Ψηφίσθηκε και κατά την δεύτερη ανάγνωσή του από την αρμόδια Επιτροπή το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υγείας «Γιατρός για όλους, ισότιμη και ποιοτική πρόσβαση στις υπηρεσίες του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας και στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και άλλες διατάξεις» και αύριο εισάγεται για διήμερη συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια.

Ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης, ενημέρωσε πως θα καταθέσει στην Ολομέλεια την τροπολογία που έχει προαναγγείλει σχετικά με την τιμολόγηση συγκεκριμένων κατηγοριών φαρμάκων.

Επίσης, μετά τις προτάσεις που έγιναν από τα κόμματα, θα υπάρξουν νομοθετικές βελτιώσεις όπως: στο άρθρο 4 του νομοσχεδίου σχετικά με ορισμένα από τα κριτήρια για τοπικούς παρόχους του ΕΟΠΥΥ. Για την σύνθεση του ΔΣ του ΕΟΠΥΥ, θα υπάρξει τουλάχιστον μια νομοθετική προσθήκη ρητής μνείας σχετικά για τους θεσμικούς συνομιλητές της Πολιτείας (ΕΣΑμΕΑ, Ένωση Ασθενών κλπ).

Επεξεργαζόμαστε, είπε, τις προτάσεις για τις οδοντιατρικές υπηρεσίες και επιφυλασσόμεθα για βελτιώσεις των σχετικών διατάξεων. Καθώς και για πρωτοβάθμιες υπηρεσίες φροντίδας μέσω τηλεϊατρικής από δευτεροβάθμιες μονάδες Υγείας για ορισμένες περιοχές.

Σχετικά με τους πυλώνες του νομοσχεδίου, ο υπουργός ανέφερε ότι για τον «προσωπικό ιατρό» διαφάνηκε πως υπάρχει μια ευρύτερη συμφωνία επί της αρχής στον θεσμό, καθώς «όλοι αντιλαμβανόμαστε την αναγκαιότητά του για αυτό και προσπαθήσαμε και πήγαμε σε ρυθμίσεις που είναι ωφέλιμες για τον πολίτη και θα τις αγκαλιάσει και η επιστημονική κοινότητα χωρίς ανταγωνιστικότητες μεταξύ ειδικών και γενικών ιατρών».

Για τα κριτήρια των real time ελέγχων παροχής και των ποιοτικών υπηρεσιών, ο κ. Πλεύρης δεσμεύτηκε να εξετάσει στην Ολομέλεια τις προτάσεις που έγιναν κατά τη συζήτηση στην Επιτροπή, τονίζοντας όμως ότι εμείς πάντως πιστεύουμε στις ΣΔΙΤ. Για τις διατάξεις που αφορούν το «Μητρώο Εγκαυμάτων», είπε ότι είναι πολύ σημαντικό και θα επεκταθεί για τα όλα τα ατυχήματα, όπως και στις ρυθμίσεις για οδοντιατρικές καλύψεις.

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Ανδρέας Ξανθός επέμεινε ότι το νομοσχέδιο αυτό συμπληρώνει, όπως είπε, «αργά αλλά μεθοδικά, ένα παζλ ιδιωτικοποίησης και υπονόμευσης του δημόσιου χαρακτήρα του συστήματος Υγείας και γι’ αυτό το καταψηφίζουμε, παρότι υπάρχουν και κάποια άρθρα τα οποία είναι σε θετική κατεύθυνση και θα τα υπερψηφίσουμε στην κατ’ άρθρων συζήτηση στην Ολομέλεια».

Η φιλοσοφία του νομοσχεδίου για την ΠΦΥ και του ΕΟΠΥΥ είναι «το άνοιγμα στην αγορά και η ιδιωτικοποίησή τους» όταν «το πρόταγμα μετά και από την εμπειρία της μεγάλης υγειονομικής κρίσης, είναι ότι χρειαζόμαστε ενδυνάμωση των δημόσιων Συστημάτων Υγείας και ριζική αναδιοργάνωσή τους, με έμφαση στην Πρωτοβάθμια φροντίδα, στην κοινοτική φροντίδα, σε Υπηρεσίες αποκεντρωμένες κοντά στον πολίτη, στην κατ’ οίκον παρακολούθηση των χρονίως πασχόντων, σε παρεμβάσεις οι οποίες μειώνουν τις ανισότητες. Αλλά αυτά όλα δεν αποτελούν στίγμα του νομοσχεδίου αυτού».

Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Γιώργος Φραγγίδης, ανέφερε πως η ΠΦΥ στη χώρα μας έχει ανάγκη μεγάλη για επαναπροσδιορισμό, αναδιάρθρωση και ανασύσταση, καθώς στην Ελλάδα έχει αποτύχει στην αποστολή της. Οι δομές της «είναι κατακερματισμένες και δεν εντάσσονται σε ένα συγκεκριμένο μοντέλο λειτουργίας».

Υπάρχει σοβαρή υποστελέχωση, απουσία συντονισμού και διασύνδεσης των μονάδων πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας μεταξύ τους με τα νοσοκομεία αναφοράς και με την τοπική αυτοδιοίκηση. Και το συγκεκριμένο νομοσχέδιο δεν επιταχύνει τις διαδικασίες για μια πραγματική αλλαγή της ΠΦΥ, δεν κάνει καμία μεταρρύθμιση και δεν φέρει καινοτομία.

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιώργος Λαμπρούλης, είπε ότι «εμείς από την πρώτη στιγμή έχουμε τοποθετηθεί αρνητικά στις διατάξεις του νομοσχεδίου και το απορρίπτουμε, διότι γίνεται ένα βήμα περαιτέρω στην επέκταση των αντιλαϊκών μεταρρυθμίσεων και στο χώρο της υγείας, που διαχρονικά οι κυβερνήσεις η μία μετά την άλλη προωθεί.

Μεταρρυθμίσεις, αναδιαρθρώσεις ενταγμένες στην πολιτική εμπορευματοποίησης της υγείας και φυσικά σε βάρος των λαϊκών αναγκών για σύγχρονες υπηρεσίες Υγείας. Ο υποτιθέμενος εκσυγχρονισμός του ΕΟΠΥΥ αφορά τη λειτουργία του ως ιδιωτικού ασφαλιστικού οργανισμού, ως αγοραστή υπηρεσιών, βέβαια, με βασικό χρηματοδότη, όμως, τις εισφορές των ασφαλισμένων.

Τα ποιοτικά κριτήρια αποτελούν εργαλεία για την περικοπή της υγειονομικής κάλυψης από τον ΕΟΠΥΥ και τη συγκέντρωση μεγαλύτερου μέρους της αγοράς υγείας στους επιχειρηματικούς ομίλους. Η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας συνεχίζει να αποτελεί ένα σκορποχώρι υποστελεχωμένων δομών. Με τα απογευματινά χειρουργεία επιχειρείται ο εξωραϊσμός της επέκτασης της επιχειρηματικής δράσης στην υγεία με βασικό κριτήριο το κέρδος».

Η ειδική αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης Μαρία Αθανασίου, ανέφερε πως με το παρόν σχέδιο νόμου «η κυβέρνηση προχωρά στην περαιτέρω συρρίκνωση του ΕΣΥ και της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας».

Δεν υπάρχει σχεδιασμός και οργάνωση και οι μεταρρυθμίσεις που επιχειρείτε, θα πέσουν για μια ακόμα φορά στο κενό, είπε και συμπλήρωσε ότι η εμπορευματοποίηση της υγείας που επιχειρείτε με το παρόν νομοθέτημα θα κάνει την κρίση το 2012 με τα εκατομμύρια ανασφάλιστους εκτός περίθαλψης, να φαίνεται τελικά ως μια παροδική δυσκολία.

Το νομοσχέδιο που συζητούμε, είπε, «κηρύσσει την επέλαση συμφερόντων του ιδωτικού τομέα στις δημόσιες δομές, στις υποδομές και στην τσέπη των πολιτών».

Η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ25 Μαρία Απατζίδη, ανέφερε ότι ως κόμμα «δεν είναι δυνατό να προτείνουμε ενισχύσεις ή διορθώσεις σε ένα νομοσχέδιο το οποίο το απορρίπτουμε» Για εμάς, είπε η βουλευτής, η ΠΦΥ θα έπρεπε να κινείται σε δύο άξονες.

Ο πρώτος της οργανικής και ψυχικής υγείας και ο δεύτερος μεταξύ της θεραπείας, ενημέρωσης και πρόληψης στο επίπεδο της κοινότητας. Το βασικό κύτταρο μιας σωστής πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας είναι η ύπαρξη μιας ομάδας που θα αποτελείται από γενικούς ιατρούς ή παθολόγους και έναν παιδίατρο, με έναν συντονιστή και οι οποίοι θα υποβοηθούνται από τουλάχιστον έναν νοσηλευτή ή επισκέπτρια υγείας και ένα φυσικοθεραπευτή.

Η ομάδα να πλαισιώνεται απευθείας και από άλλες ειδικότητες ιατρών κα νοσηλευτών, ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε ασθενούς. Να δίνεται έμφαση στην πρόληψη της ψυχικής ασθένειας και φροντίδας.

Στην δημιουργία Ενιαίου Δικτύου Μονάδων Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Δυστυχώς όμως, «το συγκεκριμένο νομοσχέδιο σηματοδοτεί την απώλεια της ευκαιρίας για μια ριζοσπαστική αλλαγή του μοντέλου στη χώρα μας, μιας σωστής πρωτοβάθμιας φροντίδας Υγείας».