Την περασμένη Δευτέρα ο Κυριάκος Μητσοτάκης ζήτησε δημοσίως συγγνώμη για την ταλαιπωρία των Αθηναίων από την απεργία λίγων εργαζομένων του μετρό που παρέλυσε την κυκλοφορία στην πόλη. Ταυτόχρονα, απευθύνοντας μήνυμα ότι η κυβέρνηση δεν προτίθεται να πατήσει φρένο στις μεταρρυθμίσεις, προανήγγειλε την κατάθεση νομοθετικής πρωτοβουλίας που θα ρυθμίζει το θέμα των απεργιών στα μέσα μεταφοράς, αλλά και των διαδηλώσεων στην Αθήνα, ώστε «οι λίγοι να μην ταλαιπωρούν τους πολλούς». Οι βασικοί άξονες της πρωτοβουλίας θα παρουσιαστούν στην αυριανή συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου και περιλαμβάνουν, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», τον ορισμό υπευθύνου συνάθροισης, ο οποίος θα έχει αστικές και ποινικές ευθύνες, αλλά και τη δυνατότητα διάλυσης της συγκέντρωσης με δικαστική παρέμβαση.

Το νομοσχέδιο, το οποίο αναμένεται να τεθεί σε διαβούλευση μέσα στις γιορτές και το μεγαλύτερο μέρος του οποίου έχει ήδη προετοιμαστεί από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, προβλέπει, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, την προαναγγελία μιας συγκέντρωσης τουλάχιστον 48 ώρες πριν από την πραγματοποίησή της, ενώ τα βασικά του σημεία «πατούν» πάνω στη νομοθετική πρόταση που είχε παρουσιάσει ο Γιώργος Καμίνης ως δήμαρχος Αθηναίων το 2012 με βασική φιλοσοφία ότι οι συμμετέχοντες σε μια δημόσια συγκέντρωση δεν έχουν μόνο δικαιώματα, αλλά και υποχρεώσεις για την ειρηνική διεξαγωγή της και τη μη διατάραξη της κοινωνικοοικονομικής ζωής της πόλης.

Στην πρόταση που είχε καταθέσει τότε ο κ. Καμίνης, υπογραμμιζόταν ότι έπρεπε να συγκεραστεί το δικαίωμα του συνέρχεσθαι σε δημόσιο και υπαίθριο χώρο, χωρίς να αναστέλλεται και μάλιστα επί μακρόν η ζωή της Αθήνας ως διοικητικού κέντρου της χώρας και ως κέντρου εμπορικής δραστηριότητας. Και τούτο, «προκειμένου οι υπαίθριες συναθροίσεις στο κέντρο της πόλης να κατακτήσουν και πάλι τη θέση που άλλοτε είχαν στη συνείδηση των Αθηναίων ως κορυφαία εκδήλωση της εγρήγορσης πολιτών και όχι ως συνώνυμο της ερήμωσης, της βίας και της καταστροφής», αναφερόταν στην αιτιολογική έκθεση εκείνης της πρότασης, η οποία είχε συνταχθεί από νομοπαρασκευαστική επιτροπή που είχε συστήσει ο κ. Καμίνης υπό τον Μιχάλη Βροντάκη με τη συμμετοχή του Νίκου Αλιβιζάτου και του Αντώνη Μανιτάκη και των Γιάννη Κτιστάκι και Αθανάσιου Τσιούρα.

Η πρόταση της κυβέρνησης, η οποία θα τεθεί άμεσα σε διαβούλευση και αναμένεται να είναι το πρώτο νομοσχέδιο που θα ψηφιστεί το 2020, προβλέπει ακόμα τον ορισμό «υπευθύνου συνάθροισης», αλλά και ειδικού εντεταλμένου της Αστυνομίας στον οποίο θα απευθύνεται. Ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η πρόβλεψη για «αναλογική κατάληψη δημοσίου χώρου», ώστε αυτή να μην είναι δυσανάλογη ούτε με το μέγεθος της διαδήλωσης, ούτε, όμως, με τα σημεία από τα οποία θα περάσει, αλλά και τις συνθήκες τη συγκεκριμένη μέρα (όπως για παράδειγμα, μέρα κατά την οποία βρίσκεται κάποιος επίσημος στην πρωτεύουσα, γεγονός το οποίο ήδη δυσκολεύει το κυκλοφοριακό και την καθημερινότητα του πολίτη). Σημειώνεται ότι στην πρόταση Καμίνη προβλέπονταν αντίστοιχοι περιορισμοί αν πιθανολογείται ότι μια συνάθροιση θα διατάρασσε δυσανάλογα τη ζωή στη συγκεκριμένη περιοχή.

Προβλέπεται ακόμη η δυνατότητα διάλυσης της συγκέντρωσης με δικαστική παρέμβαση, αλλά και η ενημέρωση του κοινού πριν και κατά τη διάρκεια της συγκέντρωσης. Το τελευταίο αφορά μια εφαρμογή τύπου «112» που θα ενημερώνει για την κίνηση στους δρόμους και θα δίνει οδηγίες στους πολίτες ποια σημεία να αποφεύγουν. Τέλος, προβλέπονται αστικές και ποινικές ευθύνες για τον υπεύθυνο της συνάθροισης.

Προσωπικό ασφαλείας

Στο ίδιο νομοσχέδιο αναμένεται να προστεθεί ρύθμιση –όπως όλα δείχνουν του υπουργείου Μεταφορών– η οποία, όπως προανήγγειλε ο πρωθυπουργός, θα αφορά τις απεργίες στα μέσα μεταφοράς. Η ρύθμιση θα προβλέπει τη διατήρηση προσωπικού ασφαλείας στα μέσα μεταφοράς κατά τις ώρες αιχμής σε οποιασδήποτε μορφής διακοπή της λειτουργίας, στα πρότυπα αντίστοιχης διάταξης που προβλέπεται στον ΟΣΕ.

Ο κ. Μητσοτάκης είναι πεπεισμένος ότι η κοινωνία είναι ώριμη να δεχθεί τέτοιες μεταρρυθμίσεις και αλλαγές που έμοιαζαν αδιανόητες πριν από μερικά χρόνια, γι’ αυτό και χρησιμοποιεί συχνά στους συνομιλητές του ως παράδειγμα την καθολική εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου.

«Ελεγαν ότι αυτά δεν γίνονται στην Ελλάδα, ότι είμαστε μια κάπως ειδική περίπτωση. Γίνονται. Με σχέδιο και πολιτική βούληση» σημειώνει χαρακτηριστικά για αυτονόητες παρεμβάσεις βελτίωσης της καθημερινότητας του πολίτη που έπρεπε να είχαν εφαρμοστεί εδώ και χρόνια. Κι αυτό διότι εδραία πεποίθηση του πρωθυπουργού, η οποία επιβεβαιώνεται από όλες τις μετρήσεις, είναι ότι οι ενέργειες αυτές έχουν την ευρεία αποδοχή της κοινωνίας και μάλιστα σε ένα ευρύ φάσμα ψηφοφόρων που υπερβαίνουν το σώμα των υποστηρικτών της Ν.Δ. και αγγίζουν πλειοψηφικά και τη δεξαμενή κεντρώων και κεντροαριστερών ψηφοφόρων.

Η τελευταία μέτρηση της Pulse είναι ενδεικτική: το 52% των πολιτών εγκρίνει τις ενέργειες της κυβέρνησης στον τομέα της καθημερινότητας, καθώς και στον τομέα της ασφάλειας (54%). Εξ αυτών μάλιστα, εκτός από τους ψηφοφόρους της Ν.Δ., ευρύτατο είναι το ποσοστό των ψηφοφόρων του ΚΙΝΑΛ που εγκρίνει τις παρεμβάσεις της κυβέρνησης.