας 1 δισεκατομμυρίου για την ανάπτυξη data centers στην Αθήνα. Η Pfizer έχει αποφασίσει να εγκαταστήσει έναν από τους ψηφιακούς κόμβους της στη Θεσσαλονίκη. Μόλις χθες η μεγάλη αμερικανική εταιρεία Digital Realty ανακοίνωσε την απόκτηση της Lamda Hellix, που είναι η μεγαλύτερη διαχειρίστρια data centers στην Ελλάδα. Όλα αυτά δείχνουν μία επανατοποθέτηση της Ελλάδας, ως μίας χώρας που δεν βασίζεται μόνο στα παραδοσιακά φυσικά πλεονεκτήματά της -όπως ο τουρισμός- ή στην γεωγραφική θέση της, αλλά πραγματικά αγκαλιάζει το μέλλον. Και όταν μιλάμε για το μέλλον αναφερόμαστε στην καινοτομία και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και πιστεύω αυτό το έργο εμπεριέχει όλα αυτά τα συστατικά της στρατηγικής μας», τόνισε στην τοποθέτησή του ο Πρωθυπουργός.

Ο Υφυπουργός Εξωτερικών για την Οικονομική Διπλωματία και την Εξωστρέφεια, Κώστας Φραγκογιάννης ανέφερε για την συμφωνία αυτή:

“Σήμερα ξεκινά μια μεγάλη μέρα πρωτοπορίας για την Αστυπάλαια, τα Δωδεκάνησα, το Αιγαίο και όλη την Ελλάδα. Το πρώτο “Έξυπνο και Πράσινο Νησί” στη χώρα μας, στη Μεσόγειο σηματοδοτεί μια μεγάλη αλλαγή νοοτροπίας. Η ηλεκτροκίνηση με ολιστικό σχεδιασμό στην καθημερινότητα των κατοίκων του νησιού, σε συνδυασμό με την πρωτοπορία του διαμοιρασμού των δημόσιων οχημάτων μετακίνησης, έρχεται από ένα φουτουριστικό μέλλον και γίνεται πραγματικότητα. Η Ελλάδα σήμερα δείχνει την ετοιμότητά της να δεχθεί πρωτοπόρες, καινοτόμες και εμβληματικές επενδύσεις που οδηγούν τις κοινωνίες σε άλλο επίπεδο σύνδεσης, έξυπνης βιωσιμότητας και διαισθητικής ευχρηστίας.”  

O Dr. Herbert Diess, CEO του Volkswagen Group ανέφερε σχετικά με τη συμφωνία: «Η πολιτική, οι επιχειρήσεις και η κοινωνία έχουν ευθύνη να περιορίσουν από κοινού την κλιματική αλλαγή. Ο μακροπρόθεσμος στόχος μας είναι η κλιματικά ουδέτερη κινητικότητα για όλους. Το έργο στην Αστυπάλαια, μας επιτρέπει να διερευνήσουμε πως θα πετύχουμε αυτό το όραμα σήμερα. Η ηλεκτρική κινητικότητα και η έξυπνη κινητικότητα θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής, συμβάλλοντας παράλληλα σε ένα ουδέτερο από άνθρακα μέλλον.»

Περιγραφή του έργου

Μετά την ανακοίνωση των επίσημων μέτρων της ελληνικής κυβέρνησης για τη διάδοση των οχημάτων χαμηλών, αλλά και μηδενικών ρύπων, σήμερα παρουσιάζεται το έργο: “Smart and Sustainable Island” που για πρώτη φορά θα υλοποιηθεί σε νησί του Αιγαίου. Η Ελληνική Κυβέρνηση και η Volkswagen συνεργάζονται στην κατάρτιση ενός προγράμματος που αποτελεί φάρο καινοτομίας, προκειμένου να μετατραπεί η Αστυπάλαια σε πρότυπο για την ηλεκτροκίνηση, τις νέες υπηρεσίες μετακίνησης, και την ενεργειακή αυτονομία μέσω υβριδικού συστήματος ηλεκτροδότησης από ΑΠΕ.

Σκοπός του Μνημονίου Συνεργασίας είναι η μετατροπή ενός νησιού του Αιγαίου σε “πράσινο και βιώσιμο νησί” και η υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου μετακινήσεων με ηλεκτρικά οχήματα, εισαγωγής καινοτόμων υπηρεσιών συγκοινωνίας κατά παραγγελία, προώθησης της χρήσης ΑΠΕ και δοκιμής νέων τεχνολογιών στην αυτόνομη οδήγηση. Στο επίκεντρο του έργου βρίσκεται ένα εντελώς νέο, προηγμένο σύστημα μεταφοράς που περιλαμβάνει:

  • κίνητρα για την αλλαγή των συμβατικών ΙΧ οχημάτων με ηλεκτρικά μέσα από ένα πρόγραμμα χρηματοδότησης. Συνολικά, περίπου 1.000 ηλεκτρικά οχήματα πρόκειται να αντικαταστήσουν περίπου 1.500 οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
  • οχήματα δημόσιας χρήσης καθώς και οχήματα κοινής ωφέλειας στο νησί – αστυνομίας, ΕΚΑΒ και δημόσιου τομέα – που θα αντικατασταθούν από ηλεκτρικά με την βοήθεια του Volkswagen Group.
  • αναγκαίες εργασίες υποδομών για την υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου δικτύου φόρτισης των οχημάτων
  • υπηρεσίες κατά παραγγελία δημόσιας συγκοινωνίας, μέσω ψηφιακών εφαρμογών, που θα επιτρέψει σε κατοίκους και επισκέπτες μεγαλύτερη ελευθερία στις μετακινήσεις τους υπηρεσίες διαμοιρασμού οχημάτων, e-μοτοποδηλάτων και e-ποδηλάτων που θα μπορούν να χρησιμοποιούν οι πολίτες οποιαδήποτε ώρα της ημέρας.
  • Η Ελληνική Δημοκρατία θα εξασφαλίσει την ύπαρξη ποιοτικών οδικών υποδομών, άριστη σήμανση και επαρκή δεδομένα αναφορικά με την κυκλοφορία και τις καιρικές συνθήκες, ώστε να διασφαλίσει ασφαλή και χωρίς αποκλεισμούς μεταφορές που θα οδηγήσουν τελικά στην αυτόνομη οδήγηση.

“Η Ελλάδα ετοιμάζεται να μπει και αυτή  στην πρίζα του μέλλοντος”.

Το Εθνικό Σχέδιο Μετάβασης στην Ηλεκτροκίνηση αποτελεί έναν από τους κεντρικούς πυλώνες της περιβαλλοντικής αντίληψης της Ελληνικής κυβέρνησης για την εγκατάλειψη των ρυπογόνων καυσίμων. Ταυτόχρονα είναι ένα σχέδιο ολιστικό. Ένα σχέδιο το οποίο αφορά το Κράτος, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τις Περιφέρειες, τους Δήμους, την Αγορά, αφορά σε όλες της τις εκφάνσεις και την Κοινωνία των Πολιτών. Γι’ αυτό και συνοδεύεται από την εξαιρετικά καινοτόμο και πολύ σημαντική «Πράσινη Συμφωνία» που υπέγραψαν 19 φορείς και δύο υπουργεία στις αρχές του περασμένου Ιουνίου.

Η Ελληνική Δημοκρατία δεσμεύεται να προωθήσει την αειφόρο ανάπτυξη, την πράσινη ενέργεια και την καινοτομία ως απαραίτητες προϋποθέσεις για τη συνεχή βελτίωση των κοινωνικών, οικονομικών και περιβαλλοντικών συνθηκών στη χώρα. Σε αυτό το πλαίσιο, η κυβέρνηση έχει υιοθετήσει εθνικές στρατηγικές για τον μετριασμό και την προσαρμογή της κλιματικής αλλαγής, την απο-ανθρακοποίηση, την ενεργειακή απόδοση, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την ηλεκτροκίνηση και είναι έτοιμη να λάβει τα κατάλληλα μέτρα και να προωθήσει προγράμματα για την υποστήριξη και τη διευκόλυνση της απαραίτητης μετάβασης σε μια πράσινη οικονομία ανάπτυξης.

Η Ελληνική Δημοκρατία είναι έτοιμη να υποστηρίξει τοπικά προγράμματα και συνεργασίες που στοχεύουν να βοηθήσουν τις πόλεις και τις κοινότητες να αναπτύξουν τις τοπικές αναπτυξιακές στρατηγικές τους. Λαμβάνουμε υπόψη τις παγκόσμιες προκλήσεις και τις ευκαιρίες που προσφέρουν οι εξελίξεις στους τομείς της πράσινης ενέργειας, των ηλεκτρικών οχημάτων, των τεχνολογιών αιχμής και της μετακίνησης κατά παραγγελία.

Αστυπάλαια: Smart & Sustainable Island

Η Αστυπάλαια είναι νησί των Δωδεκανήσων, στο νότιο Αιγαίο Πέλαγος, έκτασης περίπου 100 τετραγωνικών χιλιομέτρων. Έχει πληθυσμό περίπου 1.300 κατοίκων και την επισκέπτονται κάθε χρόνο περίπου 72.000 τουρίστες. Η Αστυπάλαια διαθέτει μια πολύ περιορισμένη συγκοινωνιακή υπηρεσία με δύο λεωφορεία που λειτουργούν μόνο σε μια μικρή περιοχή του νησιού. Προς το παρόν, η ζήτηση ενέργειας καλύπτεται σχεδόν εξ ολοκλήρου από πηγές ορυκτών καυσίμων. Το νησί φιλοδοξεί να γίνει πρωτοπόρο για τον αειφόρο τουρισμό τα επόμενα χρόνια και ως εκ τούτου υποστηρίζει τη βιώσιμη κινητικότητα.

Ολόκληρη η ομιλία του πρωθυπουργού

Αυτές τις δύσκολες ώρες, στέλνουμε σήμερα ένα ιδιαίτερα αισιόδοξο μήνυμα στον κόσμο. Θυμάμαι την πρώτη μας συζήτηση με τον Herbert για το πλαίσιο αυτό του έργου. Τότε μας φαινόταν μια εξαιρετική ιδέα πραγματικά. Αλλά θα ήθελα επαινέσω τις ομάδες μας για την σκληρή δουλειά που έκαναν ώστε να φτάσουμε σε θέση σήμερα να υπογράφουμε αυτό το Μνημόνιο Συνεργασίας, με τη δέσμευση μάλιστα όλων των συμβαλλόμενων μερών να μετουσιώσουν μια σπουδαία ιδέα σε πραγματικό έργο, το οποίο πραγματικά θα αλλάξει, τολμώ να πω θα μεταμορφώσει, αυτό το όμορφο νησί, την Αστυπάλαια.

Πριν από 2.500 χρόνια, ο Ηράκλειτος έγραψε πως η αλλαγή είναι η μόνη σταθερά στην ζωή.

Ήταν γνωστός ως ο «Σκοτεινός», καθώς η αντίληψή του για τον κόσμο ήταν περίπλοκη και δυσνόητη. Μάλιστα προσπαθώντας να περιγράψει το όσα κατανοούσε ο κόσμος για την πραγματικότητα, συχνά έλεγε πως ο κόσμος κοιμάται. Για τον Ηράκλειτο, το να είσαι ξύπνιος – να είσαι σε καθεστώς εγρήγορσης – είναι συνώνυμο της αλήθειας.

Πολλοί θα μπορούσαν να ισχυριστούν πως ο κόσμος μας όντως κοιμάται σε ό,τι αφορά το θέμα της κλιματικής αλλαγής εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Μόνο τα τελευταία χρόνια, «ξυπνήσαμε» και περάσαμε σε μια κατάσταση εγρήγορσης που μας ώθησε στο να αναλάβουμε δράση και να αντιμετωπίσουμε τη μεγαλύτερη πρόκληση της γενιάς μας. Αλλά – όπως μας δίδαξε ο Ηράκλειτος – η αλλαγή θα πρέπει να είναι αδιάκοπη και συνεχής.

Κάποιες φορές ξεκινά με μικρά βήματα, αλλά σε βάθος χρόνου μπορεί να μετουσιωθεί σε πραγματική μεταμόρφωση. Αυτό ισχύει απόλυτα στο θέμα της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής.

Σε ό,τι αφορά το σημερινό έργο, θεωρώ πως ξεκινάει ένα μεγάλο ταξίδι που θα μεταμορφώσει αυτό το όμορφο νησί σε ένα μοντέλο έξυπνης και πράσινης διαβίωσης. Ένα μικρό βήμα, το οποίο πιστεύω θα έχει τεράστιες επιπτώσεις για όλους.

Όταν σκεφτόμαστε τα ελληνικά νησιά, η καινοτομία δεν είναι η πρώτη σκέψη που έρχεται στο μυαλό μας. Ασυναίσθητα το μυαλό μας τρέχει σε εικόνες φυσικής ομορφιάς, μαγευτικές παραλίες, μοναδική αρχιτεκτονική, τοπικά ήθη και έθιμα. Αν και παρατήρησα – στο βίντεο που προβλήθηκε για την Αστυπάλαια – υπήρχαν και εικόνες με αρκετούς ανεμόμυλους. Αυτό που θεωρούμε σήμερα μέρος της πολιτιστικής κληρονομιάς, πριν από αιώνες συνιστούσε καινοτομία.

Και, φυσικά, για όσους ζουν στην Αστυπάλαια όλον τον χρόνο, αγαπητέ Δήμαρχε, εσείς γνωρίζετε τις δυσκολίες της καθημερινότητας, ιδίως κατά την διάρκεια του χειμώνα, είναι ένα νησί 100 τετραγωνικών χιλιομέτρων, παρά το μέγεθος του, τα μέσα μεταφοράς είναι περιορισμένα. Έχει μόνο 2 λεωφορεία που ακολουθούν συγκεκριμένες διαδρομές, που δεν συμπεριλαμβάνουν το βόρειο και νότιο κομμάτι του νησιού. Επομένως, οι κάτοικοι αυτών των τμημάτων του νησιού, είναι αντιμέτωποι με αυτή την… κακή τους τύχη!

Ο πληθυσμός του νησιού ανέρχεται στους 1.300 κατοίκους. Ωστόσο, το νησί υποδέχεται περισσότερους από 70.000 τουρίστες και μάλιστα στοχεύει να υποδεχτεί σαφώς περισσότερους.

Είναι ξεκάθαρο λοιπόν. Όταν με τον Herbert σκεφτόμασταν ποιο θα μπορούσε να είναι το νησί που θα χρησιμοποιηθεί ως «εργαστήριο» για να αποδείξουμε την επίδραση που μπορεί να έχει η έξυπνη και πράσινη κινητικότητα και τεχνολογία, η Αστυπάλαια ήταν μία αυτονόητη επιλογή.

Μιλήσατε εκτενώς για τη φύση του έργου. Θα ήθελα να επισημάνω τους 3+1 σημαντικούς πυλώνες.

Ο πρώτος είναι η έξυπνη κινητικότητα. Τα συμβατικά λεωφορεία θα αντικατασταθούν από ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία θα λειτουργούν όπως χρειάζεται, δηλαδή με ευελιξία και σε όλη την περιφέρεια του νησιού. Θα συνδυάζουν και νέες, έξυπνες υπηρεσίες: Διαμοιραζόμενη μεταφορά, οχήματα κατά παραγγελία και την υπηρεσία της μικρο-κινητικότητας. Αυτό σημαίνει πως δεν χρειάζεται όλοι μας να διαθέτουμε όχημα. Μπορούμε να μοιραζόμαστε οχήματα. Αυτό σημαίνει πως μπορεί να περιοριστεί και ο αριθμός των οχημάτων που κυκλοφορούν στο νησί. Όπως είπε ο Herbert μάλιστα, μπορεί ο αριθμός να μειωθεί κατά το ένα τρίτο.

Ο δεύτερος πυλώνας -που είναι και ο πιο ριζοσπαστικός- είναι το σχέδιο αντικατάστασης όλων των συμβατικών οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης με ηλεκτρικά. Τόσο τα ιδιωτικά όσο και τα δημόσια. Θα μας χρειαστούν περίπου 1.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ενώ θα διαμορφωθεί και ένα πλαίσιο πολύ ελκυστικών κινήτρων, για να ενθαρρύνουμε τους πολίτες της Αστυπάλαιας να κάνουν τη μετάβαση αυτή.

Ο τρίτος πυλώνας είναι η δημιουργία των απαραίτητων υποδομών. Η έξυπνη κινητικότητα δεν σημαίνει απλά αντικατάσταση των συμβατικών οχημάτων με έξυπνα οχήματα. Απαιτείται και το λογισμικό για την διασύνδεση και απαιτούνται φυσικά οι σταθμοί φόρτισης. Ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να διασφαλιστεί πως η ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται προέρχεται από Ανανεώσιμες Πηγές. Και εδώ έγκειται το κομμάτι της δικής μας δέσμευσης, να διασφαλίσουμε ότι η πράσινη ενέργεια θα είναι διαθέσιμη σε αφθονία για να τροφοδοτήσει την ηλεκτροκίνηση του μέλλοντος.

Και πίσω από όλα αυτά, υπάρχει και το πρόγραμμα αυτόνομης οδήγησης. Θα πρέπει να δοκιμάσουμε νέα συστήματα σε ένα σχετικά ελεγχόμενο περιβάλλον – όχι τόσο μεγάλο αλλά ούτε και μικρό. Ο κόσμος κινείται πολύ γρήγορα προς την ημιαυτόνομη και εν τέλει την αυτόνομη οδήγηση κι αυτό θα γίνει πραγματικότητα και στην Ελλάδα.

Αγαπητέ Herbert, αυτή είναι μία συνεργασία ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση -όλους τους Υπουργούς που έχουν συνεργαστεί- στον Δήμο της Αστυπάλαιας, διότι αγαπητέ Δήμαρχε εσείς θα είστε οι πρώτοι ωφελούμενοι, όχι μόνον με την έννοια ότι η ζωή σας θα γίνει καλύτερη αλλά και με την δημοσιότητα που θα λάβει το νησί, καθότι πρόκειται για έργο με μεγάλη προβολή.

Θα ήθελα να ευχαριστήσω ιδιαίτερα τον Υπουργό κ. Φραγκογιάννη, ο οποίος προετοίμασε αυτό το project, αλλά και όλους τους άλλους Υπουργούς που συνεργάστηκαν πολύ στενά ώστε να γίνει πραγματικότητα.

Θα αναφερθώ εν συντομία στη σημασία αυτού του έργου για την ανάδειξη της ελκυστικότητας της Ελλάδας ως επενδυτικού προορισμού. Η απόφαση της Volkswagen να έρθει στην Ελλάδα για την υλοποίηση αυτού του έργου αποτελεί επίσης ψήφο εμπιστοσύνης στις αναπτυξιακές προοπτικές της Ελλάδας αλλά και στη σοβαρότητα αυτής της κυβέρνησης, στη δυνατότητά της να κάνει πράξη ένα σύνθετο έργο.

Όπως γνωρίζετε πριν από έναν μήνα η Microsoft ανακοίνωσε έργο αξίας 1 δισεκατομμυρίου για την ανάπτυξη data centers στην Αθήνα. Η Pfizer έχει αποφασίσει να εγκαταστήσει έναν από τους ψηφιακούς κόμβους της στη Θεσσαλονίκη. Μόλις χθες η μεγάλη αμερικανική εταιρεία Digital Realty ανακοίνωσε την απόκτηση της Lamda Hellix, που είναι η μεγαλύτερη διαχειρίστρια data centers στην Ελλάδα.

Όλα αυτά δείχνουν μία επανατοποθέτηση της Ελλάδας, ως μίας χώρας που δεν βασίζεται μόνο στα παραδοσιακά φυσικά πλεονεκτήματά της -όπως ο τουρισμός- ή στην γεωγραφική θέση της, αλλά πραγματικά αγκαλιάζει το μέλλον. Και όταν μιλάμε για το μέλλον αναφερόμαστε στην καινοτομία και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και πιστεύω αυτό το έργο εμπεριέχει όλα αυτά τα συστατικά της στρατηγικής μας.

Κλείνοντας να πω ότι θέλουμε να διασφαλίσουμε πως αυτή η στρατηγική παρέχει ευκαιρίες που κατανέμονται δίκαια σε ολόκληρη τη χώρα. Δεν αφορά μόνο την Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη, αφορά επίσης μεσαίου μεγέθους ελληνικές πόλεις που είναι αυτή τη στιγμή κέντρα καινοτομίας, αλλά και τα νησιά μας, τα πιο μικρά νησιά.

Η Αστυπάλαια μπορεί και θα γίνει μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης, όχι μόνο σε εθνικό αλλά επίσης σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο. Μπορεί να δώσει το παράδειγμα για το πώς μικρές κοινότητες είναι ικανές να επωφεληθούν από την αντιμετώπιση παλιών προβλημάτων με νέες λύσεις. Και φυσικά μόλις πετύχει αυτό που θα δοκιμάσουμε στην Αστυπάλαια -και θα πετύχει- είμαι σίγουρος Herbert ότι μπορεί να εφαρμοστεί σε μεγαλύτερη κλίμακα σε άλλες περιοχές.

Άρα είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι θα είμαστε περήφανοι για αυτά που θα πετύχουμε. Στην Αστυπάλαια θα μπορέσουμε να έχουμε μία εικόνα του μέλλοντος.

Σας ευχαριστώ πολύ όλους και πάλι. Herbert ευελπιστώ να σε δω στην Αστυπάλαια μετά το πέρας της περιπέτειας με τον κορονοϊό. Αγαπητέ Δήμαρχε σας παρακαλώ μεταφέρετε τους χαιρετισμούς μου σε όλους τους κατοίκους της Αστυπάλαιας και ελπίζω ότι θα μπορέσω να σας επισκεφτώ σύντομα, ώστε να μιλήσουμε περισσότερο για αυτό το έργο επί τόπου.