Αν ο Τσίπρας ψάχνει για διπλά βιβλία, ας ρωτήσει τον φίλο του τον Ιγκλέσιας

by MANIFESTO

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Το τελευταίο «πετράδι του στέμματος» στην συριζαϊκή καταστροφολογία για την κρίση της πανδημίας και την πρόκληση σύγχυσης και πανικού, είναι η δήθεν αναξιόπιστη καταγραφή των στοιχείων. Το σίριαλ συνεχίζεται με νέα δημοσιεύματα και νέες ανακοινώσεις.

Γράφει η Σοφία Βούλτεψη*

Καθώς βλέπουν ότι όλα τα υπόλοιπα που κατά καιρούς έχουν καταγγείλει δεν στέκουν – αφού δεν έχουν να προτείνουν καμιά χώρα για να την παρουσιάσουν ως πρότυπο – απεγνωσμένα προσπαθούν να επιβάλουν ως μεγάλη αποκάλυψη κάποιο δήθεν διπλό σύστημα καταγραφής ή κάποιο «μπάχαλο» στην διαδικασία καταγραφής, με αποτέλεσμα, όπως λένε, να μην φθάνουν στην επιστημονική επιτροπή τα πραγματικά στοιχεία, ώστε να λαμβάνονται και οι ανάλογες αποφάσεις.

Ο ίδιος ο κ. Τσίπρας είχε αποφανθεί από το βήμα της Βουλής:

«Ξέρετε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αν βρισκόμασταν σε οποιαδήποτε άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ιδιαίτερα σε χώρες με ιδιαίτερη ευαισθησία σε ζητήματα διαφάνειας και δημοκρατίας και αποκαλυπτόταν παράλληλο σύστημα καταγραφής κρουσμάτων και δύο μέρες μετά τη δημόσια διάψευση του κυβερνητικού εκπροσώπου ερχόντουσαν και οι αποδείξεις επ’ αυτού, θα είχαμε ή όχι παραιτήσεις των αρμοδίων υπουργών και όλων όσων έσπευσαν να συγκαλύψουν την αλήθεια;».

Για να τελειώνουμε και μ’ αυτό, τον ενημερώνω ότι αυτόν τον καιρό στην Ισπανία του φίλου του Ιγκλέσιας γίνεται χαμός επί αυτού ακριβώς του θέματος. Αλλά με πραγματικά στοιχεία:

Στις 2 Δεκεμβρίου και σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η Ισπανία θρηνούσε 45.511 νεκρούς. Ωστόσο, το Εθνικό Ινστιτούτο Στατιστικής (δηλαδή η στατιστική υπηρεσία της χώρας), εκείνη την ημέρα ανακοίνωνε τα στοιχεία της γενικής θνησιμότητας, από τα οποία προέκυπτε ότι σε σχέση με τον μέσο όρο των προηγουμένων ετών, από τον Μάρτιο είχαν καταγραφεί 74.738 περισσότεροι θάνατοι.

Ένα δεύτερο σύστημα συλλογής στοιχείων, το Σύστημα Παρακολούθησης Θνησιμότητας, γνωστό στην Ισπανία ως MoMo ανέφερε 67.709 περισσότερους θανάτους από το αναμενόμενο – επίσης μετά τον Μάρτιο.

Αμέσως ήλθαν και τα στοιχεία του «Ινστιτούτου Υγείας Κάρολος Γ΄». Σύμφωνα με τους δικούς τους υπολογισμούς, από τις 10 Μαρτίου ως τις 9 Μαΐου, αν δεν υπήρχε η πανδημία, θα πέθαιναν 66.654 άνθρωποι. Αλλά καταγράφηκαν 111.523 θάνατοι,  δηλαδή 44.599 περισσότεροι θάνατοι από το προβλεπόμενο (αύξηση 66,9%). Και από τις 20 Ιουλίου ως τις 30 Νοεμβρίου, πέθαναν 157.888 άνθρωποι, ενώ η πρόβλεψη ήταν για 134.778 θανάτους.

Από τον συνδυασμό των στοιχείων των τριών επίσημων Ινστιτούτων, προκύπτει πως από τον Μάρτιο στην Ισπανία πέθαναν 67.709 περισσότεροι άνθρωποι – και ο αριθμός αυτός απέχει πολύ από τον επίσημο αριθμό θανάτων από κορωνοϊό. Ένα επιπλέον στοιχείο είναι πως οι μεγάλες διαφορές εντοπίζονται στις αυτονομίες που επλήγησαν περισσότερο από την πανδημία.

Ομολόγησαν διαφορετικά συστήματα καταγραφής

Ξέσπασε σάλος στην Ισπανία, αλλά μέχρι στιγμής επίσημη απάντηση δεν υπάρχει.

Αντίθετα, στις 10 Δεκεμβρίου ήλθε και η αναλυτική επίσημη ανακοίνωση από την ισπανική στατιστική υπηρεσία: Ο αριθμός των νεκρών από τον κορωνοϊό στην Ισπανία το διάστημα Μαρτίου-Μαΐου ήταν σχεδόν 70% υψηλότερος από τον επίσημο απολογισμό εκείνη την περίοδο.

Τα στατιστικά στοιχεία λοιπόν έδειξαν ότι εκείνη την περίοδο υπήρχαν ήδη 32.652 επιβεβαιωμένα θύματα του κορωνοϊού, ενώ – πάντα σύμφωνα με την στατιστική υπηρεσία της χώρας – υπάρχουν υποψίες πως άλλοι 13.032 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους από τον ιό, αφού εκδήλωσαν συμπτώματα συμβατά με εκείνα της νόσου, ωστόσο δεν διαγνώστηκαν ποτέ επισήμως. Επιπλέον, η νόσος συνέβαλε εμμέσως στον θάνατο επιπλέον 4.218 ανθρώπων το ίδιο διάστημα.

Στα τέλη Μαΐου, όμως, ο επίσημος υπολογισμός του ισπανικού υπουργείου υγείας ήταν 27.127. Με βάση τα στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας, ο αριθμός ανεβαίνει σε 47.344.

Οι αριθμοί αυτοί συγκρίνονται με τον επίσημο απολογισμό θανάτων του υπουργείου Υγείας της χώρας στα τέλη Μαΐου, ύψους 27.127. Πλέον, ο απολογισμός αυτός ανέρχεται σε 47.344.

Και… και… Όταν ρωτήθηκε η εκπρόσωπος του υπουργείου υγείας, εκείνη τι απάντησε; Μα πως η απόκλιση οφείλεται στα διαφορετικά συστήματα συλλογής δεδομένων!

Επομένως, όταν ο κ. Τσίπρας ζητά να του πούμε «σε ποια χώρα», η απάντηση είναι «στην Ισπανία του συντρόφου Ιγκλέσιας»!

Και τι άλλο είπε η Ισπανίδα εκπρόσωπος; Μα πως «την ώρα που τα δεδομένα του INE, που βασίζονται σε πιστοποιητικά θανάτου, είναι πιο εμπεριστατωμένα, τα αποτελέσματα δεν αποκτώνται παρά έξι έως εννέα μήνες έπειτα από έναν θάνατο. Τα στοιχεία του υπουργείου Υγείας είναι λιγότερο διεξοδικά, αλλά διαθέσιμα ταχύτερα»!

Αυτήν την εξήγηση δίνει το επίσημο κράτος στην Ισπανία!

Και τι έκανε ο αρχηγός της αντιπολίτευσης στην Ισπανία; Μια δήλωση:

«Η Ισπανία δεν αξίζει μια κυβέρνηση που ψεύδεται και κρύβει τους θανάτους Covid»!

Είναι χαρακτηριστικό ότι στις δημόσιες τοποθετήσεις του ο Ισπανός πρωθυπουργός Σάντσεθ δεν έχει ποτέ αναφερθεί σε συγκεκριμένο αριθμό θυμάτων.

Τι θα γινόταν στην Ελλάδα αν είχε συμβεί κάτι τέτοιο; Ο κακός χαμός!

Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ

Αντίθετα, στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε η ΕΛΣΤΑΤ στις 16 Νοεμβρίου, για τις πρώτες 35 εβδομάδες του 2020, δηλαδή σχεδόν στο ενιάμηνο, είχαμε μείωση θανάτων της τάξης του 0,27% (86.093 έναντι 86.322 το 2019). Και πράγματι, εδώ εντάσσονται οι θάνατοι από κορωνοϊό, όπως αυτοί προέκυψαν από τα ελληνικά επίσημα στοιχεία:

Οι λιγότεροι θάνατοι καταγράφηκαν την 22η εβδομάδα (25/5- 31/5), την 24η (8/6- 14/6) και την 26η (22/6- 28/6), με ποσοστά μείωσης 14,1%, 13,2% και 9,9%, αντίστοιχα.

Οι περισσότεροι θάνατοι καταγράφηκαν την 20ή εβδομάδα (11/5 έως 17/5) με ποσοστό αύξησης 9,1%, την 27η (29/6- 5/7) με ποσοστό αύξησης 12,3% και την 31η εβδομάδα (27/7- 2/8), με ποσοστό αύξησης 13,7%.

Η ΕΛΣΤΑΤ ανακοίνωσε πως τα στοιχεία αναφέρονται στους θανάτους που έλαβαν χώρα στην ελληνική επικράτεια και προκλήθηκαν από διάφορες αιτίες περιλαμβανομένων των θανάτων λόγω της πανδημίας Covid-19.  Και πως τα στοιχεία καταρτίζονται στο πλαίσιο της έρευνας φυσικής κίνησης πληθυσμού και προέρχονται από στοιχεία που διαβιβάζονται από τα ληξιαρχεία όλων των δημοτικών αρχών, σύμφωνα με τα γεγονότα θανάτων που έχουν δηλωθεί και καταχωρηθεί έως την ημερομηνία διαβίβασής τους.

Με λίγα λόγια, τι «διπλά βιβλία» και κουραφέξαλα. Η ΕΛΣΤΑΤ λαμβάνει τα στοιχεία από τις επίσημες αρχές βάσει των πιστοποιητικών θανάτων. Και μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου δεν υπήρχε καμιά δραματική διαφορά μεταξύ των στοιχείων της και των στοιχείων που επίσημα είχαν ανακοινωθεί.

Σε αντίθεση με την Ισπανία, όπου τα στοιχεία απέχουν παρασάγγας.

Για να μην πούμε ότι με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, δηλαδή την μείωση της γενικής θνησιμότητας, δεν προκύπτουν καν και αυτά που διάφοροι καταγγέλλουν όλους αυτούς τους μήνες, ότι δηλαδή παραμελήθηκαν άλλα περιστατικά ή κινδύνεψαν άνθρωποι από την αναβολή των τακτικών χειρουργείων – άλλα fake news και αυτά.

Για να μην μιλήσουμε και για κάποιους που από το βήμα της Βουλής υποστήριξαν πως… έχουμε μείωση πληθυσμού λόγω των θανάτων από κορωνοϊό, υπολογίζοντας μόνο τους θανάτους! Λες και στη χώρα μόνο θανάτους είχαμε και καθόλου γεννήσεις.

Λάθη και στην Πορτογαλία

Και δεν είναι μόνο η Ισπανία. Στην Πορτογαλία, άλλο αριστερό πρότυπο του ΣΥΡΙΖΑ, μελέτη ομάδας επιστημόνων κατέδειξε σειρά λαθών στην καταγραφή θυμάτων, μεταξύ των οποίων και ο θάνατος ενός ασθενούς… 134 χρόνων!

Η μελέτη προέρχεται από δώδεκα ερευνητές της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Πόρτο. Και μιλά για νεκρούς που δεν μπαίνουν στις στατιστικές, για άλλοτε υπερβολικά μεγάλο και άλλοτε υπερβολικά μικρό αριθμό κρουσμάτων που δεν ταιριάζουν με τα ίδια τα επίσημα στοιχεία που δίνει η Γενική Διεύθυνση Υγείας της χώρας. Αλλά και για χιλιάδες περιστατικά που με λανθασμένο τρόπο μπήκαν στο Εθνικό Σύστημα Παρατήρησης Επιδημιολογικών Στοιχείων.

Οι γερμανικές «αποκαλύψεις»

Αλλά και στην Γερμανία, υπήρξαν «αποκαλύψεις» σύμφωνα με τις οποίες «τα σχολεία έκλεισαν με βάση λανθασμένη μελέτη». Τι συνέβη; Δεν έδωσε κανείς σημασία. Ειδικά στη Γερμανία, όπου οι επιστήμονες διαφωνούν μεταξύ τους δημόσια, με τον επιδημιολόγο Βιόλα Πρίζεμαν, του διάσημου Ινστιτούτου Μαξ Πλανκ, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας «Συστήματα νευρώνων» να δηλώνει πως «όταν το καλοκαίρι ο αριθμός των κρουσμάτων στη Γερμανία ήταν χαμηλός αγνοήθηκαν οι οδηγίες για αντίμετρα».

Ωστόσο κανένα κόμμα στην Γερμανία δεν σήκωσε τον κόσμο στο ποδάρι, ζητώντας εξηγήσεις ή τα πρακτικά από τις συζητήσεις των επιστημόνων. Ούτε ζήτησε κανείς τον λόγο επειδή και εκεί αναβλήθηκαν τα τακτικά χειρουργεία.

Ιρλανδία: Δεν άκουσαν τους επιστήμονες

Αλλά και στην Ιρλανδία, όπου το δημόσιο σύστημα υγείας είναι πολύ αδύναμο, η υπό τον επικεφαλής επιστημονικό αξιωματούχο Τόνι Χόλοχαν επιτροπή είχε από την αρχή ζητήσει να βρεθεί η χώρα στο Επίπεδο 5, που είναι το ανώτατο στάδιο συναγερμού.

Ωστόσο, η τρικομματική κυβέρνηση του πρωθυπουργού Μάικλ Μάρτιν έδωσε μεγαλύτερη βάση στις απόψεις του επιχειρηματικού κόσμου, που είχε προβλέψει ολοκληρωτική καταστροφή της οικονομίας. Και επελέγη το Επίπεδο 3.

Αλλά τον Οκτώβριο χρειάστηκε να επιβληθούν νέα περιοριστικά μέτρα. Από τις 27 Νοεμβρίου η χώρα επέστρεψε πάλι στο Επίπεδο 3, αλλά από την 1η Δεκεμβρίου άνοιξαν όλες οι μη βασικές υπηρεσίες και από τις 4 Δεκεμβρίου τα εστιατόρια και τα μπαρ.

Τι θα έλεγε ο κ. Τσίπρας αν είχε προκύψει τέτοιο θέμα στην Ελλάδα;

Δεν δίνουν ούτε τα ονόματα των επιστημόνων

Α, να μην το ξεχάσω! Θυμάστε ότι ο Τσίπρας και τα στελέχη του επιμένουν να δοθούν στη δημοσιότητα τα περίφημα «πρακτικά» της επιστημονικής επιτροπής.

Πέραν του γεγονότος ότι πουθενά στον κόσμο δεν δίδονται πρακτικά και σε πολλές ούτε καν τα ονόματα – για ευνόητους λόγους όπως η προστασία προσωπικών δεδομένων αλλά και, κυρίως, για την προστασία των ίδιων των επιστημόνων από προσεγγίσεις εκπροσώπων κάθε είδους συμφερόντων και από απειλές – στην Ισπανία του Ιγκλέσιας όχι μόνο δεν δίνονται τα πρακτικά, αλλά ούτε τα ονόματα.

Και αυτό παρά το γεγονός ότι το Συμβούλιο Διαφάνειας και Καλής Διακυβέρνησης έχει ζητήσει να δοθούν τα ονόματα – ποτέ τα πρακτικά.

Αφού, λοιπόν, επί μήνες η ισπανική κυβέρνηση δεν συμμορφωνόταν – η γνώμη του Συμβουλίου δεν είναι δεσμευτική – λέγοντας ότι μελετά το θέμα, στις 10 Δεκεμβρίου το ισπανικό υπουργείο Υγείας έδωσε την τελική απάντηση:

Ο ίδιος ο νόμος περί διαφάνειας επιβάλλει να δοθεί η συγκατάθεση των εμπλεκομένων, στους οποίους ετέθη το θέμα και έχουν προθεσμία 15 εργάσιμων ημερών για να απαντήσουν. Επίσης, το υπουργείο αρνήθηκε ακόμη και τον αριθμό των επιστημόνων να δημοσιοποιήσει.

Το αντιπολιτευόμενο κόμμα, το Λαϊκό Κόμμα, έχει ζητήσει αριθμό και ονόματα μελών, αλλά όχι πρακτικά. Αλλά κατά την συζήτηση που έγινε στη Βουλή προτίμησαν να μην επιμείνουν.

Και μια μικρή μικρή λεπτομέρεια για την Ισπανία: Το Συμβούλιο διαφάνειας έχει 275 φορές καλέσει την κυβέρνηση να δώσει στη δημοσιότητα στοιχεία για διάφορα θέματα, πλην όμως η κυβέρνηση Σάντσεθ Ιγκλέσιας κωφεύει.

Επομένως, όταν ο κ. Τσίπρας ρωτά και ξαναρωτά «σε ποια άλλη χώρα», ας κοιταχτεί στον καθρέφτη του. Θα δει τον φίλο του τον Ιγκλέσιας!


*Βουλευτής Β3 Νοτίου Τομέα Αθηνών, Ν.Δ., πρώην υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητική εκπρόσωπος, δημοσιογράφος

Σχετικα Αρθρα

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies και άλλες τεχνολογίες καταγραφής για να εξασφαλίσει την σωστή λειτουργία της Δέχομαι Περισσότερα