Τα εναέρια μέσα της πολυεθνικής πυροσβεστικής δύναμης επιχειρούν από νωρίς το πρωί στη Βόρεια Εύβοια από την «πίσω πλευρά» της φωτιάς.

Ο ανατολικός άνεμος που πνέει στην περιοχή δεν επιτρέπει στα πυροσβεστικά αεροσκάφη να πραγματοποιήσουν βυθίσεις από το μπροστινό μέτωπο της φωτιάς. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην είναι ορατά από πολίτες που βλέπουν τη φωτιά να πλησιάζει και δικαιολογημένα κάνουν εκκλήσεις για βοήθεια από αέρος.

Επίσης, όπως εξηγούν οι ειδικοί, τα πυροσβεστικά αεροσκάφη δεν μπορούν να πετάξουν ακριβώς πάνω από τη φωτιά.

Ειδικότερα, τα πυροσβεστικά εναέρια μέσα αντιμετωπίζουν σοβαρές αντιξοότητες και κινδύνους όταν επιχειρούν σε μεγάλα πύρινα μέτωπα, όπως αυτό της Εύβοιας, που μπορούν να δυσχεράνουν ή να καταστήσουν αδύνατο το έργο τους, όπως εξήγησε ο πραγματογνώμονας και αεροναυπηγός Φαίδων Καραϊωσηφίδης.

«Χαμηλή ορατότητα, ισχυρότατες αναταράξεις, ρεύματα, μικροκλίμα στην περιοχή της φωτιάς. Τα πυροσβεστικά μέσα δεν μπορούν να περάσουν πάνω από τη φωτιά διότι κυριολεκτικά θα αναλωθούν. Όχι από τη φωτιά, αλλά από τις αναταράξεις και από το ιδιαίτερο περιβάλλον που αναπτύσσεται», σημείωσε ο κ. Καραϊωσηφίδης στην ΕΡΤ.

«Είναι εξαιρετικά δύσκολο το έργο χωρίς να υπάρχουν αυτές οι συνθήκες. Γίνονται απαγορευτικές κάποιες φορές», τόνισε.

Ο κ. Καραϊωσηφίδης επισήμανε επίσης ότι οι ευρύτερες συνθήκες μπορούν να εγείρουν εμπόδια στο έργο των εναέριων μέσων. «Ένας ισχυρός άνεμος δεν τροφοδοτεί μόνο τη πυρκαγιά, αλλά πολλές φορές δημιουργεί και κυματισμό στις κοντινές περιοχές και τα αεροπλάνα είναι αδύνατο να κάνουν υδροληψία. Ένα Canadair για παράδειγμα δεν μπορεί να πάρει νερό αν το κύμα είναι μεγαλύτερο από 1,5 περίπου μέτρο», είπε ενδεικτικά.

Ο κ. Καραϊωσηφίδης υπογράμμισε ότι φέτος η Ελλάδα διαθέτει «έναν από τους μεγαλύτερους στόλους» όσον αφορά την δασοπυρόσβεση, προσθέτοντας ότι δεν υπήρξε καμία έλλειψη μέριμνας στην επάνδρωση των μονάδων. «Οι Μοίρες πυρόσβεσης είναι στελεχωμένες με το μεγαλύτερο αριθμό χειριστών ακόμη και από τις πολεμικές Μοίρες. Ακριβώς για αυτό το σκοπό. Δηλαδή δεν είμαστε απροετοίμαστοι. Είμαστε προετοιμασμένοι, αλλά εδώ αντιμετωπίζουμε κάτι το οποίο ξεπερνά κάθε όριο».

Σημείωσε ακόμα ότι μολονότι πρέπει να σχεδιαστεί η ανανέωση του στόλου, το πολύ μικρό μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς πυροσβεστικών αεροπλάνων σημαίνει ότι δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις.

«Είναι μία πολύ μικρή αγορά, τα διαθέσιμα μέσα ανά τον πλανήτη είναι ελάχιστα. Σκεφτείτε ότι το Canadair πάνω στο οποίο βασιζόμαστε -και είμαστε από τους μεγαλύτερους χρήστες και από τους παλαιότερους χρήστες- αυτή τη στιγμή δεν είναι σε παραγωγή. Το 2015 η εταιρεία η οποία τα έβγαζε λόγω έλλειψης παραγγελιών -γιατί πέντε χώρες το αγόραζαν σε όλο τον πλανήτη- σταμάτησε την παραγωγή», εξήγησε.