Ο Υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, Θόδωρος Σκυλακάκης και ο Υφυπουργός Οικονομικών, Απόστολος Βεσυρόπουλος παρουσίασαν στο Υπουργικό Συμβούλιο ,σύμφωνα με την ανακοίνωση του Κυβερνητικού Εκπροσώπου Γιάννη Οικονόμου, τις εξής νομοθετικές πρωτοβουλίες:

α) Εταιρική διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου,

β) Κεντρικό Μητρώο Πιστώσεων,

γ) Ενσωμάτωση άρθρου 22 Οδηγίας 2006/112/ΕΚ και Οδηγίας 2019/2235 περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας και γενικού καθεστώτος των ειδικών φόρων κατανάλωσης όσον αφορά τις αμυντικές προσπάθειες στο πλαίσιο της Ένωσης.

α) Με το σχέδιο νόμου για την εταιρική διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου αναθεωρείται και εκσυγχρονίζεται το νομοθετικό πλαίσιο που αφορά στην οργάνωση και τη λειτουργία των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου και των λοιπών θυγατρικών της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε..

Αφενός, επιδιώκεται η ενιαία ρύθμιση θεμάτων που αφορούν στην αποτελεσματική λειτουργία και διαχείριση των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου, σύμφωνα με τις αρχές της εταιρικής διακυβέρνησης, της διαφάνειας και τις κατευθυντήριες οδηγίες του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ).

Αφετέρου, επιδιώκεται η ρύθμιση θεμάτων που αφορούν στην αποτελεσματική λειτουργία και διαχείριση των εταιρειών των οποίων οι μετοχές έχουν μεταβιβαστεί στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε. (ΕΕΣΥΠ) και συνιστούν λοιπές θυγατρικές της, ώστε το ρυθμιστικό τους πλαίσιο να είναι συμβατό και ενιαίο με αυτό που διέπει τη μητρική εταιρεία ΕΕΣΥΠ και τις άμεσες θυγατρικές της.

Σκοπός του νομοσχεδίου είναι ο εκσυγχρονισμός της εταιρικής διακυβέρνησης και του εν γένει συστήματος κανόνων, αρχών, πρακτικών και διαδικασιών που διέπουν τη λειτουργία των ανωνύμων εταιρειών, των οποίων το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει κατά απόλυτη πλειοψηφία στο Ελληνικό Δημόσιο, καθώς και η εισαγωγή ενιαίου θεσμικού πλαισίου διαχείρισης και λειτουργίας των λοιπών θυγατρικών της ΕΕΣΥΠ.

β) Το νομοσχέδιο για την ίδρυση Κεντρικού Μητρώου Πιστώσεων ως εθνικού συστήματος αρχειοθέτησης δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που θα τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος.

Η ίδρυση του Μητρώου υπάγεται στον 4ο Πυλώνα του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, «Ιδιωτικές επενδύσεις και μετασχηματισμός της οικονομίας» και έχει στόχο την ενίσχυση του χρηματοπιστωτικού τομέα και των κεφαλαιαγορών.

Το Μητρώο θα καταγράφει σε αναλυτική βάση το ιστορικό πληρωμών, τα είδη των παρεχομένων εξασφαλίσεων και κάθε άλλη πληροφορία που σχετίζεται με κάθε μορφής πίστωση προς φυσικά ή νομικά πρόσωπα από πιστωτικά και εν γένει χρηματοδοτικά ιδρύματα που έχουν την καταστατική τους έδρα στην Ελλάδα, καθώς και από τα υποκαταστήματα αλλοδαπών πιστωτικών ή χρηματοδοτικών ιδρυμάτων που λειτουργούν στην Ελλάδα.

Βάσει των πληροφοριών, που τηρούνται στο Μητρώο, θα καταρτίζεται επίσης πιστωτική έκθεση για όλα τα πιστοδοτούμενα πρόσωπα.

Με την αύξηση των πληροφοριών σχετικά με το πιστωτικό ιστορικό των δυνητικών οφειλετών, το Μητρώο θα αντιμετωπίσει το πρόβλημα της δυσμενούς επιλογής που αντιμετωπίζουν τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα όταν χορηγούν νέα δάνεια σε δυνητικούς δανειστές, για τα οποία έχουν ελλιπείς πληροφορίες.

Αυτό, με τη σειρά του, θα έχει θετικό αντίκτυπο στην ποσότητα και την ποιότητα των επενδυτικών δαπανών.

Επιπλέον, το Μητρώο θα έχει ευεργετικά αποτελέσματα στον βαθμό ανταγωνισμού μεταξύ των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, με αποτέλεσμα χαμηλότερο κόστος κεφαλαίου για τις ελληνικές επιχειρήσεις και τους μεμονωμένους πελάτες.

Τέλος, παρέχοντας ακριβείς και έγκαιρες πληροφορίες για τα ατομικά δάνεια, το Μητρώο θα διευκολύνει σε μεγάλο βαθμό την ικανότητα των επενδυτών να τιμολογούν τον κίνδυνο στη δευτερογενή αγορά για τα Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια (ΜΕΔ).

Αυτό θα αυξήσει τις αποτιμήσεις των ΜΕΔ, θα τονώσει τα ποσοστά ανάκτησης και, ως εκ τούτου, θα βοηθήσει τις τράπεζες να επιλύσουν τις παλαιές προκλήσεις των ΜΕΔ ταχύτερα και αποτελεσματικότερα όσον αφορά τη χρήση του κεφαλαίου.

γ) Νομοσχέδιο με το οποίο μεταφέρονται στο εθνικό δίκαιο οι διατάξεις του άρθρου 22 της Οδηγίας 2006/112, καθώς και της Οδηγίας 2019/2235 σχετικά με την επιβολή ή μη, φόρου προστιθέμενης αξίας (Φ.Π.Α.) και ειδικού φόρου κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) σε είδη που χρησιμοποιούν, εισάγουν ή αποκτούν από άλλο κράτος – μέλος οι Ένοπλες Δυνάμεις κράτους μέλους του ΝΑΤΟ ή της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.), καθώς και σχετικά με την απαλλαγή από Φ.Π.Α. των υπηρεσιών που παρέχονται προς τις εν λόγω δυνάμεις.

Οι ρυθμίσεις αυτές επεκτείνονται και στο πολιτικό προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων αλλά και σε είδη που προορίζονται για εφοδιασμό των λεσχών και των κυλικείων τους.

Διασφαλίζουν την καταβολή Φ.Π.Α. από τις Ένοπλες Δυνάμεις τόσο ως εθνικό έσοδο όσο και ως ίδιο πόρο της Ένωσης στις περιπτώσεις που δεν καλύπτονται από απαλλαγή. Ειδικότερα, η Οδηγία 2006/112/ΕΚ για το κοινό σύστημα φόρου προστιθέμενης αξίας προβλέπει απαλλαγές από Φ.Π.Α. μόνο εφόσον οι Ένοπλες Δυνάμεις των κρατών μελών της Ε.Ε. συμμετέχουν σε αμυντική προσπάθεια για την υλοποίηση ενωσιακής δραστηριότητας στο πλαίσιο της Κοινής Πολιτικής Ασφάλειας και Άμυνας (Κ.Π.Α.Α.) και όχι για άλλη δράση, η οποία δεν εξυπηρετεί κοινούς σκοπούς άμυνας (π.χ. ανθρωπιστικές αποστολές).