Στην Ευρώπη, τα δυστυχήματα στις ισόπεδες διαβάσεις αντιπροσωπεύουν το 26% όλων των σημαντικών σιδηροδρομικών ατυχημάτων και αντιπροσωπεύουν το 1% των θανάτων από τροχαία συμβάντα, έναντι 28% των θανάτων από σιδηροδρομικά συμβάντα, σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Σιδηροδρόμων (UIC).

Ακόμη, στην Ευρώπη το 2017 σημειώθηκαν 439 συγκρούσεις σε ισόπεδες διαβάσεις (το 75% με Ι.Χ.), που αποτελούν το 25% των σημαντικών σιδηροδρομικών συμβάντων, με 282 θανάτους και 240 σοβαρούς τραυματισμούς, που αντιπροσωπεύουν το 29% όλων των θανάτων και το 32% των σοβαρών τραυματισμών στους σιδηροδρόμους.

Το 2018, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, τα φορτηγά συμμετείχαν στο 23% των συγκρούσεων σε ισόπεδες διαβάσεις στις ΗΠΑ, αντιπροσωπεύοντας το 7,7% των θανάτων και το 19,8% των τραυματισμών σε σιδηροδρομικά συμβάντα.

Αύριο, 6 Ιουνίου Διεθνής Ημέρα Ευαισθητοποίησης για την Ασφάλεια στις Ισόπεδες Διαβάσεις (ILCAD), η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. και το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (ΙΟΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» ενώνουν τις δυνάμεις τους, υλοποιώντας για την Ελλάδα τη φετινή Εκστρατεία Ενημέρωσης για θέματα ασφαλούς διέλευσης των ισόπεδων σιδηροδρομικών διαβάσεων.

Με το μήνυμα, φέτος, “Το πιο σημαντικό STOP της ημέρας!” να απευθύνεται κυρίως σε όλους τους επαγγελματίες οδηγούς που βιάζονται να φτάσουν από το σημείο Α στο σημείο Β. Μια σύντομη στάση είναι πάντα προτιμότερη από ένα σοβαρό τροχαίο όπου υπάρχει η πιθανότητα να χαθούν ανθρώπινες ζωές.

Όπως αναφέρεται σε κοινή ανακοίνωση των ΙΟΑΣ, ΡΑΣ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ, οι ισόπεδες σιδηροδρομικές διαβάσεις (υπάρχουν περίπου 500.000 ισόπεδες διαβάσεις τρένων στον κόσμο, 205.000 στις ΗΠΑ, περίπου 34.000 στον Καναδά και 120.000 στην Ευρώπη) συνιστούν έναν ασφαλή τρόπο για τους οδηγούς, τους πεζούς και τους δικυκλιστές που επιχειρούν να διασχίσουν τη σιδηροδρομική γραμμή, εφόσον τηρούνται ορισμένοι βασικοί κανόνες. Όταν οι κανόνες ασφαλείας δεν τηρούνται, οι χρήστες θέτουν σε κίνδυνο όχι μόνο τον εαυτό τους αλλά και τους υπόλοιπους χρήστες του σιδηροδρόμου.

Στην ΕΕ το 98% των συγκρούσεων με οχήματα σε ισόπεδες διαβάσεις προκαλούνται από τη μη συμμόρφωση των οδηγών με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, είτε εκούσια είτε ακούσια. Τα οδηγικά λάθη μπορεί να οφείλονται σε άγχος, κόπωση, απροσεξία, χρήση σκευασμάτων φαρμακευτικής αγωγής ή άλλων ουσιών, υπερβολική ταχύτητα, καθώς και σε ακατάλληλη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών (GPS, κινητού τηλεφώνου κλπ.). Για όσους οδηγούν μεγάλα, υπερμεγέθη και βαρέα οχήματα, οι τροχαίες συγκρούσεις ενδέχεται να οφείλονται και σε έλλειψη σωστής κατάρτισης ή επαρκούς πληροφόρησης σχετικά με τους πιθανούς κινδύνους και τις συνέπειες μιας σύγκρουσης με αμαξοστοιχίες σε ισόπεδες διαβάσεις.

Με βάση την υπάρχουσα εμπειρία, σε ορισμένες περιπτώσεις οι τροχαίες συγκρούσεις όπου εμπλέκονται βαρέα ή μεγάλα οχήματα ενδέχεται να προκαλέσουν σοβαρούς ή θανατηφόρους τραυματισμούς στους οδηγούς και τους επιβάτες. Τέτοιου είδους συγκρούσεις μπορούν επίσης να έχουν σοβαρές ή θανατηφόρες συνέπειες για το προσωπικό των σιδηροδρόμων και τους επιβάτες που ταξιδεύουν με τα τρένα. Όταν τα επικίνδυνα εμπορεύματα μεταφέρονται με τρένο ή φορτηγό, οι συνέπειες των συγκρούσεων ενδέχεται να είναι ακόμη πιο δραματικές: πυρκαγιά, εκρήξεις ή ρύπανση, με πιθανό πολλές φορές σοβαρό ζημιογόνο αντίκτυπο και στους κατοίκους των περιοχών κοντά σε ισόπεδες διαβάσεις.

Γι΄ αυτό, όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση, οι οδηγοί μεγάλων ή βαρέων οχημάτων είναι απαραίτητο να λαμβάνουν ειδική εκπαίδευση και να γνωρίζουν τα τεχνικά χαρακτηριστικά τόσο των τρένων όσο και των άλλων οχημάτων, την απόσταση πέδησης κάθε οχήματος και τις πιθανές δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίσουν στις ισόπεδες διαβάσεις. Μια σειρά ερευνών βρίσκεται σε εξέλιξη με στόχο την ανάπτυξη τεχνολογικών καινοτομιών προκειμένου να βοηθήσουν τους οδηγούς να διασχίζουν με ασφάλεια τις ισόπεδες διαβάσεις, όπως π.χ. εντοπισμός των διαβάσεων στο GPS, διάλογος μεταξύ οδικών και σιδηροδρομικών υποδομών, διάλογος μεταξύ οχημάτων, καλύτερη ενημέρωση των χρηστών, κ.λπ.

Πάντως και φέτος, οι διοργανωτές της εκστρατείας της ILCAD 2019 στοχεύοντας στην ευαισθητοποίηση σχετικά με τον κίνδυνο συγκρούσεων οχημάτων στις ισόπεδες διαβάσεις δημιούργησαν εξαιρετικά εύστοχα μηνύματα, πόστερ, ειδικά φυλλάδια για τις αντίστοιχες επαγγελματικές ομάδες (οδηγούς λεωφορείων, ταξί και φορτηγών), καθώς και οπτικοακουστικό υλικό. Το επικοινωνιακό αυτό υλικό αναπτύχθηκε έχοντας υπόψη κυρίως τους επαγγελματίες οδηγούς, αλλά είναι πάντα χρήσιμο ως υπενθύμιση και σε όλους τους άλλους χρήστες των ισόπεδων διαβάσεων των τρένων.

Η πρωτοβουλία για τη Διεθνή Ημέρα Ευαισθητοποίησης για τις Ισόπεδες Διαβάσεις (ILCAD) συντονίζεται από τη Διεθνή Ένωση Σιδηροδρόμων (UIC) από το 2009 με την υποστήριξη της Παγκόσμιας Κοινότητας των Σιδηροδρόμων (CER, ΕΙΜ), καθώς και Οργανισμών όπως το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), το Operation Lifesaver, το LDz και άλλους Οργανισμούς Οδικής Ασφάλειας, προκειμένου να κάνουν τους χρήστες του δρόμου να έχουν επίγνωση των κινδύνων σε ισόπεδες σιδηροδρομικές διαβάσεις.

Το ΙΟΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ συμμετέχουν στη Διεθνή Ημέρα Ευαισθητοποίησης για τις Ισόπεδες Διαβάσεις (ILCAD) από το 2009. Φέτος συμμετέχει για πρώτη φορά και η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την καμπάνια και τη λίστα των χωρών που συμμετέχουν, επισκεφθείτε τον επίσημο διαδικτυακό τόπο της ILCAD:

color=”#0000FF” size=”3″ face=”Verdana”>http://www.ilcad.org/ILCAD-2019-519.html