Τέλος του 2023 το Μετρό Θεσσαλονίκης, θα έχει παραδοθεί και θα είναι πλήρως λειτουργικό, όπως επίσης θα λειτουργεί για το κοινό και ο Σταθμός Βενιζέλου, παρά τις γνωστές ανατροπές που είχαν προκαλέσει καθυστερήσεις στην κατασκευή του, ενώ εντός του συγκεκριμένου σταθμού, θα έχουν επανατοποθετηθεί και αναδειχθεί οι αρχαιότητες που αποσπάσθηκαν.

Μάλιστα, τέλος του 2022 θα δοθεί στην κυκλοφορία η άνοδος της οδού Βενιζέλου, άνωθεν της Εγνατίας ενώ το Σεπτέμβριο του 2023 θα απομακρυνθούν οι λαμαρίνες από το εργοτάξιο του Μετρό, μετά από 17 ολόκληρα χρόνια καταλήψεων στη συγκεκριμένη περιοχή. Οι αρχαιότητες θα επιστρέψουν στη «Βενιζέλου», στο πρώτο τρίμηνο του 2023.

Τα παραπάνω δήλωσαν και για αυτά δεσμεύτηκαν ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής και η Υπουργός Πολιτισμού κ. Λίνα Μενδώνη, σε κοινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν στις κεντρικές εγκαταστάσεις του Μετρό Θεσσαλονίκης , δηλαδή στο Αμαξοστάσιο και Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας στην Πυλαία.

Δέσμευση για Νέες Επεκτάσεις

Μάλιστα ο κ. Καραμανλής δεσμεύτηκε για την επέκταση του Δικτύου Μετρό Θεσσαλονίκης, τόσο προς το Αεροδρόμιο, όσο και προς τη δυτική πλευρά της πόλης, λέγοντας ότι η κυβέρνηση περιμένει την παράδοση της Μελέτης Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης, προς το τέλος του έτους, για να αναζητήσει χρηματοδοτικά κεφάλαια για τις νέες επεκτάσεις.

“Τρέχουμε με στόχο να ολοκληρώσουμε όλο το έργο ως το τέλος του 2023. Τρέχουμε να κερδίσουμε το χρόνο που έκλεψαν από την πόλη οι προσφυγές, που έγιναν από μειοψηφία πολιτών, από κάποιους δε για τους δικούς τους προσωπικούς λόγους”, τόνισε ο κ. Καραμανλής λέγοντας ότι το έργο της βασικής γραμμής έχει κατασκευαστεί στο 87%. Έχει σημειωθεί μεγάλη πρόοδος στην εγκατάσταση των η/μ συστημάτων ενώ εδώ και ένα χρόνο έχουν ξεκινήσει οι δοκιμαστικές διαδρομές των συρμών, και των 18 που προβλέπονταν για το έργο, ενώ σύντομα θα υπογραφεί η σύμβαση για την προμήθεια ακόμη 15 συρμών που θα καλύπτουν την κίνηση στην Επέκταση Καλαμαριάς αλλά θα εξυπηρετούν μετακινήσεις και στη βασική γραμμή.

Σε ο,τι αφορά την επέκταση προς Καλαμαριά, τα έργα πολιτικού μηχανικού έχουν εκτελεστεί στο 85% ενώ η γραμμή της επέκτασης θα τεθεί σε λειτουργία το καλοκαίρι του 2024.
Ο Υπουργός ενημέρωσε και για τις επόμενες επεκτάσεις του Μετρό λέγοντας ότι βρίσκονται σε εξέλιξη οι γεωτεχνικές έρευνες και οι τοπογραφικές αποτυπώσεις για την επέκταση προς Αεροδρόμιο, ενώ για τη Δυτική Επέκταση, οι συμβάσεις των πρόδρομων εργασιών βρίσκονται στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον προσυμβατικό έλεγχο.

Σχέδια του αέρα και προσφυγές με κόστος

Ο κ. Καραμανλής έκανε εμμέσως πλην σαφώς κριτική στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και στην επιλογή για την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου με τις αρχαιότητες in situ.

“Έλεγαν ψέματα και μάλιστα συνειδητά, ότι μπορούσε να λειτουργήσει το Μετρό το 2020”, είπε ο κ. Καραμανλής. «Δεν είχαν βρει λύση για το Σταθμό Βενιζέλου, άφησαν να περάσουν τεσσεράμισι χρόνια χωρίς να βρεθεί τεχνική λύση και έδωσαν εντολή μόλις το Μάϊο του 2019 για να μελετηθεί ο Σταθμός Βενιζέλου με τις αρχαιότητες κατά χώρα.

“Πώς θα λειτουργούσε το Μετρό το 2020, χωρίς ράγες, χωρίς ρεύμα, χωρίς τραίνα, χωρίς να έχουν κατασκευαστεί δύο κεντρικοί σταθμοί, χωρίς φορέα λειτουργίας;” πρόσθεσε ο κ. Καραμανλής για να καταλήξει ότι η Θεσσαλονίκη και ο Σταθμός Βενιζέλου θα έχει ΚΑΙ Αρχαία Και Μετρό, με το κατασκευαστικό κόστος να φθάνει στα 29 εκατ. ευρώ και όχι στα 32 εκατ., όπως είχε υποστηριχθεί.

Απαντώντας σε δημοσιογραφικές ερωτήσεις ο Υπουργός είπε, ότι με 315.000 επιβάτες (επιβιβάσεις) την ημέρα, το έργο θα είναι οικονομικά βιώσιμο από την Α’ Φάση λειτουργίας του. Μάλιστα ο σχεδιασμός προβλέπει ότι θα υπάρχει ενιαίο εισιτήριο το οποίο θα καλύπτει τις μετακινήσεις στην πόλη με όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Το κόμιστρο θα αποφασιστεί από το ΥΠΟΜΕ ενώ σχετικές προτάσεις έχει καταθέσει ο ΟΣΕΘ.

Σε ό,τι αφορά στο Φορέα Λειτουργίας του Μετρό, ο κ. Καραμανλής δήλωσε ότι ο σχετικός διαγωνισμός έχει προκηρυχθεί και πως όλα θα είναι έτοιμα για τη λειτουργία της Βασικής Γραμμής, τέλος 2023.

Μενδώνη: Σταθμοί – μουσεία στο Μετρό Θεσσαλονίκης

Παίρνοντας το λόγο η Υπουργός Πολιτισμού κα. Λίνα Μενδώνη, είπε ότι σε όλους τους σταθμούς του Μετρό που βρέθηκαν αρχαιότητες, θα δημιουργηθούν και μουσεία καθώς θα εκτίθενται ευρήματα.

Να σημειωθεί ότι από τους 13 σταθμούς της βασικής γραμμής του Μετρό, αρχαιότητες βρέθηκαν στην “Αγία Σοφία”, τη “Βενιζέλου” – με σημαντικότατες μαρτυρίες για την αστική πολεοδομία της Θεσσαλονίκης από την εποχή του Κασσάνδρου ως τη σύγχρονη εποχή – όπως επίσης αρχαιότητες βρέθηκαν στο “Συντριβάνι”, στο λεγόμενο Cross Over Συντριβανίου, στο “Πανεπιστήμιο”, στο σταθμό “Φλέμινγκ και στο Αμαξοστάσιο της Πυλαίας.

“Στη Θεσσαλονίκη πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη αρχαιολογική έρευνα αστικού χαρακτήρα, όχι μόνο στην πόλη, αλλά στη χώρα ολόκληρη”, τόνισε η κα. Μενδώνη, η οποία και αναφέρθηκε στα δύο μουσεία που δημιουργούνται για να φιλοξενηθεί μέρος των 300.000 αρχαιοτήτων που ήρθαν στο φως, χάρη στο έργο κατασκευής του Μετρό.

“Η αρχαία Θεσσαλονίκη δεν περιορίζεται στα όρια του Δήμου Θεσσαλονίκης”, υπογράμμισε η Υπουργός λέγοντας ότι στο Α3Κτίριο του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά και σε χώρους περίπου 1.500 τ.μ. θα τοποθετηθεί μέρος των αρχαιολογικών ευρημάτων, ενώ ένα νέο, μεγάλο μουσείο, θα δημιουργηθεί σε χώρους που απελευθέρωσε η εκσκαφή στο σημείο του Cross Over.

Πιο συγκεκριμένα, υπογείως θα δημιουργηθεί ένα σύγχρονης αντίληψης μουσείο, σε χώρους περίπου 5.000 τ.μ. Το μουσείο αυτό θα βρίσκεται μπροστά από το κτίριο της Βιβλιοθήκης του ΑΠΘ, μεταξύ των σταθμών “Συντριβάνι” και “Πανεπιστήμιο”. Στο δεύτερο αυτό μουσείο, θα τοποθετηθεί το τμήμα της decumanus, μήκους 77 μέτρων, που αποσπάσθηκε από το σταθμό “Αγία Σοφία”.

Στο εν λόγω μουσείο, θα είναι επισκέψιμα όχι μόνο τα εκθετήρια αρχαιοτήτων αλλά και τα εργαστήρια συντήρησης, όπως και οι αποθηκευτικοί χώροι.

Μόλις το Μετρό παραδώσει το κέλυφος του μεγάλου αυτού κτιρίου, θα προχωρήσουν οι μελέτες για την κατασκευή του, με το έργο να απαιτεί 5-6 έτη για την ολοκλήρωσή του. Σε ό,τι αφορά το Μουσείο για το Μετρό στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά, η κα. Μενδώνη είπε ότι έχει εκπονηθεί και ήδη εγκριθεί η μουσειολογική μελέτη και στόχος είναι, το έργο της αποκατάστασης του κτιρίου και δημιουργίας του Μουσείου, να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2021-2027.

Να σημειωθεί ότι έως σήμερα για την αρχαιολογική έρευνα στα σκάμματα του Μετρό, έχουν διατεθεί 169 εκατ. ευρώ.