Το κατά γενική ομολογία γενναίο πακέτο μέτρων για άμβλυνση των υπέρογκων λογαριασμών του ρεύματος έχει τουλάχιστον δύο «αφανείς», κινούμενους μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, δημιουργούς.

Ο πρώτος, όπως γράφει ο Βηματοδότης, είναι ο γενικός γραμματέας Δημοσιονομικής Πολιτικής κ. Θάνος Πετραλιάς, ο οποίος εκλήθη να τετραγωνίσει τον κύκλο, ελέγχοντας το κόστος των μέτρων ώστε να μη θιγεί ο στόχος του εφετινού προϋπολογισμού για πρωτογενές έλλειμμα 2% του ΑΕΠ.

Ο κ. Πετραλιάς ασκήθηκε δεόντως και ευνοήθηκε, είναι αλήθεια, από τη συγκράτηση του πρωτογενούς ελλείμματος του 2021 στο 5%, αντί του προβλεπόμενου 7%. Είχε, με άλλα λόγια, ένα «μαξιλάρι» και επιπλέον αξιοποίησε όλα τα αποθέματα επινοητικότητας που διέθετε ώστε η συνολική δημόσια δαπάνη να μην ξεπεράσει τα 3,2 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του 2022.

Και έτσι εισέπραξε δημόσια τα εύσημα του προϊσταμένου του, αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών, κ. Θ. Σκυλακάκη.

Ο κ. Πετραλιάς ανήκει στον κύκλο των νέων γενικών γραμματέων που επέλεξε ο κ. Μητσοτάκης στο πλαίσιο του επιτελικού κράτους και είχε εγκαίρως εντοπιστεί μεταξύ των ανερχόμενων κυβερνητικών στελεχών που θα παίξουν ρόλο στο μέλλον.

Ο δεύτερος, ίσως περισσότερο «αφανής» σύμφωνα πάντα με τη στήλη του Βήματος, είναι ο καθηγητής κ. Παντελής Κάπρος, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, για να μην πούμε ο οργανωτής της. Εξαρχής της τρέχουσας ενεργειακής κρίσης είχε επισημάνει ότι η στρέβλωση της αγοράς του ηλεκτρισμού πηγάζει κυρίως από την αυτόματη και εν πολλοίς ανορθολογική απορρόφηση των χρηματιστηριακών τιμών του φυσικού αερίου στις λιανικές τιμές του ρεύματος. Και αυτό γιατί οι χρηματιστηριακές τιμές του φυσικού αερίου δεν επηρεάζουν το σύνολο του κόστους ηλεκτροπαραγωγής, ούτε το σύνολο των παρόχων, παρά μόνο ένα μικρό μέρος τους. Ο κ. Κάπρος εξ όσων γνωρίζουμε εκλήθη από τον Πρωθυπουργό να δώσει τα φώτα του και να μεταφέρει τις γνώσεις του ώστε να συγκροτηθεί μια πρόταση εσωτερικά συνεπής και εξωτερικά δίκαιη. Περιττό να σημειώσουμε ότι ο κ. Κάπρος διαδραματίζει σημαντικό ρόλο συνολικά στην ευρωπαϊκή ενεργειακή πολιτική.