Η κυβέρνηση επιθυμεί να αναδειχτεί η αλήθεια στις διαστάσεις που πραγματικά έχει, δηλώνει στην ανά χείρας εφ’ όλης της ύλης συνέντευξή του ο υπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Πλακιωτάκης, για την υπόθεση Ανδρουλάκη, τονίζοντας την ταχύτητα με την οποία ο πρωθυπουργός προχώρησε άμεσα και σε θεσμικές αλλαγές, προκειμένου να αυξήσει και να ενισχύσει τις ασφαλιστικές δικλίδες που διέπουν το πλαίσιο των νόμιμων επισυνδέσεων. Κάνει μια πρώτη αποτίμηση για την πορεία του ελληνικού τουρισμού, αναγνωρίζοντας τις αυξήσεις τιμών στα ναύλα· όσον αφορά δε το οξυμμένο κλίμα στα Ελληνοτουρκικά, διαβεβαιώνει πως η Ελλάδα κάνει και εξακολουθεί να κάνει όλα όσα πρέπει, σε όλα τα επίπεδα, ώστε να διασφαλίσει τα εθνικά συμφέροντα και τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας μας, ενώ σημειώνει πως η τουρκική προκλητικότητα θα μείνει στα επίπεδα ανιστόρητων και συχνά παράλογων δηλώσεων.

 

Στην Ντόρα Κουτροκόη

 

Κυρίαρχο ζήτημα στην πολιτική ζωή η παρακολούθηση του τηλεφώνου του Νίκου Ανδρουλάκη από την ΕΥΠ. Ποια είναι η δική σας άποψη;

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, μίλησε με απόλυτη ειλικρίνεια και σαφήνεια. Παρότι όλα έγιναν νόμιμα, ο χειρισμός από την πλευρά της ΕΥΠ ήταν ελλιπής. Ο πρωθυπουργός δεν γνώριζε για την επισύνδεση του κινητού του κ. Ανδρουλάκη και, όπως ξεκάθαρα δήλωσε, εάν γνώριζε, δεν θα επέτρεπε να γίνει. Πρόκειται για λάθος, που δεν θα έπρεπε να έχει συμβεί. Γι’ αυτό και είχαμε την απομάκρυνση του διοικητή της ΕΥΠ, ενώ παραιτήθηκε, αναλαμβάνοντας με γενναιότητα την αντικειμενική πολιτική ευθύνη, ο γενικός γραμματέας του πρωθυπουργού Γρηγόρης Δημητριάδης. Ενα στέλεχος με μεγάλη και θετική προσφορά στο κυβερνητικό έργο. Η κυβέρνηση επιθυμεί να αναδειχτεί η αλήθεια στις διαστάσεις που πραγματικά έχει. Γι’ αυτό συμφώνησε αμέσως στη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής. Ταυτοχρόνως, η κυβέρνηση προχώρησε άμεσα και σε θεσμικές αλλαγές, προκειμένου να αυξήσει και να ενισχύσει τις ασφαλιστικές δικλίδες που διέπουν το πλαίσιο των νόμιμων επισυνδέσεων.

 

Είστε ικανοποιημένος από τους δείκτες του ελληνικού τουρισμού και πού τους αποδίδετε;

Ολοι πρέπει να είμαστε ικανοποιημένοι από τα μέχρι τώρα δεδομένα για τον τουρισμό. Η πατρίδα μας ήταν πάντα πόλος έλξης ξένων επισκεπτών και ο σωστός στρατηγικός σχεδιασμός και η συστηματική προσπάθεια της κυβέρνησης και του υπουργείου Τουρισμού, ειδικότερα, αποδίδουν εξαιρετικά αποτελέσματα. Είμαστε, μάλιστα, πολύ χαρούμενοι, διαπιστώνοντας ότι η κρουαζιέρα, ένα ειδικότερο και πολύ σημαντικό κομμάτι της τουριστικής βιομηχανίας, που χειριζόμαστε στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, πρωταγωνιστεί στην εξαιρετική εικόνα της φετινής τουριστικής περιόδου. Ο σωστός σχεδιασμός και η έγκαιρη επικαιροποίηση των πρωτοκόλλων έχουν οδηγήσει σε αριθμό ρεκόρ προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων σε ελληνικά λιμάνια, με πολλά από αυτά να τα χρησιμοποιούν ως λιμάνια έναρξης και τερματισμού της κρουαζιέρας, κάτι πολύ σημαντικό, αφού συνεπάγεται πολύ σημαντικά οφέλη τόσο για την ελληνική οικονομία όσο και για τις τοπικές κοινωνίες.

 

Διαβάζουμε, πάντως, ότι στα περισσότερα νησιά είναι κυρίαρχο το ξένο στοιχείο. Μήπως μια μεγάλη μερίδα Ελλήνων δεν έχει δυνατότητα, κύριε Πλακιωτάκη, να κάνει διακοπές λόγω και του υψηλού κόστους;

Η παρουσία ξένων επισκεπτών στα νησιά μας δεν είναι κάτι καινούργιο. Είναι το σύνηθες. Σίγουρα οι οικονομικές δυσκολίες που δημιούργησε η παγκόσμια ενεργειακή κρίση περιορίζουν τις δυνατότητες αρκετών νοικοκυριών. Δεν υποτιμώ το πρόβλημα. Ενα πρόβλημα που έχει αναγνωρίσει πρώτη η ίδια η κυβέρνηση, λαμβάνοντας μέτρα πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων, αλλά και προχωρώντας στο μεγαλύτερο πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού που έγινε ποτέ, ώστε να ενισχύσει τη δυνατότητα των οικονομικά ασθενέστερων συμπατριωτών μας να κάνουν διακοπές.

 

Τι μπορεί να γίνει με τις τιμές των εισιτηρίων, κύριε υπουργέ; Θα γνωρίζετε κι εσείς καλά πόσο δύσκολο είναι π.χ. για μια τετραμελή οικογένεια να πάει με πλοίο σε ένα νησί του Βορείου Αιγαίου.

Η πολύ μεγάλη αύξηση των τιμών στα καύσιμα έχει πράγματι προκαλέσει αυξήσεις όχι μόνο στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, αλλά και γενικότερα. Οπως ήδη σας έχω αναφέρει, η κυβέρνηση στήριξε και στηρίζει από την πρώτη στιγμή νοικοκυριά και επιχειρήσεις με στοχευμένα αλλά και οριζόντια μέτρα, προκειμένου να αντιμετωπίσουν το αυξημένο κόστος στην ενέργεια και στα καύσιμα. Κάθε ευρώ που μπορούμε να διαθέσουμε πηγαίνει στη στήριξη της κοινωνίας. Και αυτό θα συνεχιστεί.

 

Με το πρόγραμμα «μεταφορές 2021-2027» τι θα αλλάξει στο κομμάτι των υποδομών στα νησιά μας; Ποια λιμάνια έχουν προτεραιότητα και μεγαλύτερη ανάγκη;

Η έγκριση του προγράμματος «Μεταφορές 2021-2027» από την ΕΕ σηματοδοτεί μια πολύ μεγάλη επιτυχία της ελληνικής κυβέρνησης. Η συντονισμένη δράση του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σε συνεργασία με το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης και η συστηματική διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή οδήγησαν στην εξασφάλιση 175 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη νησιωτικών λιμενικών υποδομών και 80 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση επιλεγμένων άγονων γραμμών. Πρόκειται για μια σημαντική εξέλιξη που αλλάζει θεαματικά τα δεδομένα για τους νησιώτες και τα νησιά μας. Διασφαλίζεται, πλέον, όχι μόνο η σταθερή και συχνότερη ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών τόσο με την ηπειρωτική Ελλάδα όσο και μεταξύ τους, αλλά και η ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης υπηρεσίας, με καλύτερες λιμενικές υποδομές και κίνητρα για δρομολόγηση νέων «πράσινων» πλοίων. Τα οφέλη είναι πολλά και σημαντικά, όχι μόνο για τους κατοίκους των νησιών και τους επισκέπτες, αλλά και για την τοπική κοινωνική και οικονομική δραστηριότητα. Οι νέες αυτές δυνατότητες, σε συνδυασμό με στοχευμένες δράσεις για «Συστήματα ασφάλειας ναυσιπλοΐας» μέσω χρηματοδότησης άνω των 90 εκατ. ευρώ και σειρά σημαντικών έργων του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε λιμάνια όλης της χώρας, υπηρετούν αποφασιστικά τον στόχο μας για την αναπτυξιακή πορεία του νησιωτικού χώρου και της θαλάσσιας οικονομίας.

 

Συζητάμε πάντα για το καλοκαίρι, αλλά το μεγαλύτερο άγχος των νησιωτών, ιδίως της άγονης γραμμής, είναι η σύνδεσή τους. Επ’ αυτού μπορείτε να μας πείτε κάποια πράγματα;

Η συνεχής, ομαλή και ποιοτική ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά και μεταξύ τους, αποτελεί σταθερή μας προτεραιότητα. Στην πράξη: στα τρία προηγούμενα χρόνια δημιουργήσαμε 24 νέες άγονες γραμμές, που εξυπηρετούν δεκάδες χιλιάδες νησιώτες και ταξιδιώτες, ενώ, παραλλήλως, αυξήσαμε τη χρηματοδότησή τους κατά 136 εκατ. ευρώ. Η επιτυχία της ένταξης στο πρόγραμμα «Μεταφορές 2021-2027» της ΕΕ με 80 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση επιλεγμένων άγονων γραμμών, ανοίγει νέους δρόμους πολυετών συμβάσεων με νέα «πράσινα» πλοία και πολύ αναβαθμισμένη ποιότητα υπηρεσιών.

 

Κατά την εκτίμησή σας, ο Αύγουστος βλέπετε να κυλάει «ομαλά» σε σχέση με το μονίμως οξυμμένο κλίμα στις ελληνοτουρκικές σχέσεις;

Η ελληνική κυβέρνηση έχει κάνει και εξακολουθεί να κάνει όλα όσα πρέπει, σε όλα τα επίπεδα, ώστε να διασφαλίσει τα εθνικά συμφέροντα και τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας μας. Η Τουρκία αντιλαμβάνεται τη νέα πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί και εκτιμώ ότι η τουρκική προκλητικότητα θα μείνει στα επίπεδα ανιστόρητων και συχνά παράλογων δηλώσεων.

 

Εν τέλει, η αλλαγή φιλοσοφίας στη φύλαξη των θαλασσίων συνόρων από το Λιμενικό μας ήταν αυτή που περιόρισε αισθητά τις μεταναστευτικές ροές;

Είναι η σαφής διαφορά αντίληψης περί θαλασσίων συνόρων που άλλαξε τα δεδομένα. Από την πρώτη στιγμή που οι πολίτες εμπιστεύτηκαν στον Κυριάκο Μητσοτάκη και στη Νέα Δημοκρατία τη διακυβέρνηση της χώρας, καταστήσαμε σαφές ότι η Ελλάδα έχει θαλάσσια σύνορα και είναι καθήκον της να τα προστατεύει. Πράττουμε το αυτονόητο και το πράττουμε με αποφασιστικότητα, αλλά και σεβασμό στο διεθνές δίκαιο και στους κανόνες εμπλοκής στη θάλασσα, έχοντας προτεραιότητα την προστασία της ανθρώπινης ζωής. Οι μεταναστευτικές ροές έχουν μειωθεί εντυπωσιακά. Το 2021 είχαμε 90% λιγότερες αφίξεις υπηκόων τρίτων χωρών που εισήλθαν παράνομα στη χώρα μας σε σχέση με το 2019. Η επιτυχία αυτή οφείλεται στην υπερπροσπάθεια των γυναικών και ανδρών του Λιμενικού Σώματος, αλλά και στη σημαντική ενίσχυσή του σε μέσα και ανθρώπινο δυναμικό, που πολλαπλασίασε τις επιχειρησιακές του δυνατότητες.

 

Από την άλλη, θα ακούτε και εσείς, ακόμα και από την αξιωματική αντιπολίτευση, φωνές για τον τρόπο που αντιμετωπίζονται οι πρόσφυγες-μετανάστες από το Λιμενικό μας…

Είναι λυπηρό το γεγονός κάποιοι, κυρίως ΜΚΟ και κάποια κόμματα της Αριστεράς, να στοχοποιούν την Ελλάδα, αντί για την Τουρκία, που παραβιάζει τις συμφωνίες της με την ΕΕ και προκαλεί το μεταναστευτικό πρόβλημα στο Αιγαίο. Οσες καταγγελίες έχουν γίνει ερευνώνται και –μέχρι σήμερα– δεν έχει αποδειχτεί κάτι. Τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος επιχειρούν με σεβασμό στο διεθνές δίκαιο και προτεραιότητα την ανθρώπινη ζωή. Οταν αδίστακτα κυκλώματα διακινητών, ξεκινώντας από την Τουρκία, στοιβάζουν συνανθρώπους μας σε σαπιοκάραβα, χωρίς μέτρα ασφαλείας, θέτοντας σε θανάσιμο κίνδυνο τη ζωή τους, η Ελλάδα σώζει ζωές στο Αιγαίο. Τα τελευταία δύο χρόνια σε 145 επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης έχουν διασωθεί πάνω από 6.000 άτομα. Αντιλαμβάνομαι ότι κάποιοι έχουν δυσαρεστηθεί από την αποτελεσματικότητα της φύλαξης των θαλασσίων συνόρων μας. Δεν πρόκειται, όμως, να απολογηθούμε, επειδή πράττουμε το επιβεβλημένο και αυτονόητο, επειδή προστατεύουμε τα θαλάσσια σύνορά μας, που είναι και σύνορα της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

 

Συμπληρώσατε τρία χρόνια στο υπουργείο Ναυτιλίας. Θέλω να μας πείτε ποιες ήταν οι διαφορές σας με τον ΣΥΡΙΖΑ σε σχέση με την αντιμετώπιση των Ελλήνων ναυτικών αλλά και γενικότερα της ναυτιλίας;

Από την πρώτη στιγμή που ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μάς εμπιστεύτηκε το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, θέσαμε και υλοποιούμε, με τους συνεργάτες μου, έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό, που περιλαμβάνει κατευθύνσεις και δράσεις που δεν υπήρχαν στην ατζέντα του υπουργείου τα προηγούμενα χρόνια. Αναφέρομαι στην ενεργό συμμετοχή στην αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας, με επίκεντρο τους νησιώτες και τα νησιά μας. Η θεσμοθέτηση, για πρώτη φορά στην Ελλάδα,  Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής στον νησιωτικό χώρο και η εξειδίκευση της εθνικής στρατηγικής για τα νησιά μας, αποδίδουν ήδη καρπούς, αφού διασφαλίσαμε σημαντικούς πόρους, που θα διατεθούν για την ακτοπλοΐα και τα λιμάνια των νησιών μας, δίνοντας λύσεις σε δύο κρίσιμα ζητήματα που αφορούν τη νησιωτικότητα: τις επαρκείς και ποιοτικές ακτοπλοϊκές συνδέσεις και τις σύγχρονες και ασφαλείς λιμενικές υποδομές. Το ειδικό χρηματοδοτικό πρόγραμμα «ΝΕΑΡΧΟΣ» συνιστά τομή σε σχέση με την ανάπτυξη στη νησιωτική Ελλάδα, κάτι που θα φανεί πολύ σύντομα. Ηδη, η σημαντικότατη αύξηση της χρηματοδότησης και του αριθμού των άγονων γραμμών έδωσε τη δυνατότητα σε δεκάδες χιλιάδες επιβάτες να μετακινηθούν σε νησιά, που μέχρι πριν από δύο χρόνια δεν υπήρχε δυνατότητα να επισκεφθούν, ή έπρεπε να συνδυάσουν περισσότερα από ένα δρομολόγια. Την ίδια στιγμή, προχωρήσαμε με ταχύ ρυθμό και πετύχαμε τη σημαντική ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος σε μέσα και ανθρώπινο δυναμικό, ιδιαιτέρως στο Αιγαίο. Ετσι, αυξήθηκαν επίσης σημαντικά οι επιχειρησιακές δυνατότητες του Σώματος και αυτό είχε αποτέλεσμα την εντυπωσιακή μείωση των προσφυγικών μεταναστευτικών ροών. Παράλληλα με όλα αυτά, συνεχίζουμε και στις κατευθύνσεις που διαχρονικά υπηρετεί το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Στηρίξαμε και στηρίζουμε την ακτοπλοΐα και τους ναυτικούς, δημιουργήσαμε σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο για τη ναυτιλία, τον θαλάσσιο τουρισμό και το ιδιωτικό ναυτικό δίκαιο, αναλάβαμε πρωτοβουλίες για την ενίσχυση του ελληνικού νηολογίου, ενισχύσαμε την ασφάλεια σε θάλασσες σε ακτές, προχωράμε σε πλήρη ψηφιοποίηση του υπουργείου και στον εκσυγχρονισμού της ναυτικής εκπαίδευσης.