Δέσποινα Κουτσομητροπούλου

Το πρόσωπο της Λόρα Ντερν τεντώνεται σαν τα χέρια και τα πόδια της Ελαστίνα, της ηρωίδας στην ταινία κινουμένων σχεδίων «Απίθανοι». Το πρόσωπο της ηθοποιού είναι εύπλαστο. Μπορεί να κάνει πολύ περισσότερα πράγματα από ένα κανονικό πρόσωπο. Την ελαστικότητα του την είδαμε σε ρόλους που ερμήνευσε στην ταινία «Τζουράσικ Παρκ» του Σπίλμπεργκ ,«Inland Empire» του Ντέιβιντ Λιντς ή στη σειρά «Enlightened» του HBO. Όσο γκροτέσκο μπορεί να κάνει τον εαυτό της η Ντερν το αποτέλεσμα δεν είναι ποτέ μόνο τρομακτικό και ποτέ μόνο κωμικό. Κι αυτό γιατί αυτή η μυϊκή ελαστικότητα του προσώπου συνδέεται με μια ακόμα μεγαλύτερη σωματική ελαστικότητα και μια επιβλητική παρουσία. Η συναισθηματική γυμναστική είναι το φόρτε της ηθοποιού και η μεταμόρφωση της μοναδική, από μαινάδα σε δυναμική γυναίκα και από εκεί σε μια απόλυτα ευάλωτη ύπαρξη.

H διάσημη ηθοποιός δεν χρησιμοποιεί ιδιαίτερα το #dernaissance, συντομογραφία της κοσμικής σύζευξης από το 2017-2018, των «Big Little Lies», «Star Wars» και «Twin Peaks». Το #dernaissance είναι παράφραση του renaissance (αναγέννηση) με το επίθετο της «Ντερν». Και δεν το χρησιμοποιεί διότι πώς να ξαναγεννηθεί κάποιος που ήταν πάντα εδώ; Ποιος μπορεί να αρνηθεί το γεγονός ότι η Ντερν είχε μια αξιομνημόνευτη δεκαετία, πλουσιότατη. Από το «Enlightened», στην υποψηφιότητα για Όσκαρ στο «Wild» και από εκεί σε ρόλους στο «Litlle Fockers» και στο «The Fault in Our Stars» που έκανε τους απανταχού εφήβους να κλάψουν με μαύρο δάκρυ.

Φέτος επιστρέφει και πάλι ως Ρενάτα, υποδυόμενη το υψηλόβαθμο εταιρικό στέλεχος, στην πολυαναμενόμενη δεύτερη σεζόν της εξαιρετικής σειράς «Big Little Lies». Τη σκηνοθεσία της σειράς υπογράφει ο Jean-Marc Vallée, του «Wild» και αυτή τη σεζόν προστίθεται στο καστ η Μέριλ Στριπ. Ως σήμα κατατεθέν έχει το υπέροχο τραγούδι των τίτλων, το «Cold Little Heart» του Michael Kiwanuka, με φόντο τον αφρισμένο ωκεανό που σκάει στις ακτές του Μόντερεϊ. Η Ντερν συναντά τόσο την Ρις Γουίδερσπουν, όσο και την Νικόλ Κίντμαν, τη Ζόι Κράβιτς και τη Σελίν Γούντλεϊ.
Τώρα, στις κινηματογραφικές αίθουσες παίζονται δύο ταινίες, στις οποίες παίζει και που βασίζονται σε αληθινές ιστορίες: το φιλμ “Trial by Fire” as well as “J.T. Leroy”. Στην τελευταία, στα ελληνικά τιτλοφορείται κάπως υπερβολικά «Η πιο μεγάλη απάτη», υποδύεται την απρόσεχτη, κατεστραμμένη και φιλόδοξη Λόρα Άλμπερτ, η οποία συστήνεται ως συγγραφέας με το όνομα «J.T.Leroy», που υποτίθεται είναι ένα αγόρι που προσπαθεί να μιμηθεί τη ζωή της πόρνης μητέρας του.

«Μου αρέσει να ανακαλύπτω το χιούμορ σε μέρη σπασμένα» είχε δηλώσει η Ντερν. Το χιούμορ είναι μια «δικομματική εμπειρία», αντιβαίνει τις πολιτικές γραμμές, και συμβάλλει ώστε οι άνθρωποι να γίνουν συμπονετικοί. «Αν υπάρχει κάτι σε όλο αυτό είναι ότι θολώνει τις διχαστικές γραμμές έτσι ώστε οι άνθρωποι να ξεφύγουν από τη δική τους ντροπή και ίσως αν το κάνουν, να γίνουν λίγο πιο ευγενικοί», λέει στους New York Times.

Ήταν στα γυρίσματα της ταινίας «Μικρές Κυρίες» όταν έκανε αυτές στις δηλώσεις. Το φιλμ που σκηνοθετεί η Γκρέτα Γκέργουικ βασίζεται στο ομότιτλο βιβλίο και αναμένεται να βγει στις κινηματογραφικές αίθουσες τα Χριστούγεννα. Σε αυτή την ταινία υποδύεται τον «όμορφα θεραπευτικό» χαρακτήρα της Μάρμι, ενώ άλλους ρόλους κρατούν, μεταξύ άλλων, η Σίρσα Ρόναν και ο Τιμοτέ Σαλαμέ. Καμία σχέση η Μάρμι με την Ρενάτα των Big Litlle Lies, που είναι όλο νεύρο και ένταση. Δεν είναι λίγες εκείνες οι φορές που η ηθοποιός επιλέγει ένα πρότζεκτ διότι της αρέσει ο σκηνοθέτης. Έχει αυτή την επιλογή μετά από 40 χρόνια καριέρας. Και είναι εντυπωσιακό πώς στο Χόλιγουντ πηγαινοέρχονται γυναίκες και παίζουν πολύ καλούς ρόλους όταν παλαιότερα το ίδιο σύστημα που ευτυχώς αλλάζει, τις ‘απέσυρε’ ή τις τυποποιούσε σε συγκεκριμένους ρόλους.

Η Λόρα Ντερν είναι η κόρη δύο σπουδαίων ηθοποιών – του Μπρους Ντερν και της Νταϊάν Λαντ (το 2010 «κέρδισαν» και οι τρεις μαζί την ίδια μέρα το αστέρι τους στο πεζοδρόμιο της Hollywood Boulevard). Οι γονείς της χώρισαν όταν ήταν μόλις δύο ετών και ο πατέρας της μετακόμισε στην παραλία, αφήνοντας την ανατροφή της Λόρα στη μητέρα της και τη γιαγιά της. Σε ηλικία επτά ετών, παρακολούθησε τον Μάρτιν Σκορσέζε να σκηνοθετεί τη μητέρα της στην ταινία του «Η Αλίκη δεν μένει πια εδώ» ενώ η ίδια, που συμμετείχε ως κομπάρσος στην ταινία, έφαγε 19 παγωτά χωνάκι περιμένοντας να τελειώσει το γύρισμα της σκηνής της. Έκτοτε, παραμένει βαθιά γοητευμένη από τον τρόπο που δουλεύουν οι μεγάλοι σκηνοθέτες. Πάνω απ’ όλα θαυμάζω τον τρόπο που παίρνουν αυτό που θέλουν, τον τρόπο που επικοινωνούν με τους ηθοποιούς. Της αρέσει όταν ο Λιντς έρχεται κοντά της μετά από μια λήψη και αναπνέει με έναν συγκεκριμένο τρόπο και μετά εκείνη ξέρει ακριβώς τι να κάνει- ένας από τους πρώτους ρόλους της ήταν στο «Μπλε Βελούδο» του Λιντς, με τον οποίο ξανασυνεργάστηκε.
Η Ντερν μεγαλώνει, όπως όλοι μεγαλώνουν, αλλά αυτό δεν την φοβίζει. Λέει πώς της αρέσει που πέρασε τα 50. «Μπορώ, μέσα στην ίδια χρονιά, να παίξω ένα πολύ σεξουαλικό χαρακτήρα της ίδιας ηλικίας, ένα πολύ μητρικό χαρακτήρα, ένα πολύ ηρωικό χαρακτήρα, ή μια ‘σκύλα’ και δεν θα βρεθεί κανείς να μου πει πώς «τώρα που είσαι σε αυτή την ηλικία θα σε καθορίσουμε». Παλαιότερα, οι ηθοποιοί της γενιάς της μητέρας της όταν έφταναν σε αυτή την ηλικία στρέφονταν στο θέατρο ή σε δουλειές με ξένους σκηνοθέτες. Σήμερα στο Χόλιγουντ υπάρχει «πλούτος επιλογών, live streaming, καλωδιακή, ταινίες που αφηγούνται γυναικείες ιστορίες». Όπως λέει η Λόρα Ντερν οι επιλογές παλαιότερα στην καριέρα της, συμπεριλαμβανομένης της απόφασης να μην εργαστεί όταν δεν υπήρχαν ενδιαφέροντες ρόλοι, απέδωσαν. « Ήταν συμβουλή των γονιών μου. Να απορρίπτω ρόλους που με τυποποιούσαν. Πέταξα οικονομικές ευκαιρίες, ήμουν απογοητευμένη επειδή δεν δούλευα, αλλά μακροπρόθεσμα δούλεψα με σκηνοθέτες που με συγκινούσαν και ποτέ δεν έπαιξα το ίδιο ρόλο δύο φορές στη σειρά».
Οι γυναίκες που θαυμάζει περισσότερο είναι η μητέρα της, η Γουίντερς, η Μπάρμπαρα Στάνγουικ , η Τζέιν Στέιπλετον η Μέριλ Στριπ και η Τζίνα Ρόουλαντς. « Αυτές οι γυναίκες…δεν παρεμβαλλόταν τίποτα ανάμεσα σε εμένα και το δέρμα τους. Και τα μάτια τους. Μου έκαιγαν την καρδιά και μου άνοιγαν μια τρύπα. Δεν έβλεπα τίποτα άλλο. Ξέρεις τι είναι να σε επηρεάζει το δέρμα;». Καθώς μιλάει η ηθοποιός ψηλαφεί το πρόσωπο της. « Βλέπεις. Δεν ξέρω…οι σακούλες κάτω από τα μάτια-αγγίζει το κόκαλο κάτω από το μάτι της-η τραχύτητα στην υφή της επιδερμίδας, τα πανιασμένα χείλη, διότι κάνει κρύο ή νιώθεις ότι οι κόρες των ματιών σου έχουν διασταλεί είτε επειδή ράγισε η καρδιά σου, είτε από φόβο. Γι’ αυτό με ενδιαφέρει τόσο πολύ η υποκριτική στον κινηματογράφο. Διότι κάποτε ερωτεύτηκα κάποιον χαρακτήρα που ήταν τόσο αυθεντικός και ακατέργαστος».