Μετά την απόκτηση του πλειοψηφικού ποσοστού του λιμένα του Πειραιά, η «χώρα του μεταξιού» και συγκεκριμένα η κινεζική COSCO απέκτησε (διά μέσου της Ocean Rail Logistics) την πλειοψηφία της σιδηροδρομικής εταιρείας PEARL (Piraeus Europe Asia Rail Logistics) δείχνοντας έμπρακτα ότι θέλει να συνεχίσει τις επενδύσεις της στην Ελλάδα.

Στόχος είναι ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου της Ελλάδας και ενδιάμεσων χωρών, όπως της Σερβίας, της Ουγγαρίας και της Τσεχίας, προκειμένου  να εξοικονομηθούν 5-7 ημέρες σε σύγκριση με τη θαλάσσια διαδρομή που καταλήγει στο Ρότερνταμ, το Αμβούργο και την Αμβέρσα.

Με αυτό τον τρόπο η COSCO θα επιδιώξει να προσφέρει στους πελάτες της εναλλακτικό εμπορικό δρόμο… εξοικονομώντας χρόνο, έχοντας πάντα ως βάση τον Πειραιά και το λιμάνι του Ικονίου.

Γι’ αυτόν το λόγο, η PEARL προχώρησε στην ίδρυση θυγατρικών εταιρειών σε γειτονικά κράτη (Βουλγαρία, Σερβία, Σκόπια) και στη δημιουργία ενός σιδηροδρομικού εμπορευματικού διαδρόμου μεταξύ Ευρώπης και Ασίας που εκτείνεται σε χώρες όπως Ελλάδα, Σκόπια, Σερβία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Βουλγαρία και Τσεχία.

Η δυναμική του όλου εγχειρήματος άρχισε να φαίνεται. Το 2021 η PEARL δρομολόγησε 1.400 τρένα, το 2020 1.297 τρένα και το 2018 749 τρένα, μεταφέροντας 102,7 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, 92,2 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια και 44,5 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια αντίστοιχα.

Συνδυαστικά, μπορεί στα 5,3 εκατ. εμπορευματοκιβώτια που διακίνησε ο Πειραιάς το 2021 μόνο τα 0,1 εκατ. να διακινήθηκαν με τρένο, ωστόσο (σύμφωνα με στελέχη της PEARL) η κίνηση και η ζήτηση είναι αυξητική.

Πριν από μερικές ημέρες παρουσιάστηκε στο υπουργικό συμβούλιο το νομοσχέδιο για την ανασυγκρότηση του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, το οποίο στόχο έχει τη βέλτιστη αναδιοργάνωση του μηχανισμού παραγωγής και εποπτείας των σιδηροδρομικών έργων.

Το υπουργείο Μεταφορών θα έχει την εποπτεία των δύο εταιρειών και μέσω του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδιασμού Μεταφορών θα καθορίζει τον μακροχρόνιο σχεδιασμό των έργων, ενώ παράλληλα είναι υπεύθυνο για τη θέσπιση πλαισίου εταιρικής διακυβέρνησης των εταιρειών.

Η υλοποίηση του σχεδιασμού θα παρακολουθείται μέσω ετήσιων συμβάσεων απόδοσης ως προς την επίτευξη των στόχων μεταξύ του υπουργείου και καθεμιάς από τις δύο εταιρείες, σύμφωνα με τις νέες τους αρμοδιότητες.

Ο ΟΣΕ (ως διαχειριστής υποδομής) θα αναλάβει τη διαχείριση της σιδηροδρομικής υποδομής και όλων των εργασιών που απαιτούνται για το σιδηροδρομικό δίκτυο σε λειτουργία.

Η ΕΡΓΟΣΕ (ως διαχειριστής έργων) θα επικεντρωθεί στην ανάληψη νέων έργων σιδηροδρομικής υποδομής εκτός του εν λειτουργία δικτύου, όπως νέες χαράξεις και επεκτάσεις υφιστάμενου δικτύου.

Η ΕΡΓΟΣΕ θα αναλαμβάνει επίσης εργασίες αναβάθμισης στο υφιστάμενο δίκτυο που απαιτούν διακοπή στη λειτουργία της γραμμής (όπως υπογειοποίηση γραμμής), η ευθύνη όμως της γραμμής θα παραμένει στον ΟΣΕ.

ΠΗΓΗ: capital.gr