Νομοσχέδιο-τομή του υπουργείου Παιδείας κατατέθηκε την Πέμπτη στη Βουλή με στόχο την προστασία της μαθητικής κοινότητας και τη δημιουργία ασφαλούς εκπαιδευτικού περιβάλλοντος. Μεταξύ άλλων προβλέπει διπλασιασμό ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών, ενίσχυση των φορέων υποστήριξης, επιμορφώσεις εκπαιδευτικών και εισαγωγή σχετικών θεματικών στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων

 

Γράφει ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ

 

Νομοσχέδιο-τομή για τη σχολική βία και τον εκφοβισμό κατέθεσε η κυβέρνηση στη Βουλή. Οπως τονίζουν κυβερνητικές πηγές, πλέον επιχειρείται μία συστηματική προσπάθεια του υπουργείου Παιδείας για την πρόληψη και την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού και της βίας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει μέτρα, όπως ο διπλασιασμός ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών, η ενίσχυση των υποστηρικτικών φορέων όπως τα ΚΕΔΑΣΥ, οι επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, η εισαγωγή σχετικών θεματικών στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων (σεξουαλική αγωγή, σεβασμός στη διαφορετικότητα κ.λπ.), ο εμπλουτισμός των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών κ.ά.

Το νέο νομοσχέδιο συμπληρώνει τις παραπάνω δράσεις, ενώ ταυτόχρονα «αποτελεί πολυεπίπεδη, οργανωμένη και εξειδικευμένη απάντηση του ΥΠΑΙΘ σε φαινόμενα ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού», όπως αναφέρει το υπουργείο. Σκοπός, άλλωστε, του προγράμματος είναι η πρόληψη, η εκπαιδευτική προσέγγιση, η αντιμετώπιση και προστασία παιδιών και εφήβων από κάθε μορφή βίας και σχολικού εκφοβισμού και η δημιουργία ασφαλών, ενταξιακών σχολικών και εκπαιδευτικών περιβαλλόντων, ικανών να προάγουν την αρμονική ψυχοκοινωνική ανάπτυξη και πρόοδο όλων των μαθητών/τριών και εκπαιδευμένων. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα, δηλαδή σε στελέχη εκπαίδευσης, εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς.

 

Τα σημεία αιχμής

Πιο συγκεκριμένα, στο Πρόγραμμα «Ζούμε Αρμονικά Μαζί – Σπάμε τη Σιωπή» περιλαμβάνονται τα εξής:

Α. Νέες δομές για την αντιμετώπιση της σχολικής βίας, σε κεντρικό επίπεδο, σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και σχολικής μονάδας.

    • Σε κεντρικό επίπεδο, επιτροπή εμπειρογνωμόνων που έχει την ευθύνη για την εποπτεία και την επιμέλεια του προγράμματος, καθώς και τη συναγωγή σχετικών συμπερασμάτων.
    • Σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, τετραμελείς Ομάδες Δράσης, αποτελούμενες από τον διευθυντή εκπαίδευσης, έναν σύμβουλο εκπαίδευσης, ψυχολόγο και κοινωνικό λειτουργό.
    • Σε επίπεδο σχολικής μονάδας, ο διευθυντής μαζί με έναν εκπαιδευτικό που ορίζεται από εκείνον (στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση) ή τον σύμβουλο σχολικής ζωής (στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση) θα είναι υπεύθυνοι Αντιμετώπισης της Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού.

Β. Συστηματικές επιμορφώσεις εκπαιδευτικών.

    • Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) θα αναπτύξει στοχευμένο επιμορφωτικό υλικό για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Αμεσος στόχος είναι η επιμόρφωση των Ομάδων Δράσης των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και των υπεύθυνων Αντιμετώπισης της Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού των σχολικών μονάδων μέσα στο πρώτο έτος λειτουργίας του προγράμματος.
    • Ηδη διενεργούνται επιμορφώσεις για θέματα διαχείρισης σχολικής βίας, όπως για παράδειγμα τον Σεπτέμβριο του 2022, σε 202 στελέχη εκπαίδευσης.

Γ. Πλατφόρμα για αναφορές περιστατικών ενδοσχολικής βίας.

    • Το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων (ΙΤΥΕ) ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ την αναπτύσσει σε συνεργασία με την κεντρική επιτροπή εμπειρογνωμόνων. Σε αυτήν, οι μαθητές θα μπορούν να αναφέρουν περιστατικά ανώνυμα ή επώνυμα και οι γονείς μόνο επώνυμα. Θα δοθεί έτσι η δυνατότητα σε περισσότερα θύματα σχολικού εκφοβισμού να μιλήσουν και να υποστηριχθούν.
    • Αποδέκτες των αναφορών θα είναι οι υπεύθυνοι Αντιμετώπισης της Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού της οικείας σχολικής μονάδας που θα μπορούν να επιληφθούν αμέσως των περιστατικών αυτών ενώ θα ενημερώνονται και οι Ομάδες Δράσεις των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης.
    • Οι Ομάδες Δράσης θα συντάσσουν ετήσιες εκθέσεις με τις παρατηρήσεις και τα συμπεράσματά τους για τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας που έλαβαν χώρα μαζί με τις προτάσεις τους, και θα τις υποβάλλουν στον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης, ο οποίος θα ενημερώνει τακτικά το ΥΠΑΙΘ, εξασφαλίζοντας τη χάραξη μελλοντικής πολιτικής ενάντια στην ενδοσχολική βία βάσει δεδομένων.
    • Η πλατφόρμα θα περιέχει επίσης καλές πρακτικές, ενημερωτικό και επιμορφωτικό υλικό προς ενημέρωση της εκπαιδευτικής κοινότητας, λειτουργώντας έτσι ως ο κεντρικός ψηφιακός κόμβος του ΥΠΑΙΘ για την ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό.

 

Άλλες ρυθμίσεις

Περαιτέρω ρυθμίσεις που προστέθηκαν στο νομοσχέδιο, όπως αυτό κατατέθηκε στη Βουλή, περιλαμβάνουν και τα εξής:

1 Νέες ρυθμίσεις σχετικά με την παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια.

2 Απελευθέρωση των αμοιβών των μελών ΕΕΠ και ΕΔΙΠ από τη συμμετοχή σε έργα/προγράμματα χρηματοδοτούμενα από ιδιωτικούς και διεθνείς πόρους και κατάργηση του ανώτατου ορίου αποδοχών του γενικού γραμματέα για τις ως άνω αμοιβές.

3 Παράταση της προθεσμίας ολοκλήρωσης διδακτορικών διατριβών για τους λέκτορες εφαρμογών έως 31.12.2024 των πρώην Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων που υπηρετούν σε προσωποπαγείς θέσεις των πανεπιστήμιων και δυνατότητα υποβολής αιτήματος περί ένταξης σε βαθμίδα λεκτόρων και εξέλιξής τους.