Ανοδική πορεία καταγράφει φέτος το ηλεκτρονικό εμπόριο, από τη συνεχή αύξηση των νέων χρηστών σε όλο και περισσότερες κατηγορίες εμπορίου αλλά και υπηρεσιών. Δράσεις, όπως η εκπαίδευση του καταναλωτικού κοινού, των νέων ηλεκτρονικών καταστημάτων, αλλά και των υπαρχόντων ηλεκτρονικών καταστημάτων σε καινοτόμες πρακτικές, οι οποίες θα μπορέσουν να τα ενισχύσουν ακόμα περισσότερο τη λειτουργία τους, είναι εκείνες που θα βοηθήσουν να χτιστεί ένα υγιές οικοσύστημα.

Η Δρ. Κατερίνα Φραϊδάκη, Πρόεδρος ΔΣ του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου-GRECA, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, τονίζει ότι το 2020 αποτέλεσε μια χρονιά ορόσημο για το ηλεκτρονικό εμπόριο. Οι ρυθμοί στους οποίους έπρεπε να κινηθεί όλη η αλυσίδα του ηλεκτρονικού “επιχειρείν” ήταν ταχείς.

Κάνοντας μια ανασκόπηση, ξεκινώντας από τον Ιανουάριο του 2020 ως και σήμερα, σημειώνει ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο ξεκίνησε το 2020 με μια αύξηση της τάξεως του 30% στις πωλήσεις. Τον Μάρτιο του 2020, με την έναρξη του πρώτου lockdown, ο GRECA ξεκίνησε ταυτόχρονα τις επαναλαμβανόμενες έρευνες για να χαρτογραφήσει την αγορά. «Παρατηρήσαμε την πρώτη μεγάλη αύξηση της τάξεως του 134% την 15η εβδομάδα του έτους ενώ η αύξηση συνεχίστηκε φτάνοντας ως και το 171% την 17η εβδομάδα του έτους» αναφέρει η κ. Φραϊδάκη και συμπληρώνει ότι καθ’ όλη τη διάρκεια του 2020 η πορεία του ηλεκτρονικού εμπορίου ήταν ανοδική και μάλιστα με πολύ υψηλά ποσοστά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η black week, όπου σε συνδυασμό με το lockdown εκείνης της περιόδου οδήγησε τον τζίρο σε μια αύξηση σε σχέση με τη ίδια περίοδο πέρυσι κοντά στο 75%. «Ποιο είναι όμως το μεγάλο στοίχημα που έχουν να αντιμετωπίσουν όλα τα μέρη της αλυσίδας του ηλεκτρονικού “επιχειρείν”; Είναι η δυνατότητα είτε να ενισχύσουν, είτε να κερδίσουν την εμπιστοσύνη του καταναλωτή» τονίζει η κ. Φραϊδάκη.

Έρευνα

Η έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Επιχειρείν-ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (2020) δείχνει ότι ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες για την επιλογή αγοράς από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα είναι η εμπιστοσύνη (πάνω από 75% των καταναλωτών ορίζουν τον παράγοντα «εμπιστοσύνη» στις 2 πρώτες θέσεις). Επίσης, η έρευνα αποδεικνύει ότι αυτή τη στιγμή συναντάμε δύο μεγάλες κατηγορίες καταναλωτών: από την μια πλευρά είναι οι καταναλωτές που είχαν αγοράσει πριν την έναρξη του κορωνοϊού και την επίδραση των lockdowns, οι οποίοι θεωρούνται ώριμοι καταναλωτές, γνωρίζουν τα σημεία στα οποία πρέπει να επικεντρωθούν πριν πραγματοποιήσουν μια αγορά και επιζητούν να διατηρήσουν ή να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη τους στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν καταναλωτές οι οποίοι ξεκίνησαν να αγοράζουν από e-shops λόγω της ύπαρξης των lockdowns, πρόκειται για μια ομάδα καταναλωτών οι οποίοι αυτή τη στιγμή χτίζουν την εμπιστοσύνη τους. Και στις δυο κατηγορίες, είναι σημαντικό να μπορούν να αναδειχθούν οι καλές πρακτικές και να μπορεί ο καταναλωτής να τις αναγνωρίσει.

Αξιολόγηση επιχειρήσεων

Στον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου-GR.EC.A σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Επιχειρείν-ELTRUN, του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, έχει αναπτυχθεί το GRECA Trustmark, μια αξιολόγηση 122 κριτηρίων, με βασικό στόχο να αποτελεί «τα μάτια του καταναλωτή». Ως αυτή τη στιγμή έχουν αξιολογηθεί πάνω από 300 ελληνικά καταστήματα και βρίσκονται επιπλέον 100 στην διαδικασία αξιολόγησης. Τα καταστήματα καλούνται να κάνουν αίτηση στο Σύνδεσμο για να προχωρήσουν στη διαδικασία αξιολόγησης. Η ως τώρα πορεία των δεδομένων δείχνει την σημαντική επίδραση που έχει το σήμα αξιοπιστίας στις αγορές των καταναλωτών σε όποια από τις δυο κατηγορίες και αν ανήκουν.