«Γκάζι» για καθαρότερα υγρά καύσιμα χαμηλών εκπομπών πατούν τα ΕΛΠΕ, που συμμετέχουν ενεργά στην πρωτοβουλία του ευρωπαϊκού οργανισμού διύλισης FuelsEurope και προωθούν την παραγωγή νέων «ανανεώσιμων» καυσίμων που δεν θα προέρχονται από ορυκτούς υδρογονάνθρακες, αλλά από βιομάζα, δεσμευμένο διοξείδιο του άνθρακα ή ακόμη και απόβλητα, θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τα υφιστάμενα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, ενώ θα έχουν περιορισμένο ή και μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα. Μια κίνηση που εντάσσεται στο πλαίσιο της στρατηγικής επιλογής του Ομίλου να μειώσει το ανθρακικό του αποτύπωμα κατά 50% μέχρι το 2030 και να μετεξελιχθεί σε έναν σύγχρονο οργανισμό παροχής ενεργειακών λύσεων χαμηλών εκπομπών CO2.

Μέσω του στρατηγικού του επιχειρησιακού σχεδίου «Vision 2025» ο Όμιλος επενδύει, αφενός στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και, αφετέρου, στις εναλλακτικές τεχνολογίες. Το παράδειγμα της περιφέρειας Pau στη Γαλλία λειτουργεί ως οδηγός ως προς το δεύτερο: η περιοχή γνώρισε την οικονομική ανάπτυξη λόγω του κοιτάσματος φυσικού αερίου που βρέθηκε το 1950. Το 1960 ξεκίνησε η παραγωγή φυσικού αερίου από την ELF Aquitaine, μετέπειτα Total/TotalEnergies. Αν και κακής ποιότητας φυσικό αέριο, η ανακάλυψή του αποτέλεσε εφαλτήριο για την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών (πχ νέων υλικών, δημιουργία ερευνητικού κέντρου, ανάπτυξη χημικής και φαρμακευτικής βιομηχανίας -η φαρμακευτική SANOFI ξεκίνησε από εκεί, παραγωγή ελαστικών και ανθρακονημάτων από το πλούσιο περιεχόμενο S του ΦΑ). Το 1980 έδινε απασχόληση σε 8000 οικογένειες, έχοντας κοινωνική αποδοχή.

Πριν από 15 χρόνια ξεκίνησε η προσπάθεια ενεργειακής μετάβασης – εξαιτίας και της εξάντλησης του κοιτάσματος- με στόχο την αξιοποίηση των υποδομών και την εξασφάλιση της οικονομικής ευημερίας και της απασχόλησης.

“Clean Fuels For All”: To σύνθημα και το Logo της FuelsEurope, παντού στη διοργάνωση σε γιγάντια banners, μαζί με τα logos των λοιπών partners.

Έτσι, από το 2011 λειτουργεί το τεχνολογικό πάρκο ChemParc, που σήμερα απασχολεί συνολικά 3000 εργαζόμενους. Στόχος να συνδέσει το εργαστήριο με τη βιομηχανική παραγωγή και να συμβάλει στη διατήρηση των θέσεων εργασίας στην περιοχή.

Ήδη στο Pau παράγεται το 20% της βιοαιθανόλης στη Γαλλία, στον επόμενο χρόνο θα ξεκινήσει η λειτουργία μονάδας αξιοποίησης αποβλήτων βιομάζας για παραγωγή μεθανίου, ενώ δημιουργείται το μεγαλύτερο πιλοτικό project CCS στην Ευρώπη, ενώ πλέον προχωρούν και σε έργο μεγάλης κλίμακας, σε συνεργασία με την Ισπανία και τις εταιρείες TotalEnergies, Repsol.

ΣΤΑΘΜΟΣ ΦΟΡΤΩΣΗΣ ΛΕΩΦΟΡΕΙΩΝ ΜΕ 100% HVO

Παραγωγή πράσινου υδρογόνου, παραγωγή HVO, νέος στόλος αστικών λεωφορείων με H2, χρήση 100% HVO στα συμβατικά λεωφορεία, αποθήκευση CCS, κέντρο έρευνας για νέες τεχνολογίες, αποτελούν μέρος του Οράματός τους για τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με τον Δήμαρχο Francois Bayrou. Ήδη σήμερα υπάρχουν 8.000 θέσεις εργασίας, οι οποίες αναμένεται να αυξηθούν σε 10.000 στα επόμενα 3 χρόνια. Πρεσβευτής αυτής της προσπάθειας το Grand Prix για το οποίο είναι γνωστό η περιοχή. Ενώ μέχρι πριν από 2 χρόνια όλοι θεωρούσαν ότι έφτανε στο τέλος του μαζί με το τέλος των ορυκτών καυσίμων, το ανασχεδίασαν, προκειμένου να το θέσουν στην υπηρεσία της Ενεργειακής Μετάβασης και των νέων τεχνολογιών κινητικότητας, διοργανώνοντας για πρώτη φορά φέτος, το Green Grand Prix.

Η φετινή διοργάνωση περιελάμβανε έξι διαφορετικούς αγώνες οχημάτων που τροφοδοτούνταν αποκλειστικά από εναλλακτικά καύσιμα, όπως η ηλεκτρική ενέργεια, τα συνθετικά καύσιμα και τα προηγμένα βιοκαύσιμα. Με αγωνιστικά οχήματα συμμετείχαν όλες οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες ενώ επίσημοι partners ήταν οι FuelsEurope, TotalEnergies, Repsol, Aramco κ.ά.

ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ ΥΔΡΟΓΟΝΟΥ

«Για την πράσινη και δίκαιη μετάβαση των μεταφορών χρειάζεται συνδυασμένα, η συμβολή όλων των τεχνολογιών χαμηλού άνθρακα, όπως η ηλεκτροκίνηση, το υδρογόνο και τα ανανεώσιμα και χαμηλού άνθρακα καύσιμα», είναι το μήνυμα που έστειλαν οι διοργανωτές.

Ο Όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων συμμετείχε ενεργά στο πράσινο Grand Prix και στις πρωτοβουλίες της Fuels Europe στο πλαίσιο και του προγράμματος Vision 2025. Αποσκοπώντας στη διασφάλιση της ηγετικής θέσης που κατέχει  στον κλάδο των πετρελαιοειδών, αλλά και στην ουσιαστική και ταχύτερη ενίσχυση της θέσης του σε νέες, πιο καθαρές μορφές ενέργειας ο Όμιλος έχει καταρτίσει επενδυτικό πλάνο σχεδόν 4 δισ. Ευρώ, με τα μισά να προορίζονται για εκσυγχρονισμό της παραδοσιακής του δραστηριότητας και την παραγωγή «καθαρότερων» υγρών καυσίμων χαμηλών εκπομπών, ενώ τα υπόλοιπα θα δοθούν για την ενεργειακή μετάβαση, με έμφαση στις ΑΠΕ και στη μείωση των εκπομπών CO2. 

Στο πλαίσιο αυτό, όπως τονίζουν τα ΕΛΠΕ, «το διυλιστήριο Ελευσίνας θα αναδειχθεί σε υπόδειγμα της ενεργειακής μετάβασης και μείωσης των εκπομπών άνθρακα, μέσω επενδύσεων σε ενέργειες βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης, σε μονάδα συμπαραγωγής για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών και διευκόλυνση έργων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης, σε μονάδα μπλε υδρογόνου μέσω δέσμευσης άνθρακα στην υπάρχουσα παραγωγή υδρογόνου, σε πιλοτική μονάδα πράσινου υδρογόνου μέσω της χρήσης ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και σε μονάδα παραγωγής ηλιακής ενέργειας. Παράλληλα, το διυλιστήριο Θεσσαλονίκης θα αναβαθμιστεί μέσω μονάδας συμπαραγωγής βιοντιζέλ 2ης γενεάς, για την αύξηση βιώσιμων πρώτων υλών των προϊόντων μας».

Στα πλεονεκτήματα των “πράσινων” καυσίμων περιλαμβάνονται ακόμη τα εξής:

  • Μειώνουν τις εκπομπές CO2 κατά 90% στον τομέα των μεταφορών σε σχέση με τη βενζίνη και το diesel
  • Αποτελούν την πλέον αποτελεσματική λύση για τη μείωση των εκπομπών από τα περίπου 200 εκ. οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης που θα παραμείνουν σε κυκλοφορία μετά το 2030
  • Μειώνουν την πίεση για τα δημόσια οικονομικά που ενέχει ο πλήρης εξηλεκτρισμός του στόλου και η ανάπτυξη νέων υποδομών διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και ταχείας φόρτισης
  • Δίνουν τη δυνατότητα επιλογής στους καταναλωτές μεταξύ των τεχνολογιών χαμηλών εκπομπών CO2, καθιστώντας την μετάβαση προσιτή σε όλους.

ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΜΕ ΣΥΝΘΕΤΙΚΑ ΚΑΥΣΙΜΑ (eFUELS)