“Είναι εξαιρετικά σημαντική και τολμηρή η απόφαση του πρωθυπουργού για την πρόωρη απολιγνιτοποίηση της Χώρας με χρονικό ορίζοντα το 2028, όταν, για παράδειγμα, η Γερμανία έχει βάλει ως ορόσημο το 2038” τονίζει σε συνέντευξη στο tomanifesto.gr, ο σύμβουλος του πρωθυπουργού για θέματα κλιματικής αλλαγής, Γιώργος Κρεμλής.

Αποκαλύπτει ακόμη ότι “ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει επίσης δώσει σαφείς εντολές ώστε το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα που πρέπει να καταθέσουμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέχρι το τέλος του χρόνου να είναι ιδιαίτερα φιλόδοξο”.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του Γ. Κρεμλή, στον Αλέξανδρο Παπασταθόπουλο για tomanifesto.gr

· Κύριε Κρεμλή, αναλάβατε πρόσφατα σημαντικά καθήκοντα ως σύμβουλος του πρωθυπουργού. Μιλήστε μας για τα νέα σας καθήκοντα και πού θα επικεντρωθείτε;

Ο πρωθυπουργός μου ανέθεσε καθήκοντα συμβούλου του για θέματα ενέργειας, κλίματος, περιβάλλοντος και κυκλικής οικονομίας. Τον ευχαριστώ για την τιμή και την εμπιστοσύνη. Είναι θέματα που κυριαρχούν στην παγκόσμια -κλιματική αλλαγή- αλλά και στην ευρωπαϊκή ατζέντα και που έχουν ιδιαίτερη σημασία για την αειφόρο ανάπτυξη της Χώρας μας, την ποιότητα της ζωής μας και βέβαια και για το τουριστικό μας προϊόν. Η νησιωτικότητα είναι παρούσα σε όλα τα παραπάνω θέματα και θα είναι στο επίκεντρο των ενδιαφερόντων μου μια που τα νησιά είναι ευάλωτα στην κλιματική αλλαγή και χρειάζονται, λόγω των ιδιαιτεροτήτων τους, στοχευμένες στρατηγικές κυκλικής οικονομίας.

Ο Πρωθυπουργός έχει ιδιαίτερη ευαισθησία σε όλα τα παραπάνω θέματα, έχει βάλει τον πήχη ψηλά και τα αναδεικνύει με υψηλή τεχνογνωσία και πειθώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση και σε όλα τα διεθνή fora. Την περασμένη εβδομάδα ο Πρωθυπουργός πρωτοστάτησε στο συνέδριο του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος στο Ζάγκρεμπ στα θέματα καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής και ανακοίνωσε ότι η Χώρα μας θα διοργανώσει το Μάιο διεθνή συνδιάσκεψη για την κλιματική αλλαγή και την προστασία των πολιτιστικών μνημείων και των μνημείων της φύσης στην οποία – μεταξύ άλλων σημαντικών προσωπικοτήτων – θα συμμετάσχει ο Γενικός Γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών.

· Σε εθνικό επίπεδο τι μέτρα λαμβάνει η Χώρα για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής;

Είναι εξαιρετικά σημαντική και τολμηρή η απόφαση του Πρωθυπουργού για την πρόωρη απολιγνιτοποίηση της χώρας με χρονικό ορίζοντα το 2028, όταν, για παράδειγμα, η Γερμανία έχει βάλει ως ορόσημο το 2038. Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έχει επίσης δώσει σαφείς εντολές ώστε το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα που πρέπει να καταθέσουμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέχρι το τέλος του χρόνου να είναι ιδιαίτερα φιλόδοξο. Η χώρα μας είναι ευάλωτη στην κλιματική αλλαγή λόγω της γεωγραφικής της θέσης, της εκτενέστερης ακτογραμμής της στην ΕΕ και του νησιωτικού της χώρου. Πλήττεται ήδη από την κλιματική αλλαγή με τα πρόσφατα ακραία καιρικά φαινόμενα -καταιγίδες και πλημμύρες- και απειλείται σε βάθος χρόνου από λειψυδρία και ερημοποίηση. Επιβάλλεται και η εκπόνηση σχεδίων προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή για κάθε περιφέρεια αλλά και για κάθε μεγάλο νησί. Στη νέα προγραμματική περίοδο 2021-2027, η ΕΕ προβλέπει ότι το 25% των κονδυλίων θα διατεθούν για καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και προσαρμογή σε αυτήν και, όπως ανέφερε ο Πρωθυπουργός, η Χώρα μας θα διαθέσει στο νέο ΕΣΠΑ ακόμη περισσότερα κονδύλια για να υποστηρίξει τη συγκεκριμένη προτεραιότητα και, βέβαια, τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, την ηλεκτροκίνηση και τη νέα μεγάλη προτεραιότητα της ΕΕ, την κυκλική οικονομία η οποία όταν εμπεδωθεί θα έχει ευεργετικές επιπτώσεις στο κλίμα αλλά και στην πράσινη επιχειρηματικότητα και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

· Κύριε Κρεμλή, ο Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης (ΓΔ) Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σας αποκαλεί «πρεσβευτή της κυκλικής οικονομίας στα νησιά». Όντας βαθύς γνώστης σε θέματα κυκλικής οικονομίας θα ήθελα να μας μιλήσετε γι αυτό. Είναι πράγματι ένας τόσος σημαντικός τομέας;

Είχα αναλάβει να προωθώ τα θέματα αυτά για λογαριασμό της συγκεκριμένης ΓΔ, λόγω της εξειδίκευσής μου στην κυκλική οικονομία και της νησιωτικής μου καταγωγής.

Η κυκλική οικονομία είναι μια από τις κυρίαρχες προτεραιότητες της ΕΕ. Ενσωματώνεται σε όλες τις πολιτικές της ΕΕ για να τις κάνει κυκλικές και να μειώσει έτσι το περιβαλλοντικό και το κλιματικό τους αποτύπωμα. Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να προωθήσουμε την «κυκλική γεωργία», τον «κυκλικό τουρισμό» την «κυκλική ενέργεια», τις «κυκλικές μεταφορές» κ.ο.κ.

Στόχος της είναι η ορθολογική διαχείριση και εκμετάλλευση των πόρων του πλανήτη, η προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η ηλεκτροκίνηση, η οικοκαινοτομία, η ανακύκλωση και γενικότερα η διαχείριση των αποβλήτων ως πρώτων υλών και δευτερογενών προϊόντων και η επαναχρησιμοποίηση του επεξεργασμένου νερού -των λυμάτων δηλαδή- των κέντρων επεξεργασίας λυμάτων (ΚΕΛ).

Στη νέα προγραμματική περίοδο θα διατεθούν κατά προτεραιότητα κονδύλια για την κυκλική οικονομία που υποστηρίζεται και από άλλα προγράμματα της ΕΕ -Interreg, Horizon 2020, LIFE, Cosme- αλλά και από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων, ενώ η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έχει δημιουργήσει ειδική πλατφόρμα για την κυκλική οικονομία.

Θα πρέπει να εκπονηθούν στρατηγικές κυκλικής οικονομίας για όλες τις περιφέρειες της χώρας και για κάποια μεγάλα νησιά, ώστε να εξειδικευτούν οι στόχοι και τα μέτρα υλοποίησής της, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες τους. Θεωρώ επίσης ότι θα ήταν χρήσιμο να δημιουργηθεί ένα εθνικό συμβούλιο κυκλικής οικονομίας ως συμβουλευτικό όργανο αλλά και για να επικαιροποιήσει την εθνική στρατηγική κυκλικής οικονομίας που πρέπει να εξειδικευθεί και να αποκτήσει οδικό χάρτη υλοποίησης.

· Είναι γνωστό ότι η διαχείριση των αποβλήτων είναι βασικός πυλώνας της κυκλικής οικονομίας, με αιχμή του δόρατος τη διαλογή στην πηγή και την ανακύκλωση. Πως βλέπετε τις επιδόσεις της χώρας μας στον τομέα αυτόν;

Η χώρα μας έχει φτωχές επιδόσεις στον τομέα αυτόν, ευρισκόμενη μόλις στην 24η θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Είναι ένα διαχρονικό πρόβλημα που ταλανίζει την Ελλάδα και στο οποίο πρέπει άμεσα να δοθεί μια ολοκληρωμένη λύση.

Σε πρόσφατη επιστολή της προς τη χώρα μας, η ΕΕ επισημαίνει τα εξής:

«στο επίκεντρο ενός λειτουργικού συστήματος διαχείρισης αποβλήτων βρίσκεται η πρόληψη της δημιουργίας αποβλήτων, η επαναχρησιμοποίηση και το σωστό σύστημα χωριστής συλλογής ως πρόδρομος της υψηλής ποιότητας ανακύκλωσης τουλάχιστον των τεσσάρων ρευμάτων (χαρτί, γυαλί, πλαστικό και μέταλλο) για τα οποία η νομική υποχρέωση χωριστής συλλογής ειναι εκτελεστή από το 2015. Ομοίως η αναθεωρημένη νομοθεσία (της ΕΕ) για τα απόβλητα θέσπισε χωριστές νομικές υποχρεώσεις για τα βιοαπόβλητα, τα επικίνδυνα οικιακά και τα υφαντουργικά απόβλητα για το 2023, το 2024 και το 2025 αντίστοιχα».

Η χώρα μας εχει σήμερα ποσοστό ανακύκλωσης γύρω στο 18% – με μέσο όρο για την ΕΕ 45% (η Βουλγαρία λχ. έφτασε το 35%) – ενώ ο δεσμευτικός στόχος της ΕΕ είναι 50% μέχρι το τέλος του 2020. Είναι ένας στόχος που δεν επιτρέπει παρεκκλίσεις. Οι άλλοι δεσμευτικοί στόχοι της κυκλικής οικονομίας είναι ότι το 2025 η ανακύκλωση πρέπει να ανεβεί στο 55% και προοδευτικά μέχρι το 2035 στο 65%. Αν τα τελευταία χρόνια πριν το 2035 διαπιστωθεί ότι η Ελλάδα δεν θα είναι σε θέση να επιτύχει το 65% θα μπορεί να ζητήσει παράταση μέχρι το 2040 για να το επιτύχει.

· Τι θα συμβεί αν δεν πιάσουμε – όπως φαίνεται τώρα – το στόχο του 50% το 2020.

Θα μας επιβληθούν πρόστιμα από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο που επιβαρύνουν τον Έλληνα φορολογούμενο. Όσο μεγαλύτερη είναι η απόσταση από το στόχο τόσο μεγαλύτερο θα είναι το ύψος τους.

Μέχρι τώρα η χώρα έχει πληρώσει 115 εκατομμύρια ευρώ πρόστιμα στην ΕΕ για τις παράνομες χωματερές που λειτουργούν και δεν έχουν ακόμη κλείσει και αποκατασταθεί, πρόστιμα για την έλλειψη αποχετευτικών και κέντρων επεξεργασίας λυμάτων (ΚΕΛ) σε κάποιους οικισμούς στην Ανατολική Αττική, πρόστιμα για τα επικίνδυνα απόβλητα για τα οποία δεν υπάρχουν μονάδες διαχείρισης και τέλος για το ΚΕΛ του Θριασίου που δεν επεξεργάζεται ακόμη το σύνολο των λυμάτων της περιοχής.

Άλλα σημαντικά μέτρα που μπορεί να δρομολογηθούν είναι η αξιοποίηση της λυματολάσπης των ΚΕΛ ως πόρου από τον οποίο μπορεί να παραχθεί ενέργεια και κομπόστ. Η στήριξη πρωτοβουλιών στους μεγάλους παραγωγούς αποβλήτων τροφίμων και ληγμένων τροφίμων και βιορευστών (ξενοδοχεία, νοσοκομεία, εστιατόρια, στρατόπεδα, catering, super markets) για χωριστό ρεύμα καφέ press container που θα διατίθεται ως καθαρό υλικό για παραγωγή βιοαερίου και κομπόστ με κίνητρα για χωριστή διαλογή του και feed in tariff στις μονάδες αξιοποίησης του.

· Τι άλλο πιστεύετε ειδικότερα ότι πρέπει να γίνει για να μην πληρώσουμε πρόστιμα;

Ο Πρωθυπουργός έδωσε το παράδειγμα με την εγκατάσταση χωριστών κάδων για τα τέσσερα ρεύματα (πλαστικό, μέταλλο, γυαλί, χαρτί) στο Μέγαρο Μαξίμου. Ένα λαμπρό παράδειγμα που ακολούθησε άμεσα το Υπουργείο Εσωτερικών και στη συνέχεια και άλλα υπουργεία -Άμυνας, Πολιτισμού, Ανάπτυξης αλλά και η ελληνική αστυνομία, ενώ συνεχώς μεγαλώνει ο αριθμός των Υπηρεσιών του Δημοσίου που εφαρμόζουν τη χωριστή συλλογή που αποτελεί νομική υποχρέωση, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Νόμο 4496/2017 (Άρθρο 12). Η συλλογή και η ανακύκλωση των συσκευασιών γίνεται από συνεργαζόμενες Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας από τα έσοδα από το προσφερόμενο ανταποδοτικό αντίτιμο, ενώ εξασφαλίζεται η ανακύκλωση καθαρών υλικών, τα οποία διατίθενται άμεσα στην αγορά ως δευτερογενή προϊόντα ή πρώτες ύλες.

Είναι χαρακτηριστικό το μήνυμα που ανέβασε στο Twitter ο Πρωθυπουργός:

«Σε μια συμβολική κίνηση, αρχίσαμε με εμάς: Στο Μέγαρο Μαξίμου έχουν ήδη εγκατασταθεί κάδοι διαλογής ανακυκλώσιμου υλικού. Το ίδιο πρέπει να κάνουμε και στις γειτονιές μας, στα σπίτια μας. Αυτό θα ειναι τελικά προς όφελος όλης της κοινωνίας».

(https://twitter.com/PrimeministerGR/status/1190226954722643968?s=20)

Στο ίδιο πνεύμα, το Υπουργείο Εσωτερικών αρχίζει μια νέα σημαντική πρωτοβουλία με την εφαρμογή Ολοκληρωμένου Προγράμματος Ανακύκλωσης Συσκευασιών σε Δήμους της χώρας, ξεκινώντας με τους πέντε πρώτους δήμους -Καλλιθέα, Νέα Σμύρνη, Ιωάννινα, Ναύπλιο και Άνδρος- στους οποίους θα εγκατασταθούν σπιτάκια ανταποδοτικής ανακύκλωσης με οικονομικό εργαλείο επιβράβευσης (3 ευρώ λεπτά ανά κάθε 1 συσκευασία), που είναι κουπόνι αξίας που ο ανακυκλωτής θα μπορεί να εξαργυρώσει σε συμβεβλημένα super markets.

Η πρωτοβουλία είναι σημαντική διότι θα εκτρέψει τις συσκευασίες από τα κοινά απορρίμματα, παράγοντας καθαρά υλικά τα οποία θα διατεθούν άμεσα στην αγορά. Είναι επίσης σημαντικό που το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο θα πιστοποιήσει τις συλλεγόμενες ποσότητες και θα κάνει την αποτίμηση του συνολικού οφέλους από τη χωριστή διαλογή και διάθεση, με τη χρήση εξοπλισμού υψηλής τεχνολογίας, επεξεργασίας των υλικών στην πηγή, με μείωση του όγκου τους στο σημείο συλλογής και διαλογής.

Τα υλικά αυτά θα πήγαιναν στη Φυλή και στους υπόλοιπους ΧΥΤΑ -σημειώνοντας ότι η Άνδρος δεν έχει ούτε καν ΧΥΤΑ-, ενώ οι δήμοι θα πλήρωναν τέλος εισόδου (gate fee) που από 1/1/2020 θα διπλασιαστεί σχεδόν και βέβαια το κόστος αυτό θα πρέπει να μετακυλιστεί στους δημότες. Το νέο αυτό πρόγραμμα του Υπουργείου Εσωτερικών – που προοδευτικά θα επεκταθεί στην Περιφέρεια Αττικής – θα επιμηκύνει και τη διάρκεια ζωής του ΧΥΤΑ της Φυλής που είναι απαραίτητη μέχρις ότου εξευρεθούν νέοι τρόποι διαχείρισης και προχωρήσουν κάποιες νέες μονάδες, λχ. αναερόβιας χώνεψης για παραγωγή βιοαερίου και καλής ποιότητας κομπόστ απο τα βιοαπόβλητα.

Θα ήθελα να σημειώσω επίσης οτι πρόσφατα μια νέα πρωτοβουλία της κοινωνίας των πολιτών – σύλλογος ανακύκλωσης – θα εγκαταστήσει σε συνεργασία με το Δήμο Αθηναίων κάδους χωριστών ρευμάτων σε επτά σχολεία της Αθήνας με κίνητρα – πέραν απο την ηθική επιβράβευση – και χρήσιμα δώρα προς τους μαθητές και βραβεία στα σχολεία που θα πρωτεύσουν στις ποσότητες καθαρών ανακυκλωσίμων που θα συλλέξουν.

Τέλος, στο ίδιο πάλι πνεύμα, ο Περιφερειάρχης Αττικής κος Πατούλης δήλωσε σε συνέντευξη του ότι:

«έχουμε κηρύξει το 2020, έτος ανακύκλωσης για την Αττική …. το πρώτο εξάμηνο του 2020 θα ιδρυθεί Παρατηρητήριο Ανακύκλωσης και θα τεθεί σε εφαρμογή πρόγραμμα για Πράσινα Σημεία, Γωνιές Ανακύκλωσης, Δίκτυα Συλλογής Βιοαποβλήτων, Οικιακή Κομποστοποίηση» που θα γίνουν σε «Σχολεία, Δημόσιες Υπηρεσίες, Αθλητικούς χώρους, Εκκλησίες» και θα υποστηριχθούν απο το ΠΕΠ Αττικής.»

(https://e-ota.gr/featured/25986/giorgos-patoylis-sto-e-ota-gr-eimai-apofasismenos-na-spaso-ayga-sto-zitima-tis-diacheirisis-ton-aporrimmaton/)

Μια σειρά πρωτοποριακών πρωτοβουλιών της Περιφέρειας που θα επιτρέψει τη διαχείριση των αποβλήτων, ως προϊόντων, στην πηγή σε επίπεδο Δήμου, εκεί δηλαδή όπου παράγονται, θα μειώσει τα κόστη των δήμων και την επιβάρυνση του περιβάλλοντος από τη μεταφορά και την ανάλωση ενέργειας για τη διαλογή και θα έχει οφέλη για τους πολίτες με τη μείωση των τελών που πληρώνουν επιτρέποντας έτσι προοδευτικά την εισαγωγή του οικονομικού εργαλείου «πληρώνω όσο πετάω» (pay as you throw principle).

· Μήπως ήρθε η ώρα οι Δήμοι να δραστηριοποιηθούν αποτελεσματικά στον τομέα της ανακύκλωσης;

Καταρχάς, πρέπει να τονίσω ότι οι Δήμοι έχουν σημαντικό οικονομικό κίνητρο, ώστε να ενεργοποιηθούν και να συμβάλουν καθοριστικά στη νέα φάση επίλυσης του χρονίζοντος προβλήματος της διαχείρισης των αποβλήτων.

Σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΔΑΠΠ/31606/930 Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Περιβάλλοντος & Ενέργειας ορίστηκε ο νέος «Κανονισμός τιμολόγησης Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ)» (ΦΕΚ 1277 Β/15.4.2019), σύμφωνα με τον οποίον οι ΟΤΑ Α’ Βαθμού δικαιούνται μείωσης των συντελεστών τιμολόγησης βάσει των επιδόσεων στην ανακύκλωση.

Άρα, όσο υψηλότερο είναι το ποσοστό ανακύκλωσης σε κάθε Δήμο, τόσο λιγότερα θα πληρώνει στο ΦΟΔΣΑ για τη διαχείριση του συνόλου των απορριμμάτων του.

Κατά συνέπεια, ο Δήμος έχει σαφές αλλά και σημαντικό οικονομικό κίνητρο για να αυξήσει την ανακύκλωση, καθόσον μπορεί να επιτύχει μείωση έως 25% της τιμολόγησης για το σύνολο των απορριμμάτων του, βάσει των οριζομένων στην παράγραφο 7 του Άρθρου 3 του νέου «Κανονισμού τιμολόγησης Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ)».

Σήμερα στη Χώρα μας η ανακύκλωση στο σύνολο των Δήμων μας βρίσκεται σε μονοψήφιο ποσοστό, αν ληφθεί υπόψη ότι το συνολικό ποσοστό ανακύκλωσης ανέρχεται σε περίπου 18%, ενώ πάνω από το μισό αυτού του ποσοστού προέρχεται από την ανακύκλωση των βιομηχανικών και εμπορικών αποβλήτων συσκευασίας που δεν σχετίζεται με τα δημοτικά απόβλητα.

Άρα, οι Δήμοι είναι υποχρεωμένοι να συμβάλλουν ουσιαστικά στην ανάπτυξη της ανακύκλωσης, ώστε να μην αναγκαστούν να αυξήσουν σημαντικά τα δημοτικά τέλη στους δημότες, πράγμα που θα αποτελέσει αύξηση της έμμεσης φορολογίας για τους πολίτες, κάτι που δεν επιθυμεί η παρούσα Κυβέρνηση, η οποία εφαρμόζει ένα πολυεπίπεδο πρόγραμμα μείωσης της υπερφορολόγησης των πολιτών.

Θα πρέπει όμως να συμφωνήσουμε ότι οι Δήμοι δεν μπορούν μόνοι τους να λύσουν αυτό το πρόβλημα αλλά χρειάζονται βοήθεια στην ανάπτυξη ολοκληρωμένων προγραμμάτων ανακύκλωσης, όπως αυτό που ξεκινά το Υπουργείο Εσωτερικών.

· Τα εργοστάσια που έχουν εξαγγελθεί θα βοηθήσουν στη διαχείριση των απορριμμάτων και τη βελτίωση των στόχων ανακύκλωσης;

Αναφορικά με το εν λόγω θέμα, σε πρόσφατη επιστολή της προς τη Χώρα μας, η ΕΕ επισημαίνει τα εξής:

«Οι εγκαταστάσεις μηχανικής και βιολογικής επεξεργασίας δεν επαρκούν για τη βελτίωση της κατάστασης διαχείρισης των αποβλήτων και για την επίτευξη των στόχων ανακύκλωσης, καθώς η πρακτική σε ολόκληρη την Ευρώπη έδειξε ότι οι εγκαταστάσεις αυτές δεν αποφέρουν περισσότερο από το 15% ανακυκλώσιμων υλικών. Παρόλο που οι εγκαταστάσεις αυτές αποτελούν απαραίτητο βήμα για την απομάκρυνση από την υγειονομική ταφή (ιδιαίτερα την παράνομη), δε θα βοηθήσουν την Ελλάδα να προχωρήσει σε υψηλότερα ποσοστά ανακύκλωσης και σε ένα αποτελεσματικό σύστημα διαχείρισης αποβλήτων. Η δημιουργία πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας αυτού του τύπου εγκαταστάσεων θα οδηγήσει μόνο σε νέα εμπόδια. Επιπλέον, πρέπει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με την πρόταση της Επιτροπής και τις μέχρι ώρα διοργανικές συζητήσεις, είναι πιθανό οι εν λόγω εγκαταστάσεις να μην είναι επιλέξιμες για χρηματοδότηση από την ΕΕ κατά την περίοδο προγραμματισμού 2021-2027.»

Οι παραπάνω εγκαταστάσεις -εργοστάσια που όπως επισημαίνει η ΕΕ πρέπει να γίνουν με μέτρο- έχουν τη χρησιμότητά τους σε αυτή τη μεταβατική φάση για να εκτρέψουν απόβλητα από την ταφή σε ΧΥΤΑ/ΧΥΤΥ, που στο τέλος του 2035 δεν θα πρέπει να ξεπερνά το 10% ενώ σήμερα υπερβαίνει το 80%. Θα πρέπει όμως τα ΣΔΙΤ στις εγγυημένες ποσότητές τους να λαμβάνουν υπόψη τους προοδευτικά αυξανόμενους στόχους ανακύκλωσης με ειδικές ρήτρες προσαρμογής αλλά και ποιοτικές προδιαγραφές του RDF/SRF – ως δευτερογενούς καυσίμου – καθώς και του κομπόστ που παράγουν, ώστε αυτά να μπορούν να διατεθούν με κέρδος στην αγορά και να μην καταλήγουν λόγω κακής ποιότητας σε ΧΥΤΑ.

Σε κάθε πάντως περίπτωση, μονάδες αναερόβιας χώνεψης για το κλάσμα των βιοαποβλήτων και βιορευστών θα είναι επιλέξιμες στη νέα προγραμματική περίοδο.

· Είναι σίγουρο ότι θα μπορούσατε ακόμη να μας πείτε πολλά, αλλά αν συμφωνείτε θα προγραμματίσουμε μια άλλη συνέντευξη στις αρχές του επόμενου χρόνου. Για να κλείσουμε όμως ποιο πιστεύετε ότι είναι το motto;

Συμφωνώ και παραμένω στη διάθεσή σας ευχαριστώντας για τη φιλοξενία. Το motto θα έλεγα ότι είναι «διαλογή στην πηγή για καθαρά ανακυκλώσιμα, αφού η ποιότητα επηρεάζει την πρόσβαση στην αγορά και την τιμή που θα έχουν ως πρώτες ύλες ή δευτερογενή προϊόντα σε αυτήν». Με μια λέξη «αξιόπιστη ανακύκλωση» και παράλληλα «στήριξη νέων επιχειρηματικών πρωτοβουλιών για να παράγονται ελληνικά προϊόντα από τα ανακυκλώσιμά μας, δημιουργώντας έτσι πράσινη επιχειρηματικότητα και θέσεις εργασίας».