Ο Σεπτέμβριος για τα ελληνικά πολιτικά κόμματα είναι συνήθως ο μήνας της ΔΕΘ. Για την Κεντροαριστερά, όμως, ήταν ανέκαθεν ο μήνας της πασοκικής επετείου – η οποία, στην αρχή κάθε φθινοπώρου, λειτουργούσε ως προπομπός για την υπόλοιπη σεζόν: τα μηνύματα της 3ης Σεπτέμβρη ακολουθούσαν το κόμμα μέχρι το επόμενο φθινόπωρο.

Αυτή τη φορά, εκτός από τον ευνόητο συμβολισμό που επιδιώκει η Χαριλάου Τρικούπη επιλέγοντας τη θεματική του ΕΣΥ, το μήνυμα που εκπέμπεται έχει να κάνει με το επόμενο βήμα του Κινήματος Αλλαγής: πώς δηλαδή θα καταφέρει να «ξεκολλήσει» δημοσκοπικά, κερδίζοντας περισσότερο χώρο στο αντιπολιτευτικό πεδίο. Κι αυτό μπορεί να γίνει μόνο εάν χρησιμοποιήσουν το ρετρό χωρίς αυτό να τους καταπίνει.

Στο Κίνημα Αλλαγής προσπαθούν να βρουν την κατάλληλη συνταγή ανάμεσα στο πολιτικό τους μέλλον και στο πολιτικό τους παρελθόν. Η ρετρό αισθητική, που επελέγη για τον εορτασμό των 46 χρόνων από την ίδρυση του ΠΑΣΟΚ, ήταν μια προσπάθεια το κόμμα να αξιοποιήσει τη νοσταλγική ποπ διάσταση που έχει λάβει τα τελευταία χρόνια. Η διαδικτυακά καμπάνια, αφιερωμένη στο ΕΣΥ, χρησιμοποιεί τους πρωτεργάτες του Εθνικού Συστήματος Υγείας, που είναι παράλληλα γνωστές φιγούρες του κεντροαριστερού χώρου: ο Ανδρέας Παπανδρέου, ο Γιώργος Γεννηματάς και ο Παρασκευάς Αυγερινός κοσμούν τις αφίσες που αναρτώνται τις τελευταίες μέρες στα κεντροαριστερά ακάουντ, συνοδευόμενοι από παλιά συνθήματα του ΠΑΣΟΚ για τη δημόσια υγεία και εικόνες από παλαιότερες καμπάνιες του κόμματος, κυρίως της δεκαετίας του ’80. Την επιστροφή του κάνει και ο ήλιος του ΠΑΣΟΚ, ο οποίος θα απεικονίζεται σε επετειακές μάσκες για τα γενέθλια του κόμματος, ενώ στο αμερικανικού τύπου βιντεάκι που θα προηγηθεί της ομιλίας της Φώφης Γεννηματά πρωταγωνιστικό ρόλο, εκτός των διάσημων στελεχών του ΠΑΣΟΚ, θα έχουν και τα μέλη του.

Αυτή η εκδήλωση της 3ης Σεπτέμβρη είναι η πρώτη φορά που το ρετρό έχει τόσο κυρίαρχο ρόλο. Αν υπάρχει ένα επικοινωνιακό όπλο για το Κίνημα Αλλαγής, άλλωστε, αυτό είναι η πασοκική κληρονομιά του. «Αρκεί να μην καθορίζει όλες τις πλευρές της σημερινής μας παρουσίας» σπεύδουν να τονίσουν κεντροαριστερά στελέχη, που γνωρίζουν πως η νοσταλγία μόνη της δεν φτάνει: το ίδιο το Κίνημα Αλλαγής «γεννήθηκε» γιατί οι συνθήκες μετά την κρίση «απαιτούσαν από τον χώρο να κάνει ένα βήμα μπροστά». Η επιστροφή στο «ορθόδοξο ΠΑΣΟΚ» δεν είναι στρατηγική επιλογή, αλλά περισσότερο επικοινωνιακό. Δείχνει τη διάθεση, ειδικά η νέα γενιά που έχει μάθει το ΠΑΣΟΚ μέσα από memes και διαδικτυακά πλάκα, να συνδέσει την ύπαρξή του με το Κίνημα Αλλαγής – ώστε να ανέβουν τα ποσοστά και στις μικρότερες ηλικίες, που είναι ακόμα πολύ χαμηλά.

Παράλληλα, αυτές τις μέρες η Φώφη Γεννηματά ξεκινάει επαφές με τους κοινωνικούς εταίρους, με στόχο να αναδείξει και τη σημερινή προσφορά του κόμματος. Μετά τη συνάντηση της Δευτέρας με το προεδρείο της ΓΣΕΕ, η πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής μίλησε για τις εννιά θέσεις του κόμματος για την εργασία, που στοχεύουν στη στήριξη των ανέργων, τη δημιουργία ενός «κοινωνικού συμβολαίου της ψηφιακής εποχής», την ενίσχυση των εργασιακών δικαιωμάτων, την εφαρμογή κανόνων για την τηλεργασία. αλλά και τη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος. «Για το Κίνημα Αλλαγής η εργασία είναι βασικός επιταχυντής της ανάπτυξης. Δυστυχώς όμως η κυβέρνηση της ΝΔ επιλέγει να πληρώσουν και πάλι οι εργαζόμενοι το μάρμαρο της κρίσης» ανέφερε χαρακτηριστικά. Χθες, η Γεννηματά είχε συνάντηση με τον Δημήτρη Παπαλεξόπουλο και αντιπροσωπεία του ΣΕΒ.

της Μυρτώς Λιαλιούτη από Τα Νέα