Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το μέλλον της ερασιτεχνικής εκτροφής είχε η τοποθέτηση των φορέων στην Διαρκή Επιτροπή της Βουλής που επεξεργάζεται το νομοσχέδιο για τα κατοικίδια ζώα. Σε ότι αφορά την καθαρόαιμη κυνοφιλία αυτή εκπροσωπήθηκε από τον Κυνολογικό Όμιλο Ελλάδος και τον Σύλλογο Ερασιτεχνών Εκτροφέων Σκύλων Ελλάδος.

Εντύπωση προκάλεσε το γεγονός ότι η πρόεδρος του ΚΟΕ Ιωάννα Γαλανού επέλεξε να αναλώσει τον χρόνο της σε μια προσπάθεια να αποδείξει ότι ο ΣΕΕΣΕ είναι ακατάλληλος για την αδειοδότηση των ερασιτεχνών εκτροφέων σκύλων. Μάλιστα δεν δίστασε να αποκαλύψει πως ο ΚΟΕ έχει περίπου 1100 μέλη. Προφανώς δεν αντελήφθη την αστοχία του επιχειρήματός της με δεδομένο ότι ο ΚΟΕ μετρά τρεις δεκαετίες ζωής και όπως προκύπτει από την ίδια την πρόεδρό του δεν έχει καταφέρει να πείσει τους εμπλεκόμενους του χώρου να εγγραφούν σε αυτόν.

Θυμίζεται ότι μολονότι οι ζυμώσεις στον χώρο για τη δημιουργία ανεξάρτητου φορέα ξεκίνησαν ήδη πριν μια δεκαετία (το 2011) ο ΚΟΕ κινητοποιήθηκε μόλις το 2017 και μάλιστα κατά την καταστατική Γενική Συνέλευση του ΣΕΕΣΕ οπότε και απεσταλμένοι της Ιωάννας Γαλανού και μέλη της διοίκησης επιχείρησαν να μεταπείσουν από την δημιουργία του Συλλόγου με «αντάλλαγμα» την δημιουργία επιτροπής υπό τον ΚΟΕ. Αξίζει να σημειωθεί πως μια τέτοια επιλογή θα στελεχωνόταν με πρόσωπα της αρεσκείας του ΔΣ την πλειοψηφία του οποίου έχει η κα Γαλανού όπως δηλαδή ακριβώς συμβαίνει σήμερα με την Επιτροπή Κριτών αλλά και την Πειθαρχική Επιτροπή η οποία δεν εκλέγεται αλλά ορίζεται από την διοίκηση.

Κατά τα λοιπά η κα Γαλανού επανέλαβε πως ο ΚΟΕ έχει μορφή ομοσπονδίας αποκρύπτοντας το γεγονός ότι είναι πρωτοβάθμιο σωματείο όπως όλοι οι κυνοφιλικοί όμιλοι αλλά και ο Σύλλογος Ερασιτεχνών Εκτροφέων Σκύλων Ελλάδος.

Στον αντίποδα λαμβάνοντας τον λόγο ο Θεοδόσης Παπανδρέου, πρόεδρος του ΣΕΕΣΕ, ευχαρίστησε του κ.κ. Λιβάνιο και Πέτσα για να υιοθέτηση προτάσεων του Συλλόγου θυμίζοντας πως αυτή για το DNA  στηρίχθηκε και από τον ΚΟΕ. Επισημαίνοντας ότι ο ΚΟΕ καταστατικά δεν έχει καμία απολύτως πρόβλεψη για την ερασιτεχνική εκτροφή ούτε και πλαίσιο άλλο από τα όσα ορίζει η ελληνική νομοθεσία, ζήτησε σε κάθε περίπτωση να υιοθετηθούν οι προϋποθέσεις που ο Σύλλογος θέτει για τα μέλη του. Κατά τα λοιπά επανέλαβε πως και τα ζώα εισαγωγής θα πρέπει να συνοδεύονται από pedigree, ζήτησε να απαληφθεί η πρόβλεψη κατά των κυνηγών που εκτός των διοικητικών κυρώσεων απειλούνται και με αφαίρεση των άδειων τους, εξήγησε πως το ηλεκτρονικό διαβατήριο-βιβλιάριο θα οδηγήσει σε επιπλέον γραφειοκρατία και πιθανότατα αύξηση του κόστους ενώ κάλεσε οι προβλέψεις για την εκτροφή των ελληνικών φυλών να καθορίζονται από τον ΚΟΕ. «Είναι ανησυχητικό πως στο σχέδιο νόμου δεν υπάρχουν ξεχωριστές προβλέψεις για τις ελληνικές φυλές – αποκλειστικής αρμοδιότητας του ΚΟΕ. Γνωρίζουμε πως ο Κυνολογικός Όμιλος Ελλάδος έχει καταθέσει προτάσεις και μας προβληματίζει που δεν αποτυπώνονται στο νομοσχέδιο. Η πρόταση μας είναι να υπάρξει πρόβλεψη με την οποία να δίνεται η ευθύνη καθορισμού του πλαισίου εκτροφείς των ελληνικών φυλών στον ΚΟΕ ο οποίος άλλωστε συντάσσει και τα πρότυπά τους» σημείωσε χαρακτηριστικά.

«Ο Σύλλογος Ερασιτεχνών Εκτροφέων Σκύλων Ελλάδος έχει θέσει ένα αυστηρό πλαίσιο για να εγγραφεί κανείς μέλος του και να αναδειχθεί – ΔΙΧΩΣ ΑΛΛΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ- σε τακτικό. Το πλαίσιο αυτό εξασφαλίζει την αναγνωρισιμότητα (επωνυμία εκτροφείου), την ποιότητα (διακρίσεις μέσω της συμμετοχής σε κυνοφιλικές εκδηλώσεις που διοργανώνονται ύπο τον ΚΟΕ και όχι από τον ΣΕΕΣΕ) και την υγεία.

Αυτό το πλαίσιο οφείλει να υιοθετηθεί και από τον προς ψήφιση νόμο με ξεκάθαρο τρόπο ώστε να αδειοδοτείται ένας ερασιτέχνης εκτροφέας. Γιατί όχι και προς το αυστηρότερο: οι προς εκτροφή σκύλοι να έχουν τις προϋποθέσεις υγείας (εξετάσεις) που τίθενται από τους ομίλους της χώρας καταγωγής τους. Ένας σοβαρός εκτροφέας ήδη το πράττει, δεν μπορεί όμως να επαφίεται ο νόμος στη σοβαρότητα ή μη κάποιου.

Ως προς την αδειοδότηση, αποτελεί για εμάς έκπληξη το γεγονός ότι σε αυτή εμπλέκεται ο Κυνολογικός Όμιλος Ελλάδος τον οποίο και ο ΣΕΕΣΕ αναγνωρίζει ως την ανώτατη κυνολογική αρχή της χώρας ως εκπρόσωπο της Παγκόσμια Κυνολογικής Ομοσπονδίας.

Η έκπληξη έγκειται στο γεγονός ότι ο ΚΟΕ και σύμφωνα με το καταστατικό του δεν έχει καμία πρόβλεψη για τη διαδικασία εκτροφής, καμία οδηγία, κανέναν κανονισμό πλην της υιοθέτησης της ελληνικής νομοθεσίας. Ο ΚΟΕ ρυθμίζει κυνολογικά θέματα, προωθεί την οργανωμένη κυνοφιλία μέσω διοργανώσεων και εγγράφει – ως ληξιαρχείο- τις γέννες. Με την ψήφιση του παρόντος νομοσχεδίου θα κληθεί να πράξει και κάτι που ο ίδιος ο φορέας καταστατικά δεν προβλέπει ενώ εκ φύσεως είναι αντικρουόμενο με τις λοιπές αρμοδιότητές του: ο ΚΟΕ εκπροσωπεί και τους –ελάχιστους- επαγγελματίες εκτροφείς. Αντιλαμβάνεστε ότι δημιουργείται ένα παράδοξο. Θα πρέπει εδώ να σημειώσω ότι αυτά τα επισημαίνουμε ως μέλη του ΚΟΕ. Και τα πέντε μέλη της Διοίκησης στου ΣΕΕΣΕ είμαστε μέλη του ΚΟΕ ενώ οι τέσσερις από τους πέντε κριτές μορφολογίας του ΚΟΕ!» είπε χαρακτηριστικά ο Θεοδόσης Παπανδρέου.

Ο ΣΕΕΣΕ όσων αφορά στα άρθρα του νομοσχεδίου στάθηκε στα παρακάτω:

Αρθρο 2 παρ 10: Η έννοια του μικρού ζώου είναι παράλογη και αφορά ελάχιστα ζώα. Το μ.ο. στους σκύλους είναι τα 20 κιλά. Ο περιορισμός αυτός δημιουργεί προβλήματα από τις μετακινήσεις μέχρι τη διαμονή σε ξενοδοχεία

Αρθρο 2 παρ 12: Απουσιάζει η έννοια του σκύλου σωματοφυλακής-συνοδείας

Αρθρο 8 παρ 9β: Η αναφορά στις 16 εβδομάδες είναι αντιεπιστημονική και στηρίζεται αποκλειστικά στην κτηνιατρική άποψη και όχι στην εκπαιδευτική. Ζώο που δεν ξεκινά την κοινονικοποίησή του από την ηλικία των 8 εβδομάδων ενδέχεται να παρουσιάσει σοβαρά προβλήματα συμπεριφοράς. Το επιχείρημα για την ολοκλήρωση του εμβολιασμού είναι έωλο διότι ο εμβολιαστικός κύκλος δύναται να ολοκληρωθεί στις 93 ημέρες ενώ χωρίς το αντιλυσικό ολοκληρώνεται στις 71 ημέρες. 10. Τέλος στις διοικητικές κυρώσεις αναγράφει πώληση κάτω των 3 μηνών. Τι θα ισχύει τελικά;

Αρθρο 8 παρ 10: Απαλείφτηκε απαγόρευση πώλησης από pet shops, πρόβλεψη που είχε γίνει αποδεκτή από την πλειοψηφία των εμπλεκομένων. Την ίδια ώρα γίνεται αναφορά σε εισαγωγές χωρίς όμως να ορίζονται ότι αυτά πρέπει να είναι τουλάχιστον 15 εβδομάδων (ευρωπαϊκή νομοθεσία) ενώ επιμένουμε ως φορέας στην επιβολή εισαγωγής ζώων με pedigree σε όσα είναι καθαρόαιμα. Δεν νοείται καθαρόαιμο χωρίς pedigree. Μια τέτοια πρόβλεψη θα περιορίσει τη δράση των puppy farms των Βαλκανίων. Επιπλέον προβλέψεις πρέπει να ληφθούν για τις εισαγωγές μέσω των οδικών αρτηριών ζώων ηλικίας ακόμα και μικρότερης των 2 μηνών.

Αρθρο 9 παρ 1: Η οριζόντια στείρωση σε ζώα στην ηλικία άνω του ενός έτους είναι προβληματική. Οι μεγαλόσωμες φυλές ωριμάζουν μετά τα δύο έτη. Η πρόωρη στείρωση προκαλεί ουσιαστικά προβλήματα στην ανάπτυξή τους, σωματική και ψυχολογική-συμπεριφορική.

Αρθρο 9 παρ 7: Δύο μέτρα και δύο σταθμά γεννούν ανισότητες: Υπάρχουν σαφείς προβλέψεις για ζώα αστείρωτα και χωρίς σήμανση. Επιπλέον μέτρα κατά των κυνηγών και σύνδεση με την άδεια κυνηγιού είναι υπερβολικά και άδικα. Πόσο δε όταν ένας κυνηγός μπορεί να χρησιμοποιεί σκύλο όχι ιδιοκτησίας του.

Αρθρο 10 παρ 8γ: Υπάρχουν επαγγελματίες εκπαιδευτές που δεν είναι εγγεγραμμένοι σε επαγγελματικό σωματείο στην Ελλάδα (υπάρχουν 2). Κάποιοι είναι εγγεγραμμένοι σε σωματεία χωρών της ΕΕ. Θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη με δεδομένο πως για την επαγγελματική ενασχοληση και έναρξη δεν προβλέπεται εγγραφή σε σωματείο. Το ίδιο ισχύει και για την παρ 10γ.

Αρθρο 14: Η λήψη γενετικού υλικού αποκτά νόημα μόνο με την έκδοση ταυτότητας και σύνδεση της με το microchip. Δεν πρόκειται και πρωτοτυπία αλλά για παγκόσμια τακτική. Ειδικά στα καθαρόαιμα εκτρεφόμενα ζώα η γονιδιακή ταυτότητα αναγράφεται (ήδη) στους γενεαλογικούς χάρτες (pedigree). Θα πρέπει εδώ να προβλεφθεί η υποχρέωση του φορέα να αναπτύξει τεστ για γενετικές παθήσεις όπως ήδη συμβαίνει σε άλλα εργαστήρια. Λάβετε υπόψη σας πως σήμερα η γονιδιακή ταυτοποίηση κοστίζει λιγότερο από 50 ευρώ το ζώο ενώ με επιπλέον χρέωση προκύπτουν τα γενετικά τεστ. Μεγάλος αριθμός εκτροφέων ακολουθεί αυτή την τακτική πολλά χρόνια. Παρακαλούμε να εξεταστεί και το ενδεχόμενο αναγνώρισης των ταυτοποιήσεων που ήδη έχουν πραγματοποιηθεί σε επίσημα εργαστήρια του εξωτερικού.

Αρθρο 17 παρ 4: Επανέρχεται η πρόβλεψη των «μικρών ζώων» αντί του ορθού «ζώων συντροφιάς». Παράλογη απαγόρευση – τιμωρία. Το μέτρο επιβαρύνει το σύνολο των κατοικιδίων σκύλων, καθαρόαιμων και ημίαιμων.

Αρθρο 45 παρ 4: Ο υπουργός και οι υπηρεσίες δεν είναι δυνατόν (αποδεδειγμένα) να γνωρίζουν ανα φυλή τα απαιτούμενα. Σε ότι αφορά τους καθαρόαιμους σκύλους η διάταξη θα πρέπει να ορίζει ότι υιοθετούνται οι προβλέψεις και περιορισμοί των Ομίλων Φυλής της χώρας καταγωγής της εκάστοτε φυλής.

Σε ότι αφορά το ηλεκτρονικό βιβλιάριο λάβετε υπόψη σας ότι γεννά γραφειοκρατία η οποία θα οδηγήσει σε αυξημένο κόστος ενώ προκαλούνται και δυσλειτουργίες με εκτυπώσεις κ.ά. Θα πρέπει να βρεθεί η χρυσή τομή με πρόσβαση και του ιδιοκτήτη μέσω online διαδικασίας.