Από ιατρικά προβλήματα  στα νομικά προβλήματα ο δρόμος είναι σύντομος . Η επιδημία που προκαλείται από τον κοροναϊό (Covid-19), η οποία  ταξινομείται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ) ως παγκόσμια έκτακτη κατάσταση για την υγεία, η οποία σήμερα πολιορκεί τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της Ευρώπης και της Ελλάδας , φέρνει  στο φως πολυάριθμα νομικά ζητήματα, συμμόρφωσης με διακρατικές συμβάσεις.

του Στράτου Γεραγώτη

Είναι μια  αναπόφευκτη συνέπεια, επειδή η επιδημία έχει προκαλέσει σχεδόν την παράλυση πολλών οικονομικών δραστηριοτήτων, από τα ταξίδια μέχρι την προμήθεια αγαθών και υπηρεσιών. Και αν ο ΠΟΥ δεν έχει ζητήσει, μεταξύ άλλων μέτρων, την αναστολή των ταξιδιωτικών ή εμπορικών περιορισμών, οι εθνικές αρχές παρενέβησαν επίσης για να καλύψουν ορισμένα κενά για να αντιμετωπίσουν την εξάπλωση της επιδημίας εντός των εθνικών συνόρων. Έτσι, το σενάριο έχει αλλάξει, με την ακύρωση των πτήσεων (και συνεπακόλουθα προβλήματα αποζημίωσης, όπου μερικές φορές καλύπτονται από γενική ασφάλιση που καθορίζουν οι αεροπορικές εταιρείες), των εκδηλώσεων , την επιβράδυνση του τουρισμού, τον περιορισμό της παραγωγής και προμήθειας πρώτων υλών. Εξ ου και η εκδήλωση νομικών προβλημάτων, ιδιαίτερης πολυπλοκότητας ακριβώς λόγω της διακρατικότητας που τα χαρακτηρίζει.

Τα κράτη

Τα νομικά ζητήματα χωρίζονται σε δύο επίπεδα: τη σχέση μεταξύ κρατών ή μεταξύ κρατών και ατόμων και τις σχέσεις μεταξύ ατόμων που δραστηριοποιούνται σε περιοχές που έχουν πληγεί από την επιδημία. Όσον αφορά την παρέμβαση των κρατών, η Κίνα επικαλέστηκε τη ρήτρα ανωτέρας βίας, επιτρέποντας στον εθνικό φορέα που είναι υπεύθυνος για το διεθνές εμπόριο (Συμβούλιο της Κίνας για την προώθηση του διεθνούς εμπορίου) να εκδίδει πιστοποιητικά που πιστοποιούν την ύπαρξη μιας κατάστασης ανωτέρας βίας που επιτρέπει στις επιχειρήσεις τους, αλλά και στους ίδιους τους κρατικούς φορείς, να αποφύγουν την εκπλήρωση των υποχρεώσεων που έχουν αναληφθεί σε διακρατικές συμβάσεις. Έτσι, η πρώτη χώρα που πλήττεται από τον Coronavirus, επικαλέστηκε την εξαίρεση της ανωτέρας βίας προκειμένου να μην εκπληρώσει ορισμένες διεθνείς υποχρεώσεις, π.χ. προς τις πολυεθνικές εταιρείες.

Σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, ένα κράτος / συμβαλλόμενο μέρος μπορεί να λάβει μονομερή μέτρα και να αποφύγει την εκπλήρωση δεσμεύσεων που έχουν αναληφθεί έναντι άλλων κρατών, για λόγους που σχετίζονται με τη δημόσια υγεία. Σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, σε περίπτωση απρόβλεπτου γεγονότος που δεν προκαλείται από το ίδιο το κράτος, το οποίο στη συνέχεια επικαλείται τη ρήτρα, το εν λόγω κράτος μπορεί να απαλλαγεί από τις αναληφθείσες υποχρεώσεις. Με την προϋπόθεση όμως ότι με τη συμπεριφορά του δεν συνέβαλε  στην κατάσταση που επικαλείται τότε ως απαλλαγή. Είναι σαφές ότι η διάδοση ενός ιού δεν μπορεί να αποδοθεί στην Κίνα, αλλά σημειώθηκαν ορισμένα κενά ελέγχου και αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει εμπόδιο στη λειτουργία της ρήτρας ανωτέρας βίας. Επομένως, το πρόβλημα που σχετίζεται με το βάρος της απόδειξης είναι τεράστιο.

Όσον αφορά τη δυνατότητα των εταιρειών να επικαλούνται ανωτέρα βία, τα πιστοποιητικά που εκδίδει η Κίνα δεν είναι καθολικά έγκυρα. Φυσικά, είναι δυνατόν, όπως συνέβη στην επιδημία SARS το 2003, οι Κινέζοι  δικαστές να κατατάξουν την επιδημία ως αιτία ανωτέρας βίας, αλλά αυτό το συμπέρασμα δεν αναγνωρίζεται απαραίτητα από τα δικαστήρια άλλων κρατών. Παρόμοια προβλήματα υπάρχουν και σε περιπτώσεις διεθνούς διαιτησίας.

Ιδιώτες

Το ζήτημα, στις σχέσεις μεταξύ ιδιωτών ή μεταξύ κρατών και ιδιωτών, πρέπει πρώτα απ ‘όλα να σχετίζεται με τη σύμβαση και να επιλύεται με βάση τους κανόνες του ιδιωτικού διεθνούς δικαίου. Γενικά, στις συμβάσεις με στοιχεία διεθνούς χαρακτήρα, οι ίδιοι οι αντισυμβαλλόμενοι επιλέγουν τον αρμόδιο δικαστή για να επιλύσουν τη διαφορά και το εφαρμοστέο δίκαιο. Στις περιπτώσεις αυτές, επομένως, θα είναι η επιλεγμένη εντολή (συχνά με κανόνες που περιλαμβάνονται στον αστικό κώδικα) να καθορίζεται υπό ποιες προϋποθέσεις είναι δυνατόν να ανασταλεί η εκτέλεση των συμβατικών υποχρεώσεων. Μια ευκολότερη λύση εάν η σύμβαση περιέχει έναν ad hoc κανόνα που λειτουργεί ως ρήτρα που αποδεσμεύεται από συμβατικές υποχρεώσεις για λόγους ανωτέρας βίας, όπως οι επιδημίες ή οι λόγοι δημόσιας υγείας.

Ορισμένες συμβάσεις διέπονται επομένως από ειδικές συμβάσεις όπως η σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τη διεθνή πώληση και αγορά αγαθών που εγκρίθηκε στη Βιέννη στις 11 Απριλίου 1980, επικυρώθηκε και εκτελείται και  στην Ελλάδα με το νόμο 11 Δεκεμβρίου 1985 n. 765 (ισχύει επίσης για την Κίνα). Το άρθρο 79 της Σύμβασης, για παράδειγμα, προβλέπει ότι ένα μέρος της σύμβασης δεν είναι υπεύθυνο για τη μη συμμόρφωση, αν προκύψει εμπόδιο “ανεξάρτητα από τη θέλησή του”. Η σύμβαση απαιτεί, εν πάση περιπτώσει, δήλωση και ανακοίνωση στα ενδιαφερόμενα μέρη, τα οποία θα μπορούσαν να αμφισβητήσουν την ύπαρξη όρων απαλλαγής. Στην πραγματικότητα, επομένως, δεν υπάρχει καμία βεβαιότητα και η ανάγκη για ανάλυση κατά περίπτωση.

Εν τω μεταξύ, με την  ραγδαία εξάπλωση του ιού στην Ευρώπη, πρέπει να τονιστεί ότι , παράλληλα με τις όποιες  συναντήσεις και δηλώσεις, οι οποίες θα πρέπει να έχουν περιεχόμενο , διεθνείς οργανισμοί  που έχουν αρμοδιότητα σε διάφορα μέτωπα, όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση, θα πρέπει να προβούν  σε κάτι περισσότερο από την ενεργοποίηση της λεγόμενης  Ολοκληρωμένης πολιτικής απάντησης στην κρίση της ΕΕ  (EU Integrated Political Crisis Response ).


*O Στράτος Γεραγώτης είναι τ. Καθηγητής Ευρωπαϊκού Δικαίου και Πολιτικής στο Παν/μιο της Pavia της Ιταλίας