Η τοποθεσία, οι όμορφες παραλίες, το κλίμα, ο πολιτιστικός πλούτος, η φιλικότητα των κατοίκων, η καλή σχέση ποιότητας-τιμής και το αίσθημα ασφάλειας, αποτελούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχουμε.

 

Γράφει ο Φώτης Καρύδας

 

Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν πως η φετινή τουριστική περίοδος στην Ελλάδα θα ξεπεράσει το ρεκόρ όλων των εποχών που καταγράφηκε το 2019 με 33,1 εκατομμύρια επισκέπτες, αριθμός τριπλάσιος από τον συνολικό πληθυσμό της χώρας.

Αν σκεφτεί κανείς πως βρισκόμαστε εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων, ενεργειακής κρίσης και πανδημίας, γεγονότα που επηρεάζουν καθοριστικά τις τουριστικές ροές, η σημασία της εξαιρετικής επίδοσης της χώρας μας στον τουρισμό τη φετινή σεζόν είναι ακόμα μεγαλύτερη.

Το brand του ελληνικού τουριστικού προϊόντος είναι ένα από τα ισχυρότερα παγκοσμίως, ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα και ποιοτικά. Επιπρόσθετα, η ανταγωνιστικότητα του τουρισμού στην Ελλάδα είναι σύμφωνα με το World Economic Forum στην 25η θέση ανάμεσα σε 140 χώρες.

Η τοποθεσία, οι όμορφες παραλίες, το κλίμα της χώρας μας, ο πολιτιστικός πλούτος μας, η φιλικότητα των κατοίκων, η καλή σχέση ποιότητας-τιμής και το αίσθημα ασφάλειας, αποτελούν, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ΣΕΤΕ, τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας στον κλάδο του τουρισμού.

Η βασική στρατηγική που ακολουθεί η χώρα μας στην τουριστική οικονομία είναι να δίνει έμφαση στον ήλιο, τη θάλασσα, τη φύση, τη διατροφή και τη διασκέδαση. Καθώς το παραπάνω μοντέλο βελτιστοποιείται σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους και γεωγραφικές περιοχές, αποτελεί πλέον φαινόμενο στην Ελλάδα η ύπαρξη έντονου εποχικού τουρισμού, με μεγάλη ένταση τους θερινούς μήνες και εξασθένιση τους υπόλοιπους.

Μια μεγάλη πρόκληση που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος για να πετύχει ακόμα καλύτερα αποτελέσματα στο άμεσο μέλλον, είναι η εφαρμογή του μοντέλου «τουρισμός τεσσάρων εποχών» στη χώρα μας. Χαρακτηριστικά παραδείγματα τουρισμού τεσσάρων εποχών θα μπορούσαν να είναι ο ιαματικός/ιατρικός και ο συνεδριακός τουρισμός.

Στην Ελλάδα έχουμε πάνω από 700 ιαματικές πηγές, παράλληλα όμως πολύ λίγα εξειδικευμένα health resorts. Σύμφωνα με ειδικούς, στο συγκεκριμένο είδος τουρισμού ο ετήσιος τζίρος θα μπορούσε να φτάσει από 500 εκατομμύρια μέχρι 1 δισ. ευρώ τον χρόνο, δεδομένης της χρηματοδότησης των αλλοδαπών για αυτού του είδους τα ταξίδια από τα ασφαλιστικά ταμεία της χώρας τους.

Επιπλέον, παρατηρείται αύξηση 3% διεθνών συνεδρίων σε ετήσια βάση στη χώρα μας και έσοδα πάνω από 500 εκατομμύρια ευρώ τα τελευταία χρόνια, δεδομένης της πολύ καλής σχέσης ποιότητας-τιμής, του εύκρατου κλίματος, της γεωγραφικής θέσης και της πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελλάδας. Σε αυτήν τη λογική, πρέπει να προχωρήσουμε και στη δημιουργία μητροπολιτικού συνεδριακού κέντρου, όπου θα μπορούμε να προσελκύσουμε συνέδρια άνω των 5.000 ατόμων και παράλληλα να απλοποιήσουμε το πλαίσιο κανόνων, η τήρηση των οποίων απαιτείται για τη διοργάνωση κυρίως επιστημονικών και πολιτιστικών συνεδρίων.

Το συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας μας στον κλάδο του τουρισμού είναι αναμφισβήτητο και μας κατατάσσει ήδη ανάμεσα στις υπερδυνάμεις του κλάδου σε παγκόσμιο επίπεδο. Στο χέρι μας είναι να εξελίξουμε ακόμα περισσότερο το τουριστικό προϊόν μας και, γιατί όχι, να γίνουμε η πρώτη δύναμη στον κλάδο μέσα στην επόμενη δεκαετία.