«Κάθε συναλλαγή, κάθε φορά που τα συστήματα του Δημοσίου “μιλούν” μεταξύ τους σημαίνει μια επίσκεψη σε γκισέ που δεν πραγματοποιήθηκε, σημαίνει χρόνο που ο πολίτης κέρδισε», τονίζει στη Realnews ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης αναφερόμενος στις 567 εκατ. ψηφιακές συναλλαγές που πραγματοποιήθηκαν το 2021, προσθέτοντας ότι με τις ψηφιακές υπηρεσίες κερδίζουμε χρόνο, κερδίζουμε ζωή. Ο Κ. Πιερρακάκης υποστηρίζει πως η ψηφιοποίηση του κράτους ήταν εκκρεμότητα δεκαετιών για τη χώρα και απόλυτη προτεραιότητα για τη σημερινή κυβέρνηση. Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης περιγράφει στην «R» τους επόμενους ψηφιακούς στόχους. Μεταξύ άλλων, τη Δευτέρα 10 Ιανουαρίου ολοκληρώνεται η ένταξη των ασφαλιστικών ταμείων στην ηλεκτρονική συνταγογράφηση, καθώς και η εισαγωγή της ταυτότητας αλλά και του διπλώματος οδήγησης στο κινητό.

Αναλυτικά η συνέντευξη

Ανακοινώσατε πρόσφατα τον αριθμό των ψηφιακών συναλλαγών για το 2021, ο οποίος είναι σχεδόν 567.000.000, πολλαπλάσιος σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές. Τι σημαίνει αυτό;

Πρόκειται για το απόλυτο παράδειγμα εκθετικής αύξησης, κ. Σιαδήμα. Ο αριθμός αυτός ανερχόταν σε 8.800.000 το 2018 και σε 34.000.000 το 2019. Το 2020, εμφανίστηκε η απόλυτη ανάγκη χρήσης ψηφιακών υπηρεσιών, προκειμένου οι πολίτες να είναι ασφαλείς και το κράτος να λειτουργεί με συνέπεια. Με τον σχεδιασμό και την υλοποίηση νέων ψηφιακών υπηρεσιών και εφαρμογών, πέρυσι ο αριθμός αυτός εκτινάχθηκε στα 94.000.000. Στο πρώτο εξάμηνο του 2021, φτάσαμε στις 150.000.000 ψηφιακές συναλλαγές και τον Δεκέμβριο έφτασαν σχεδόν στις 567.000.000. Αυτό δείχνει ότι δημιουργείται ένας νέος κύκλος εμπιστοσύνης των πολιτών με το κράτος. Τα συστήματα δουλεύουν, οι πολίτες εξυπηρετούνται και αγκαλιάζουν κάθε νέα ψηφιακή υπηρεσία. Χαρακτηριστικά να σας αναφέρω ότι μέσα σε μία εβδομάδα εκδόθηκαν περισσότερα από 1.000.000 πιστοποιητικά ταυτοπροσωπίας με την εφαρμογή Covid Free GR Wallet. Αυτό αντανακλά το μέγεθος της διευκόλυνσης που παρέχουν οι ψηφιακές τεχνολογίες. Κάθε συναλλαγή, κάθε φορά που τα συστήματα του Δημοσίου «μιλούν» μεταξύ τους σημαίνει μια επίσκεψη σε γκισέ που δεν πραγματοποιήθηκε, σημαίνει χρόνο που ο πολίτης κέρδισε. Με τις ψηφιακές υπηρεσίες κερδίζουμε χρόνο, κερδίζουμε ζωή.

Τελικά, η πανδημία ήταν η αφορμή για την αρχή της ψηφιοποίησης του κράτους;

Μα και προ πανδημίας το κράτος διέθετε εκατοντάδες ψηφιακές υπηρεσίες οι οποίες όμως ήταν διάσπαρτες και δεν είχαν ενιαία μορφή. Για τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και για εμάς ήταν από την πρώτη στιγμή βασική αρχή ότι το κράτος είναι ένα και ότι πρέπει να έχει ενιαίο πρόσωπο απέναντι στον πολίτη. Η ψηφιοποίηση του κράτους ήταν εκκρεμότητα δεκαετιών για τη χώρα και απόλυτη προτεραιότητα για την κυβέρνηση. Ηδη από τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης είχαμε περιγράφει τις ενέργειες που θα οδηγούσαν σε αυτόν τον στόχο. Η πανδημία λειτούργησε ως επιταχυντής ωθώντας μας να προσαρμόσουμε τον σχεδίασμά του ψηφιακού μετασχηματισμού στις νέες συνθήκες.

Ποιες νέες ψηφιακές διευκολύνσεις φέρνει το 2022;

Ολες μας οι ψηφιακές υπηρεσίες έχουν πολιτοκεντρική λογική, δηλαδή σχεδιάζονται από τη σκοπιά του πολίτη, από την πλευρά της δικής του εξυπηρέτησης και εμπειρίας. Στους πρώτους μήνες του 2022, ετοιμαζόμαστε να ξεκινήσουμε τη χορήγηση 656.000 ψηφιακών υπογραφών σε επαγγελματίες και ιδιώτες, κάτι που θα απλοποιήσει και θα διευκολύνει σημαντικά τη ζωή όλων αυτών των πολιτών. Ακόμη, θα προχωρήσει ο ψηφιακός φάκελος μεταβίβασης ακινήτων, δηλαδή όλη η διαδικασία αγοραπωλησίας θα πραγματοποιείται στο συμβολαιογραφείο, χωρίς ο πολίτης να γίνεται κλητήρας από υπηρεσία σε υπηρεσία. Από τις πιο σημαντικές τομές στη λειτουργία του ελληνικού Δημοσίου, πάντως είναι το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών. Πρόκειται για ένα project στρατηγικής σημασίας καθώς σε αυτό θα καταγραφούν και θα δημιουργηθούν πρότυπα για όλες τις διαδικασίες του κράτους ώστε ο πολίτης να γνωρίζει ακριβώς ποια δικαιολογητικά και ποιες ακριβώς πράξεις απαιτούνται για κάθε αλληλεπίδρασή του με αυτό.

Η εφαρμογή ταυτοπροσωπίας που ισχύει σε σχέση με το πιστοποιητικό εμβολιασμού μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για άλλες υπηρεσίες όπου απαιτείται επίδειξη ταυτότητας;

Από την αρχή, η στρατηγική μας για τα στοιχεία ταυτοποίησης είναι να περνούν βήμα-βήμα στην ψηφιακή εποχή. Εγινε η αρχή με το πιστοποιητικό ταυτοπροσωπίας το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά και μόνο για ελέγχους των πιστοποιητικών σύμφωνα με τα μέτρα για τον περιορισμό της διασποράς της COVID-19. Δεν υποκαθιστά σε καμία άλλη περίπτωση την αστυνομική ταυτότητα, ούτε αποτελεί ταξιδιωτικό έγγραφο. Σχεδιάζουμε την επέκταση της υπηρεσίας με την εισαγωγή της ταυτότητας στο wallet, αλλά και του διπλώματος οδήγησης και σε λίγους μήνες θα δούμε την υλοποίηση.